IVF hösten 2014
Kan man hoppa in här tro?
Jag har inte varit inne på FL på länge, jättelänge, men gårdagens Puregonstart har satt igång en massa tankar och känslor.
Kort story:
2009 blev jag efter många hormonförsök gravid efter första IVF:en i Uppsala. Tiden fram till äggplock blev lång då läkarna var väldigt försiktiga med dosen. Jag hade ett överstimuleringssyndrom 2008 och efter det blev det bestämt att vi skulle göra en IVF, antagonistprotokollet. Så, den behandlingen tog lååång och utdragen tid. Men, som sagt, det gick bra och vi fick vår lille kille januari 2010. Självklart det bästa som hänt någonsin!
Efter den IVf:en hade vi 5 guldägg kvar i frysen och trodde väl att det skulle gå vägen med dem. Att vi ville ha fler, om vi kunde, visste vi redan. Jag minns att jag räknade vad det skulle kosta om vi använde alla 5 av de äggen. Räknade och hissnade?
För två år sedan i maj gjorde vi första syskonförsöket på fryst embryo. Inget fäste. Nästa försök blev i oktober samma år, det fäste inte heller. Efter det tog vi ett helt års paus. Jag orkade inte rent fysiskt och vi funderade mycket på vad vi vill egentligen; vi har det ju bra?typ så, men eg visste vi ju vad vi ville.
Så oktober 2013, nytt FET, inget fäste. Januari 2014, nytt FET. Den gången hade vi otur; första upptiningen dog och vi fick tillbaka det sista ägget. Som då-inte fäste.
Efter det var livet lite rörigt med nya jobb för oss båda och flytt till radhus, så vi sköt upp nystarten, som vi ju ändå var överens om att göra.
Och här är vi nu: Efter Primolut Nor för att få mens så startade jag med Puregon igår. Efter första sprutan kändes det bara som att jag ville gråta. Jag har sett fram emot att få börja om: jag VILL ju det här mer än allt annat. Men, jag trodde nog aldrig jag skulle vara här igen, med blåmärken på magen och ett hemskt äggplock att se fram emot, eventuell sjukskrivning och resor till Uppsala för täta kontroller. Förra "resan" var jag på sjukhuset varannan dag till slut. Nu säger de på Reprod i Uppsala att det inte kommer behövas den här gången, men jag är väl cynisk-realist?eller bara skadad, för jag fasar ändå för det.
Sist hade jag en blogg där jag skrev om allt medan vi försökte få till vårt första barn. Nu orkar jag inte skriva ner, orkar inte prata heller egentligen, men det gör jag ändå. Orkar inte bli besviken.
Jag behöver nog en "stödgrupp" här på FL att vända mig till.