• Tgj

IVF hösten 2014

Hoppas ni har plats för en till här :)

Vi har efter åtta år utan preventivmedel, kommit fram till vårat första ivf försök.

Blev gravida på egen hand för två år sedan men båda slutade med mf...

Maken har tydligen väldigt bra spermier men själv har jag pco och övervikt som ställt till det en hel del, fick operera bort ena äggstock/ledare pga cystor.

Har även prövat pergotime som inte gav mer än en jäkla massa humörsvängningar och fruktansvärd mensvärk.

Men nu väntar vi på att Carl von linne kliniken ska öppna :)

• Tgj
    Emmli skrev 2014-07-14 21:05:45 följande:

Vi bor i Östergötland. Vår utredning blev klar i juni 2014 och vi tillhör landstinget i Östergötland, RMC Linköping. När utredningen blev klar skickades remiss omgående dit och läkaren trodde vi skulle få en tid för ett första möte i augusti/september.

Är det fler än mig som har blandade känslor över kommande ivf? Rädslor samt förväntan? Verkar som vi har kommit olika långt i våra köer, försök och resor men jag känner mig iaf lite rädd och fortfarande ledsen över vårt besked. Samt sorg över att jag och min sambo har dessa svårigheter.

Hoppas vi som fortfarande väntar i ivf-köer snart får tider och all lycka till sesanka med nästa FET. Är det klart när nästa försök blir?

Det är olika känslor varannan minut! Superspännade och skönt att få hjälp men samtidigt livrädd för hur man klarar behandling och om det kommer funka... Och blir man gravid så kommer ja vara orolig och kolla efter blod vid varenda toabesök!

Fick ett bra råd att ta allt stegvis och inte tänka för mycket redan nu.

Vi är ungefär där ni är, väntar på att de ska öppna efter semestern, så det är ju nåt som är positivt med att sommaren går fort :)
  • Tgj

Jag tycker på ett sätt att det är skönt att vara framme vid "sista " behandlingsformen. Fungerar det inte nu kan vi släppa tankar på barn och acceptera att det inte va meningen. Då får vi väll skaffa fler djur :)

Det är så drygt med att ständigt leva mellan hopp och förtvivlan!

Jag är egenföretagare och har bara en kollega och hon vet. Men annars är det bara våra närmaste vänner som vet. Orkar liksom inte berätta för hela familjen, varför vet jag inte. Kanske jag inte orkar alla frågor som skulle komma..,

• Tgj
    Längtan 34 skrev 2014-10-22 19:25:33 följande:

Hejsan allihop!

Jag har följt denna tråden ett tag och kände att nu är det dags att hoppa på. Jag känner igen era tankar och känslor så himla väl. Känslan av hopp i väntan på att mensen inte ska komma och känslan av tomhet varje gång man inser att det inte blev något denna månaden heller. Känslan då alla runt omkring dig blir gravida och så klart då på första försöket. Känslan av att glädjas för dina vänner samtidigt som du gråter inombords. Känslan då någon säger "men nu är det väl dags att ni skaffar barn" eller känslan då kollegan besöker jobb och visar upp sin vackra bebis. Jag är glad att forum som detta finns och att ni delar med er av era resor. Känner mig inte längre så himla ensam.

Jag och sambon längtar så otroligt mycket och har försökt i lite mer än 3 år. Vi väntade alldeles för länge innan vi sökte hjälp. Nu är vi dock igång. Alla våra tester har varit bra och vid min senaste undersökning såg allt jättefint ut. Jag har regelbunden ägglossning. Väldigt frustrerande att inte veta varför det inte fungerar.  Förra veckan besökte vi RMC i Malmö för ett första möte och nu går jag och väntar på mens så att vi kan komma igång. Jag har fått tillbaka hoppet och tänker att det kanske äntligen är vår tur :).

Visst är det skönt när man äntligen är pågång :)

Ska ni göra långa eller korta metoden?
  • Tgj
    Längtan 34 skrev 2014-10-22 20:26:14 följande:

Jätteskönt :)!! Vi ska göra långa metoden. Har funderat en del på varför de valde just den långa. Glömde så klart fråga när vi var där :). Vad är det egentligen som avgör? Har läst att det är mindre risk att bli överstimulerad med den långa. Vilken metod kör ni?

Har faktiskt ingen aning! Men jag har pco och då är det tydligen lättare att bli överstimulerad... Vi kör också den långa så det kan ju stämma!

Till mej förklarade de det som att vi skulle "stänga ner" produktionen för att sen starta om den. Jag är idag på spraydag 10 utan varken biverkningar eller blödning så man börjar ju fundera på om funkar :/

Har ni fått nån planering över behandlingen?
Svar på tråden IVF hösten 2014