• Luthien87

IVF hösten 2014

Hej! Jag och min kille genomgick utredning under hösten 2013 och våren 2014. I utredningen framgick det att problen mest beror på min kille, vars spermier är få och långsamma. Jag hade en polyp/cysta i livmodern som opererades bort i februari.

Jag är 27 år och min kille 28 år.

I måndags var vi på kliniken och planerade vår första IVF-behandling (ICSI). Väntar nu på att nästa mens skall komma och sen kör vi igång (bör komma runt 5/9). Kommer att köra långa protokollet. Beräknad spraydatum är 26/9 och om allt går som det ska så sätter vi in ett embryo runt v 43. :)

Läs gärna min blogg: langtanefterbebis.se
  • Luthien87
    Tiger201008 skrev 2014-08-22 12:53:21 följande:

Jag skall med operera bort en polyp:/ blev du sövd? Hur länge efter hade du blödning?

Det är inget att oroa sig för! Jag fick lite lugnande innan och så vad jag sövd i ca 1,5 timme. Hade ganska ont den dagen men fick mycket smärtlindrande och värmekuddar och var väldigt trött den dagen och dagen efter. Jag blödde som en vanlig mensturation i typ 3-4 dagar.

Innan jag opererades hade jag fruktansvärda menssmärtor varje månad, efter operationen är de helt borta!
  • Luthien87
    Tiger201008 skrev 2014-08-22 18:21:43 följande:
    Okej, jag hade ju gärna velat göra operationen nästa vecka men dom tyckte jag skulle vänta. För jag skall nämligen till Cypern om 2 1/2 vecka och dom sa nämligen att man kan blöda i tre väcker efter.

Jag skall ta bort min för att jag fått blödningar från och till hela tiden, och sen är det ju bra att ta bort den om man skall skaffa barn sa gynekologen . Tack för ditt svar:)
    Det är säkert olika från person till person, men också hur mycket de tar bort. Jag hade en polyp som var ca 2x2 cm stor, har man flera polyper kan jag tänka mig att det blir fler ställen att blöda från. 

Ja det är ju bra att ta bort dem. Min läkare sade att om jag hade haft den kvar och blivit gravid så hade den med stor säkerhet orsakat missfall. Känns ju inte jättekul. 
  • Luthien87
    karro 2014 skrev 2014-08-28 20:48:05 följande:
    Tackar tackar haha:))

Ah okej då vet jag, vår läkare skickade remiss till Sahlgrenska så vi kommer ju att få tre försök utav landstinget med om inte dessa tre försöken från carlanderska går vägen.. Känns bra faktiskt:)) tryggt om inte annat, känner bara på att dessa försöken så måste de ju bli bebis!!!
    Jag har precis varit på "inskrivning" på Sahlgrenska och jag fick förklarat att man får 3 st färskförsök och per varje färskförsök så får du upp till 3 frysinsättningar. 

Alltså: 
    Färsk 1
    (upp till 3 frys)
    Färsk 2
    (upp till 3 frys)
    Färsk 3
    (upp till 3 frys)

Så i praktiken kan du få upp till totalt 12 insättningar.
  • Luthien87
    karro 2014 skrev 2014-08-28 21:47:10 följande:
    Ah okej, då vet jag, tack för svaret:)

När börjar du med din behandling?

Och hur kommer det sig att ni gör ivf?
    Inga problem, kul att kunna bidra med info för en gångs skull!

Vi börjar med långa protokollet vid nästa cykel, på dag 21 i den cykeln, så bör bli runt 25 september. (Kör först nässpray och sen sprutor.)

Min kille (sambo) har få och slöa spemier, så vi skall göra IVF med ICSI-metoden. Du då?
  • Luthien87
    Moolie skrev 2014-08-29 20:25:04 följande:

Jag tycker inte alls det är konstigt att det skiljer sig mellan landstingen när man var fjärde år får ha inflytande på sitt landstings styre! :)

Mjo, men det är synd. Jag vet många som fått barn på försök 2, tänk om de bara fått ett försök och sen inte haft råd att göra fler försök.. 
    En sån här sak bör vara samma överallt. 
Svar på tråden IVF hösten 2014