Progygnon är för att få en tjock och fin slemhinna samtidigt som den ska "stänga av" äggstockarna så de inte producerar ägg alls. Lutinus är för att göra slemhinnan klibbig så att ägget ska fastna. Progygnon börjar man med på mensens första dag och fortsätter med tills gravidultraljudet. Lutinus börjar man med på ÄL (med 5-6dagars ca 5 dagar innan FET) och fortsätter även med den tills VUL.
Som sagt vägrade sköterskan mig det men jag stod på mig och sa att det är våra pengar det är frågan om och jag vägrar betala de en endaste krona till om ingen ändring görs.
Vi har konstaterad manlig faktor, inga fel i upptäckta hos mig. Men eftersom ostimulerade FET inte gett resultat och stimulerat tog på en gång börjar jag misstänka att det finns orsaker hos mig (och även kanske hos andra kvinnor) som de inte vet hur de ska upptäcka men tydligen hjälper extra hormoner till.
Två av de tre var med blastocyster som såg väldigt bra ut, en var med 2 dagars.
Ursäkta mig men jag har inte allt för stor tilltro till de svenska klinikerna, de kör gärna på med samma rutin gång på gång på gång utan resultat. De tror inte på vitaminer eller immunologiska orsaker (jag har inte immunologiska orsaker själv) när det i utlandet har konstaterats att det kan påverka.
Var och en får välja om man vill gå på de svenska klinikernas linje och jag lägger mig inte i det men jag tycker personligen att upprepa samma procedur gång på gång o förvänta sig olika resultat varje gång är en sorts dumhet (var väl Albert Einstein som sa något liknande en gång i tiden).
Hoppas att ingen tog illa vid sig, var absolut inte min mening bara min personliga åsikt om kliniken jag går på och inget illa menat mot någon här.