• Monsan

IVF hösten 2014

Känner att detta är en sida för mig, så hej allihopa..Glad

Jag och min sambo startade utredning i Maj och hoppas på IVF i höst då sambons första test visade lågt antal och slöa spermier. Nytt test ska lämnas om tre veckor.
    Vi har redan börjat prata om hur vi ska göra när vi får svar på det testet. Vänta på IVF genom landstinget som kan ta lång tid eller betala själv och köra på privat. Någon som har några råd?

• Monsan
    karro 2014 skrev 2014-08-30 10:23:42 följande:
    Skall vara en glad gubbe och inga ??? Haha

Tack för ditt svar..:)..

Jag hade alltid sett mig själv som mamma innan jag fyllde 30, men det blir svårt då det sker i Feb..
    Vi vill gärna ha barn under 2015 så därför lutar det åt privat.

Kan man alltså ställa sig i kö till landstinget och även försöka privat?

Får man fråga vilken klinik ni använder er av?
  • Monsan
    karro 2014 skrev 2014-08-30 10:57:00 följande:
    À de e ju de, då tycker jag absolut att ni skall köra privat:)

Vi valde carlanderska, hur trevliga som helst! Vår läkare har skickat remiss till landstinget nu under tiden vi behandlas privat. Så de känns härligt o veta att vi kan vända oss till landstinget efter våra tre försök vi köpt privat om de inte lyckas..
    Har försökt läsa ikapp lite på forumet och oj vad intressant det ska bli att följa alla.:).  Ser att många kommer/har kommit igång nu i veckorna.

Visste heller inte det här med bruttolöneavdrag, så det är absolut något vi tänker söka.
    K
    ommer nämligen från Umeå och här gäller tydligen samma klinik vare sig man går via landstingen ett privat. Dessutom väldigt dyrt. Från 60.000 för 3-packs behandling.
    Ska kolla upp en klinik i Falun som tydligen ska vara bra.

Hur långt har ni kommit?
  • Monsan
    karro 2014 skrev 2014-08-30 12:23:37 följande:
    Ahh okej men d låter ju bra... Vi kan tyvärr inte utnyttja bruttolöneavdrag, så vi betalar allt själva.. Vårt tre-packs behandling kostar 66000kr, vart på konsultation för 2000kr och hämtat ut medicinerna för 2200kr så sammanlagt lägger vi 70200. Sen kommer man ju att vara borta från jobbet o så.. Men pengar är inte allt:) tur att man har god ekonomi och har råd att lägga dessa, tycker synd om dem som inte har pengar när behandling behövs..

Vi startar så fort min mens kommer, den skall komma i mitten på september. Kör de korta protokollet..:)

När har du tänkt dig att ta kontakt med klinik o så då:)?

Nä, jag säger likadant.. Min sambo hör till dom hög avlönade så vi har väl egentligen inga problem att bekosta det själv, men det skadar nog inte att kolla upp bruttolöneavdraget ändå..  Just nu skiter jag fullständigt i hur mkt det kommer kosta i slutändan då ett pluss kommer vara värt varenda krona.. :).. 

Blir nog att kolla upp IVF Kliniken i Umeå först. Låter ju inte så fasansfullt dyrt om man ändå måste bekosta boende på annan ort.

Vi har ett test kvar (17 sept) innan IVF ens blir på tal, men som det såg ut på sambons tidigare test så ska det inte vara några problem. Spermierna såg allt annat än många och pigga ut vid första provet. Vi har nämligen aldrig plussat naturligt på dessa 2 år. 
  • Monsan
    karro 2014 skrev 2014-08-30 17:07:17 följande:
    Av okej, håller tummarna för er att d går vägen? Har ni några barn sen tidigare?
    Nä, inga barn sedan tidigare för någon utav oss. Dock ett MA i vecka 13 för 4 år sedan med mitt ex.

Har BIM på tisdag och hoppas fortfarande på ett mirakel naturlig väg.. :)..
  • Monsan
    karro 2014 skrev 2014-08-31 12:37:58 följande:
    Beklagar ditt ma, okej..

Vi får hålla tummarna..

Samma här, kan alltid hoppas, men tror inte de tagit sig för vår del, hade bara sex förra söndagen plus i torsdags när jag hade äl..

Annars får både du o jag en hjälpande hand:)
    Tack..:)..

Jag skulle oxå bli förvånad om det skulle tagit sig då vi bara hann med 2 gånger förra veckan och vet inte ens om vi prickade in ÄL..

Blir roligt att följa din och alla andras resor..:)..
  • Monsan
    karro 2014 skrev 2014-08-31 14:43:07 följande:
    Desamma:)) skall bli roligt.. Börjar du din behandling nu när mensen kommit?
    Nä, vi kommer nog inte ingång förrän okt... Som sagt, sambon ska lämna ännu ett sperma test eftersom det första visade på få och slöa spermier.. Måste tydligen lämna det innan vi får köra igång med ivf..
  • Monsan
    karro 2014 skrev 2014-08-31 15:08:57 följande:
    À just d ja, så var de:)

Men de går fort skall du se och då har ni ju chansen en månad till att försöka på egen hand:)
    Hur lång tid tar det från det att man gjort klart utredningen till det att man få påbörja IVF om man kör privat.. Är det mkt förberedelser?
  • Monsan

Nu är jag här igen..:)..

Är det någon som vet om man måste göra om utredningen om man väljer att bekosta ivf själv genom privat klinik.. Vi genomgår nämligen utredning via landstinget och min sambo ska lämna ett andra prov nu om en vecka pga att första provet visade få antal spermier.. Kan vi direkt efter provet nästa vecka, vad det nu än visar komma igång direkt på en privat klinik utan att göra om utredningen hos dom..

Tacksam för svar..

• Monsan
    Mallan82 skrev 2014-09-11 20:38:16 följande:
    De jag känner som gjort privat har inte behövt göra om utredningen. Och många byter ju kliniker. Det bör inte vara några problem att skicka resultat mellan klinikerna. Men fråga er klinik, de kan ju svara och kanske hjälpa till på vägen. 
    Tack för svarte.. Låter skönt att höra.. Skulle kännas jobbigt att börja om på ruta ett igen..

Jo, jag har försökt ringde hela dagen, men skickade nu ett mail till min kontakt på barnlöshetkliniken.. Hoppas hon är lika snabb på svara..:).. Vill så gärna komma igång innan jul..:)..
  • Monsan
    TreTriss skrev 2014-09-11 20:48:34 följande:
    Hej :)

Jag gjorde min utredning hos min gynekolog. Gjorde sen inseminationer på Sophiahemmet och när vi sen nu gör IVF på Huddinge så ser de utredningen. Jag fick även med mig pappren från Sophiahemmet!
    Låter ju hoppfullt... Bara att hålla tummarna att man kan köra igång redan på nästa mens.. Kanske är lite väl önsketänkande när den kommer om endast tre veckor..:)..
  • Monsan

Pratade med ivf kliniken där jag bor och dom har lina lång kötid som landstinget.. 3-4 månader.. Min fråga är då.. Vad är vitsen med att bekosta behandlingen själv?

• Monsan

Jag börjar bli så frustrerad att jag inte vet vart jag ska ta vägen.. Hur lång tid ska egentligen en utredning ta innan man får besked.. Idag har min sambo inne och lämnade sitt anda sperma prov för att samtidigt få veta att set inte alls var något fel på första men att dom bara vill dubbel kolla.. Sen har han även fått tid för blodprov om en månad (som inte gick att snabba på).. Till vilken anledning då? Ska vi nu behöva vänta ännu en månad plus tiden för resultatet för att sedan få svaret att ivf via landstinget ej är ett alternativ.. Det är min största rädsla.. Känner att vi hade kunnat bespara denna tid genom att köra privat redan från början och kanske redan nu vara gravida.. Snälla.. Jag behöver råd på hur ju ska gå vidare..

• Monsan
    Speck skrev 2014-09-17 11:03:33 följande:

Monsan: vår utredning tog alltsomallt typ 1,5 år. Med väntetider för undersökning och sen provsvar, remisser... Min man opererades också och det var väntetid till operation, sen väntetid för att kunna göra nytt prov och sen väntetid på resultatet... Å sen väntetid till landstinget..

Nu blir man ju ännu mer frustrerad över att man inte körde privat direkt.. Har ni lyckats bli gravida nu då?
Svar på tråden IVF hösten 2014