Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Åldergräns vid adoption bör vara individuellt anpassat

Adoption13 skrev 2014-06-13 16:08:07 följande:

Åldergräns vid adoption bör vara individuellt anpassat från fall till fall. Min fru är 35 år och jag är 55 år , vi har varit tillsammans i 13 år varav gift i 10 år. Vi har försökt att få barn i 12 år. Vi har båda fast jobb med bra inkomst, har erfarenhet av att ta hand av barn, är friska, har bra social nätverk osv.. Men vi få inte adoptera på grund av jag anses vara för gammal. Min fru få inte adoptera själv på grund av vi är gifta, ska vi då skilja oss så att min fru ska kunna adoptera själv och sent när det klart gifta oss igen?

Nu handlar ju inte adoption om nån form av rättvisa mellan vuxna utan ska ha sin utgångspunkt i barnets bästa. Och man har helt enkelt ansett att det inte är i barnets bästa med föräldrar som är över en viss ålder, även om den andre är yngre.

Däremot tycker jag att den rekommenderade gränsen på 42 är för lågt satt, och dels tycker jag att åldersskillnaden mellan barnet och föräldern ska vara av vikt(det är ju skillnad mellan att som 45-åring adoptera en ettåring och att ta emot en 6-åring t ex).

Exakt hur gamla de varit vet jag inte men jag känner några som adopterat i betydligt högre ålder och det har då handlat om barn med särskilda behov, barn som ansetts ha extra svårt at få nya föräldrar.
Svar på tråden Åldergräns vid adoption bör vara individuellt anpassat