• sesanka

IVF hösten 2014

Skuttar in här i gruppen :) Jag och min man har försökt få barn på egen hand sedan våren 2011, men man har konstaterat att han har för få spermier. De få han har mår bra, men dom befruktade äggen via icsi.

Vi går på Akademiska i Uppsala och vi är inte speciellt nöjda med dom, men tack och lov är det ju gratis. Bakom oss har vi i dagsläget gjort ett färsk försök (nov 2013) som slutade med ett missed abortion, barnet hade dött någon gång v6+ men Akademiska upptäckte det inte förrän i v10+ så det slutade med skrapning i slutet på januari i år. Sedan har vi gjort FET i april, maj och juni som inte tog sig fastän dom två sista äggen var perfekta enligt läkaren.

Akademiska har nu stängt över sommaren och de börjar med IVF'er först någon gång i slutet på augusti, så vi får förhoppningsvis fortsätta igen i september. Vi har ett fryst ägg kvar och sen måste vi återigen hoppa på karusellen med hormoner, sprutor och allt elände som det innebär. Jag hoppas hoppas hoppas att det blir femte gången gillt för vår del. Jag bryr mig inte om allt krångel som finns runtomkring, det värsta är att man hela tiden pendlar mellan hopp och förtvivlan.

Jag hoppas att det blir en massa plus till nästa sommar :D

• sesanka

Lucylight: ja vi har två äggplock kvar om det sista äggey i frysen inte tar sig :)

• sesanka
    Emmli skrev 2014-07-14 21:05:45 följande:

Vi bor i Östergötland. Vår utredning blev klar i juni 2014 och vi tillhör landstinget i Östergötland, RMC Linköping. När utredningen blev klar skickades remiss omgående dit och läkaren trodde vi skulle få en tid för ett första möte i augusti/september.

Är det fler än mig som har blandade känslor över kommande ivf? Rädslor samt förväntan? Verkar som vi har kommit olika långt i våra köer, försök och resor men jag känner mig iaf lite rädd och fortfarande ledsen över vårt besked. Samt sorg över att jag och min sambo har dessa svårigheter.

Hoppas vi som fortfarande väntar i ivf-köer snart får tider och all lycka till sesanka med nästa FET. Är det klart när nästa försök blir?

Tack! I nuläget har jag ingen aning om när det kommer att bli. Akademiska öppnar den 4/8 och dom sa att dom ska börja med ivf'erna runt sista veckan i augusti och då har jag missat min ägglossning för den kommer i mitten på månaden. Jag hoppas att vi får en tid i september, men det beror ju på hur många vi är som väntar på att få en tid och om dom kör först till kvarn principen eller om dom prioriterar dom som gör ivf för första gången osv... Jag ska ringa dom den 4e och kolla vad dom säger :) 

Nu kan tiden få gå lite fortare för jag vill komma igång igen så fort som möjligt. Jag hoppas verkligen att det blir femte gången gillt för vår del.

Trevlig helg allesammans! :D
  • sesanka

Välkomna alla nya, vad roligt att vi blir fler och fler :) Jag kan inte berätta hur andra kände det men för mig började hormon resan så här:
    25/9 - 2013 var vi på inskrivning och fick lite info om hur allt kommer att gå till. Fick öva på att sätta i sprutan i en liten fejkmage i plast som man fäste runt midjan. Var helt snurrig i huvudet när vi kom hem.
    29/10 - 2013 började jag med nässprayen Synarela för att stoppa ägglossningen. Biverkningarna gjorde mig till en eldsprutande drake. Jag var såååå förbannad och lättretlig. Hade ont i huvudet och var trött non-stop.
    13/11 - 2013 tog jag började jag med Gonal F för att skapa äggen med dosen 150. Det var inte alls läskigt att ta sprutan och det gjorde inte ont. Det finns vissa punkter i magen som är ömma, dvs om man kommer för långt ut mot sidan där huden är tunnare, men man märker snabbt var dom sitter och till slut har man ett litet blåmärke på magen för man siktar på nästan samma ställe hela tiden.
    18/11 - 2013 fick jag ta ett blodprov för att kolla värdena, sänktes till 125.
    21/11 - 2013 fick jag göra ett ultraljud för att räkna äggen och kolla hur de såg ut. 
    24/11 - 2013 tog jag Ovitrelle sprutan för att sätta igång ägglossningen.
    26/11 - 2013 gjordes äggplocket och maken göra en donation. Vi fick ut 9 ägg varav 2 kasserades direkt och resterande började dom odla på. Jag minns inte exakt när jag började med vaginaltabletterna Lutinus, antingen dagen innan, samma dag eller dagen efter. Meningen med dom är att stimulera livmodern. Det blev några veckor med ett helvetes kladd. Ha alltid trosskydden på, när man minst anar det rinner det till i trosan för kroppen stöter ut det den inte behöver. Det tråkiga är att man kollar trosan femtioelva ggr för man är rädd att det ska vara blod. Jag minns att jag hade väldigt ont i tarmarna men jag vet inte vilket av hormonerna som var boven. Det gick över efter någon vecka. Vissa kan bli helt förstoppade.
    29/11 - 201 sattes vårt färska ägg in och 4 överlevde till frysen.
    Allt var frid och fröjd tills läkaren konstaterade MA missed abortion 21/1 - 2014.

Sedan dess har vi gjort FET i naturlig cykel helt utan hormoner i april, maj och juni utan att lyckas. Nu väntar vi otåligt på att göra ett försök i september eller oktober med det sista ägget i frysen. Misslyckas vi igen har vi två äggplock kvar och måste börja om från rutan 1 med alla hormoner... När man väl kommer igång går det undan :)

Hoppas min resa kan ge lite vägledning om vad som komma skall :)

• sesanka
    Jag hatar vår IVF klinik mer och mer! Dom börjar med äggåterföringarna den 11/8 men eftersom min ägglossning infaller den 14/8 och ägget måste sättas in den fjärde dagen, dvs 17/8 så blir det ingen bebis den här månaden heller. Dom har nämligen stängt på lördagar och söndagar! Det enda rådet jag fick var att invänta en ägglossning som infaller så att FET kan utföras mån-fre. Ni får gärna rätta mig om ni tycker att jag är helt galen, men jag tycker att det är oacceptabelt att dom inte har öppet på helgerna och att dom bara avfärdar en sådär. Tänk om min ägglossning inte matchar in deras dagar på flera månader? Tiden tickar och jag blir inte yngre, jag har inte råd att slösa bort en enda månad i onödan :(
  • sesanka

Glömde tillägga för er nya att jag gör i naturlig cykel utan hormoner eftersom vi har ett ägg kvar i frysen från vårt sista äggplock... Är så arg så jag kan börja grina!

• sesanka
    pco skrev 2014-08-11 17:27:42 följande:

Sesanka: fyy, det är verkligen inte okej att låta dig vänta bara för att de har öppet :( vad fasen tror de?? Att din äl ska rätta sig efter deras öppettider lixom?! Det är nog svårt att gå igenom detta och allväntan och längtan efter en familj, och sen behöva vänta ytterligare bara för att de ska vara lediga på helgen :( .. Kan du inte byta? Elr är det gratis försöken du gör som gör att du måste gå där?

Jag har hållit mig borta ett tag eftersom det inte blev något FET den här månaden. Jag har känt mig mer deprimerad än någonsin och har förvandlats till en riktig hormon kossa som snäser och biter huvudet av min stackars man för minsta lilla. Min svägerska har gått och blivit gravid helt oväntat. Hon har haft problem med att bli med barn och har opererats (minns inte vad hennes besvär var) och har haft många missfall och försökte bli gravid med maken i drygt fem år. Sen separerade dom och hon låg runt lite och blev gravid med senaste ligget och nu är dom tillsammans och det ska läggas upp ultraljudsbilder och pratas bebis. Jag är glad för hennes skull, men jag är bitter för att hon lyckats nu när hennes liv är i ett enda stort kaos. Skilsmässopapprena är inte ens påskrivna... och hon vet dessutom att jag och min make går igenom ivf och barnlöshet och det känns som ett hån mot oss. Min kusin fick en underbar liten kille för ett par dagar sedan och hade vårt första barn inte dött så hade jag fött en månad innan henne och även där har det postats gravidmagar och nu bilder på lillkillen. Min syster sniffade på ett par kalsonger för drygt sex år sedan och hon har en liten kille och hon ska komma med så kallade välmenande råd "ta det lugnt, stressa inte och om ni bara gör si eller så så kommer det att bli en bebis" osv. 

Jag tog ledigt från jobbet i 2,5 månad maj-juli för att varva ner, jag röker inte, jag dricker inte alkohol, jag äter folsyra och gravid vitaminer sedan oktober förra året och så fort vi gjort FET har jag hållit mig borta från allt man inte får äta och dricka. Vad mer kan jag göra???!!! Sluta skuldbelägga oss för vi vet att det inte finns något vi kan göra, det är inte vårt fel att vi inte lyckas bli gravida.

Just nu vet vi inte när nästa FET blir eftersom akademiska envisas med att vi ska göra i naturlig cykel och ägglossningen måste infalla på rätt dag eftersom dom har stängt på lördagar och söndagar. Det enda svaret jag fått när jag frågat om det inte finns något mer dom kan utreda eller om vi kan testa något för att hjälpa graviditeten på traven är att vi bara har otur och det är bara att försöka igen.

Skulle äta gift om jag bara visste att vi får en bebis :,(

Jag jobbar i nuläget natt och jag har sökt ett dagjobb. Jag kommer att gå ner drygt 10000:- i lön men det kanske är värt det att kroppen får leva i sin naturliga rytm... Vi har iallafall bestämt oss för att försöka en sista gång med ägget i frysen oavsett när det än blir och sen lägger vi ner ivf'erna fastän vi har två försök kvar. Det tär för mycket att pendla mellan hopp och förtvivlan, det känns bättre att inse fakta och leva vårt liv som barnlösa. Vi kommer inte att adoptera eller se över andra alternativ då vi bara vill ha vårt gemensamma biologiska barn. Vi kanske känner annorlunda om ett år eller så men förhoppningsvis så blir det en bebis av ägget i frysen... OM det blir aktuellt att fortsätta med ivf'erna ändå så kommer jag kämpa med näbbar och klor att inte behöva fortsätta på akademiska. Dom suger!

Ni som redan har kommit igång och ni som fortfarande står och stampar: jag hoppas innerligt att ni lyckas och att ni står där med en liten bebis till nästa sommar <3

Ber om ursäkt för mitt deppo inlägg men ni är dom enda som verkligen förstår hur det känns.
  • sesanka

Jag fick veta att man ska välja en tid som passar en själv, tex direkt när vaknat och sen ska man alltid spruta samma tid. På helgerna satte jag väckarklockan, sprutade och gick och la mig igen. Så 7 & 19 verkar vettigt. Någon som fått andra besked? :)

Chasingdreams skrev 2014-08-21 14:56:44 följande:

Hej!

Jag börjar med det långa protokollet imorgon. Ska ta Synarela. Vet ni om man ska ta sprayen med ett visst tidsintervall t.ex. klockan 7 och 19? Det enda som står på förpackningen är att jag ska ta det morgon och kväll.

• sesanka
    pco skrev 2014-08-21 23:06:33 följande:

Sesanka: jag förstår precis vad du menar med allt. Alla blir gravida till höger o vänster.
    Min närmaste vän har nu en dotter på snart 1 år som bara blev till utan att försöka och är nu gravid igen som bara blev av och de övervägde abort för att det inte passar just nu, ( de vill inte ha två blöjbarn) men efter att pratat lite förstånd med de om allt och bl.a. Att det är en gåva varje gång någon blir gravid och aa massa sånt så är de nu glada o ska behålla det. .. En annan kompis är ensamstående med sin snart 4 åring och träffade ny kille som hon snabbt blev gravid med ( han flydde när hon fick höra att hon va gravid, vilket svin) och hon iaf klagar på att det bliiiir sååå jobbigt med två st själv o bla bla bla men att hon heller har det så här än jag o min man dvs har inget barn, inte heller så kul att höra .. Och sen min systers killes syster ( en av min närmre vänner) ska nu ha sitt första sååå när vi ses allihopa så kan du säkert räkna ut vem som är jääääklit utanför i allt prat. Kul! Jag är super glad för deras skull men självklart så är man avis oxå :/
    Min mamma bor i Sthlm så vi brukar åka dit lite då o då .. Men tycker det är mest jobbigt när det typ är julafton o så, då alla samlas på min mammas mans sida med alla deras familjer t o m min LILLASYSTER har två barn.. O min man har aldrig lixom tyckt det är jobbit ute bland folk o så men nu har t o N han börjat tycka det( han säger typ, vi åker inte dit nu när alla familjer kommer saftigt va) sviiin jobbigt.. Och vi är de ända sin vi umgås med som inte har barn ( förutom en annan vän som bor på annan ort som dessutom har partner av samma kön så det är inte så enkelt för de) o detta resulterar oxå i att vi oftast ska komma till alla få vi är de ända som inte har barn att anpassa sig till.

Vi känner samma som er, vi orkar inte heller mer, vi kommer oxå bara göra detta sista försöket nu ( FET) och sen ger vi upp, trots att vi har ett köpt försök kvar. Jag orkar inte med allt från början igen. .. Dock kommer vi ställa oss i kö för adoption, det känns lite naturligt för oss då min man oxå är adopterad, så får vi se sen om vi nångång framöver kör på sista försöket ( kanske pararellt med adoptions utredningen för då har vi ändå en annan möjlighet på gång o kanske då inte känner oss lika stressad över det.

Jag vet att det är svårt, och man orkar varken kämpa eller hålla modet uppe hyr länge som helst. VI ÄR STARKA,TJEJER!
    Nu jädrar ska vi lyckas!!

Men på vilket sätt för er blir D inget? Är det att det bara inte tar sig eller blir D mf? Man kan göra en utredning o se tex att blodflödet till livmodern är okej för utan det är det svårt för embryot, eller om kroppen stöter ut det och tror att detta ska lixom inte vara här, bort med det, eller att det blir mf av olika anledningar bl.a. Kanske att det bildas blodproppar i livmodern elr så.. Så det finns alternativ för allt o dr går att kollas upp.
    För vår del har vi fått 4 mf på rad nu och har tyvärr fortfarande ej fått göra utredning men får iaf inför detta FET prova mer crinone och även fragminsprutor.

Oj va långt detta blev. Sorry.

Första gången vi gjorde ET med färskt ägg tog det sig direkt men det slutade med MA som upptäcktes först i v10+, den hade dött någon gång i v6+.

På våra tre FET har ägget inte tagit sig fastän dom två sista äggen var perfekta enligt läkaren. Ägg två tappade 2 celler vid upptiningen och hade bara 8 celler, ägg 3 var tio celligt och ägg 4 var 10 eller 12 celligt (minns inte) och tappade inga celler vid upptiningen.

Jag har pratat med akademiska och frågat om det inte finns något mer de kan undersöka eller om det inte finns något läkemedel jag kan testa för att se om det ökar chanserna men dom säger nej, det handlar bara om otur och det är bara att fortsätta att försöka. I vårt fall är det inget fel på mig och felet med maken är att han har för få spermier men de få som finns mår tydligen jätte bra. Tycker inte att akademiska bryr sig ett dugg om oss, de är alltid trevliga men de är ointresserade och att de har stängt på helgerna är helt obegripligt... Resan med dom har varit lång och eländig, bland annat har dom skrivit felaktigheter i läkarjournalen, de har inte upplyst om oss vissa saker utan det har jag läst mig till på mina sidor på vårdguidens sida. Jag är allt annat än nöjd med dom.

Det jag har gjort nu är att jag har börjat ta 1/4 albyl minor varje dag, den ska förhindra att det bildas proppar i livmodern, man kan tydligen även ta trombyl. Sen har jag även beställt babyklister från Danmark eftersom dom tydligen använder den bland annat i samband med ivf'er. Det kanske inte hjälper men då har jag iallafall själv gjort så mycket jag kan för att hjälpa ägget på traven.

www.helsehelse.dk/produkter/121-homoeopatiske-kombinationsprod/6602-fructus-femina--populaert-kaldet-babyklister50-ml/

Jag hoppas verkligen att det blir femte gången gillt för oss, men det känns ändå bra att vi gemensamt har kommit fram till att om det återigen misslyckas så lägger vi ner. Det hade nog varit värre om en velat kämpa och den andra gett upp.... Sen får vi se hur vi känner längre fram men just nu vet vi vart vi har varandra :)
  • sesanka
    pco skrev 2014-08-21 23:06:33 följande:

Sesanka: jag förstår precis vad du menar med allt. Alla blir gravida till höger o vänster.
    Min närmaste vän har nu en dotter på snart 1 år som bara blev till utan att försöka och är nu gravid igen som bara blev av och de övervägde abort för att det inte passar just nu, ( de vill inte ha två blöjbarn) men efter att pratat lite förstånd med de om allt och bl.a. Att det är en gåva varje gång någon blir gravid och aa massa sånt så är de nu glada o ska behålla det. .. En annan kompis är ensamstående med sin snart 4 åring och träffade ny kille som hon snabbt blev gravid med ( han flydde när hon fick höra att hon va gravid, vilket svin) och hon iaf klagar på att det bliiiir sååå jobbigt med två st själv o bla bla bla men att hon heller har det så här än jag o min man dvs har inget barn, inte heller så kul att höra .. Och sen min systers killes syster ( en av min närmre vänner) ska nu ha sitt första sååå när vi ses allihopa så kan du säkert räkna ut vem som är jääääklit utanför i allt prat. Kul! Jag är super glad för deras skull men självklart så är man avis oxå :/
    Min mamma bor i Sthlm så vi brukar åka dit lite då o då .. Men tycker det är mest jobbigt när det typ är julafton o så, då alla samlas på min mammas mans sida med alla deras familjer t o m min LILLASYSTER har två barn.. O min man har aldrig lixom tyckt det är jobbit ute bland folk o så men nu har t o N han börjat tycka det( han säger typ, vi åker inte dit nu när alla familjer kommer saftigt va) sviiin jobbigt.. Och vi är de ända sin vi umgås med som inte har barn ( förutom en annan vän som bor på annan ort som dessutom har partner av samma kön så det är inte så enkelt för de) o detta resulterar oxå i att vi oftast ska komma till alla få vi är de ända som inte har barn att anpassa sig till.

Vi känner samma som er, vi orkar inte heller mer, vi kommer oxå bara göra detta sista försöket nu ( FET) och sen ger vi upp, trots att vi har ett köpt försök kvar. Jag orkar inte med allt från början igen. .. Dock kommer vi ställa oss i kö för adoption, det känns lite naturligt för oss då min man oxå är adopterad, så får vi se sen om vi nångång framöver kör på sista försöket ( kanske pararellt med adoptions utredningen för då har vi ändå en annan möjlighet på gång o kanske då inte känner oss lika stressad över det.

Jag vet att det är svårt, och man orkar varken kämpa eller hålla modet uppe hyr länge som helst. VI ÄR STARKA,TJEJER!
    Nu jädrar ska vi lyckas!!

Men på vilket sätt för er blir D inget? Är det att det bara inte tar sig eller blir D mf? Man kan göra en utredning o se tex att blodflödet till livmodern är okej för utan det är det svårt för embryot, eller om kroppen stöter ut det och tror att detta ska lixom inte vara här, bort med det, eller att det blir mf av olika anledningar bl.a. Kanske att det bildas blodproppar i livmodern elr så.. Så det finns alternativ för allt o dr går att kollas upp.
    För vår del har vi fått 4 mf på rad nu och har tyvärr fortfarande ej fått göra utredning men får iaf inför detta FET prova mer crinone och även fragminsprutor.

Oj va långt detta blev. Sorry.

Pco: Vi har gjort ett ET och det blev MA i v6+ men akademiska upptäckte det först i v10+ och sen har vi gjort tre FET och det har inte tagit sig. Mensen har kommit på utsatt datum och det har inte blivit något plus dagarna innan. Jag vet inte varför äggen inte överlever för dom två sista var perfekta enligt läkaren. Akademiska är inte intresserade av att ta reda på varför. Jag har frågat om det inte finns något mer man kan undersöka eller om det finns något läkemedel vi kan testa för att hjälpa kroppen på traven men det enda svaret jag har fått är att vi bara har otur och måste fortsätta att försöka. En missfalls utredning är nog också utesluten eftersom jag bara blivit gravid en gång... :(

Karro 2014: Vi går på Akademiska i Uppsala och de tillåter inte oss att sätta in fler ägg. Deras ursäkt är att det tydligen ska minska risken för en lyckad graviditet och enda gången de skulle gå med på de är när risken för tvillingar är ytterst liten... De ser hellre att man gör fler försök med ett ägg än få försök med fler ägg.

Saturnus: Jag fick öva på en på sjukhuset vid första besöket. Jag fick fästa en liten plast kudde runt midjan. Man greppar tag i fläsket strax snett nedanför naveln. Jag stack nålen bara rakt in, man ska undvika att vinkla nålen så den inte blir böjd och går av. Jag stack varje dag inom samma område med några millimeters mellanrum och efter några dagar hade jag ett blåmärke stort som en enkrona. Man märker ganska snabbt vart man har känsligare hud och då är det bara att flytta nålen någon millimeter :)
  • sesanka
    pco skrev 2014-08-24 08:36:44 följande:

Sesanka: åh man blir så arg, bara för att de säkert har en familj hemma o detta är 'bara' deras jobb, åh sånna människor ska inte ens jobba med sånt här! ..men du, köp babyklister från Danmark, ät folsyra, tjata att du vill ha blodförtunnande (om inte så köp receptfritt på Apoteket, tab. Albyl minor) så känner du att du iaf gjort allt som står i din makt!

Vi har bara dåliga erfarenheter från akademiska. Dom har skrivit en massa fel saker i min journal. Tex när vi vart gravida första gången och gick på ultraljud i v7+ så fanns inget hjärtslag och embryot var bara 3mm stort. Hon sa att det var för tidigt att se något men grattade oss till graviditeten och skickade hem oss och bad oss komma på återbesök två veckor senare. Jag gick dit tre veckor senare dvs v10+ och då konstaterade samma läkare att det blivit MA. Jag frågade när embryot dött och då sa hon innan första ultraljudet?!!!!!! Hur i helvete kan man gratta någon till graviditeten då? Skickades hem med remiss till att boka skrapning på södertälje sjukhus nästa dag och först där fick vi veta att dom misstänkte mola/druvbörd med risk att jag fått cancer OCH läkaren hade skrivit att jag var i v8+. Enligt journalen hade läkaren dessutom upplyst oss om sina mola misstankar dagen innan. Hon sa INTE ett ljud. Inte mycket rätt där inte :( Jag fick vänta på provsvar från patologen i över tio veckor, men sedan visade sig att allt var ok och det var bara att köra på men ändå... Inte nog med att vi kanske inte skulle få fortsätta med ivf'er så var man orolig över att ha fått cancer. Och sen nu att dom inte vill undersöka eller mediciniera oss och har stängt på helgerna är ytterligare ett stort minus.

Tack för tipsen :) Jag har faktiskt ätit folsyra och gravidvitaminer sedan oktober 2013, har inte slutat äta dom mellan missfallen och de misslyckade försöken. Sen började jag faktiskt ta 1/4 albyl minor varje dag för en vecka sedan. Trombyl ska också tydligen funka men jag tror det räcker med albylen :) Det var någon här, undra om det inte var du, som tipsade om babyklister för några dagar sedan och jag beställde hem det samma dag från Danmark och det ska jag börja ta en vecka innan nästa FET. Om någon har fler tips på vad man kan trycka i sig som är receptfritt så får ni gärna dela med er. Eftersom akademiska inte hjälper till så väljer jag att självmedicinera mig. Det känns som att det inte kan bli så mycket värre än det vi redan varit med om.

Usch en misslyckad IVF resa är nog inget man ens önskar sin värsta fiende :/

www.helsehelse.dk/produkter/121-homoeopatiske-kombinationsprod/6602-fructus-femina--populaert-kaldet-babyklister50-ml/
  • sesanka

Skumt att det är så olika när det går via landstinget. Jag går på akademiska i Uppsala och där räknas varje äggplock som ett försök och man får göra tre äggplock. Dom har ingen max gräns på antalet ägg som man få försöka med. Vårt första äggplock ledde till fem befruktade ägg, ett färsk försök och fyra ägg till frysen. Väntar i skrivande stund på ägglossningen ska infalla på rätt dag så vi får göra vårt fjärde FET. Misslyckas vi för femte gången är det egentligen dags för äggplock 2 med hormoner och sprutor men vi lägger ner bebis verkstaden. Vi orkar inte kämpa längre. Om vi skulle hitta styrkan att fortsätta så kommer jag kämpa med näbbar och klor för att få slippa akademiska.

• sesanka

Jag bor i Södertälje och räknas ju till Stockholm men hamnade av någon märklig anledning i Uppsala så det är nog olika från klinik till klinik oberoende av vart man bor och hamnar...? Skumt att alla får olika förutsättningar, borde ju vara lika för alla som kämpar. Jag tycker att det känns väldigt orättvist att någon bara får göra max 4 försök eller totalt 12, medans jag om jag överdriver siffran lite och säger att jag fått ut 20 ägg per försök då totalt sett får göra 60 försö. Uppsala har ju ingen max gräns... Utan det är bara själva äggplocken, oavsett antal befruktade ägg, som räknas :O

• sesanka

Halleluja! Tant röd kom idag och det innebär att ägglossningen kommer att infalla på rätt dag. Akademiska har ju stängt på lördagar och söndagar så förra månaden blev det inget FET. Följer kroppen samma mönster som förut så görs vårt sista FET 17/9, sen tar vi antingen ett sabbats år eller lägger ner bebisverkstan helt fastän vi har två äggplock kvar. Håll tummar och tår att det blir femte gång gillt för vår del :)

Lilla0 - ET 25/8
    MiaMorot - ET 27/8
    TreTriss - ET 27/8
    Moolie - FET 30/8
    Calabalic - FET 2/9, TD 16/9
    Saturnus - ÄP 1/9, ET 3/9, TD 17/9
    Nickidocka - ÄP 3/9, ET 5/9
    lucylight - Sprutstart 29/8 planerat ÄP v. 37
    Lokattis - Sputstart 31/8
    Speck - Spraystart 2/9
    trex2013 Spraystart 20/8 Spraystart ?, Planerat ÄP v. 39 (3:e försöket)
    sesanka - FET i naturlig cykel 17/9

• sesanka

Ja man kan få utomkveds även vid ivf :/

Passar på att uppdatera listan lite och plockar bort mig själv. Vi har efter noga övervägande beslutat oss för att inte genomföra vårt FET nu i september. Jag jobbar idag natt och har precis tackat ja till en dag tjänst och på nästan alla mina lediga dagar jobbar jag på nya jobbet och med den stress och så trött som jag är så känner vi att är mer eller mindre garanterat att vi återigen kommer att misslyckas. I oktober kommer jag bara att ha ett jobb och då kommer förutsättningarna för en lyckad ivf vara större :)

Mallan82 - Spraystart 23/8, sprutstart 10/9
    Lilla0 - ET 25/8 
    MiaMorot - ET 27/8 
    TreTriss - ET 27/8 
    Moolie - FET 30/8 
    Calabalic - FET 2/9, TD 16/9 
    Bubby - ÄP 29/8, ET 3/9, TD 16/9
    Saturnus - ÄP 1/9, ET 3/9, TD 17/9 
    Nickidocka - ÄP 3/9, ET 5/9 
    lucylight - ÄP 8/9, ET 10/9
    Lokattis - Sputstart 31/8 
    Speck - Spraystart 2/9 
    trex2013 Sprutstart 11/9, Planerat ÄP v. 39 (3:e försöket) 
    Frugis- beräknad sprutstart 17/9 
    MissEmman: .Sprutstart 5/9. ÄP v.38 

Svar på tråden IVF hösten 2014