• veraicon

IVF hösten 2014

Hej

Är alldeles färsk här på familjeliv och känner mig lite förvirrad kring hur allt funkar. Så otroligt många svar redan i denna tråd, men det kanske är så det brukar vara Vi gör nu vår första IVF och hade ET igår, 9/10 på en tvådagars. Får jag vara med här?

Det är så konstigt att gå och pendla mellan hopp och förtvivlan kring något som många i ens omvärld inte känner till. Eller, det är faktiskt ganska många som vet vid det här laget. Vilket är skönt men också lite underligt, en annan vet ju inte precis när alla andra ligger med varandra men vid IVF kan en säga exakt vilken dag befruktningen skedde...skumt. Hur mycket har ni berätta för folk i er närhet?

• veraicon
    Tack för välkomnandet!

TreTriss, det ska väl inte finnas några extrema hinder för oss men jag dras med korta cyklar, lite endometrios samt lite sköldkörtelproblem. Min sambo har fina spermier så det är väl mest mig det är lite vajsing på. Men vi hoppas att en IVF kan vara lösningen för oss. Äggutplocket var lite fattigt med bara 4 ägg men de verkar ha mått bra, 3 blev befruktade. Ett tappade sen farten men ett har vi satt tillbaka och det andra hoppas vi kan få frysas. 

Jag har faktiskt berättat för ganska många. Blev så tröttsamt när vissa undrar om inte vi vill/ska ha barn och när andra bara råkar gå och bli gravida. Och vi ville men så hände ingenting. Mådde faktiskt sämre av att ingen visste om det. Familjen vet och ett flertal vänner samt chefer. Det känns bra fast nu när vi är i behandling så känns det lite jobbigt att flera liksom väntar på hur det ska gå. Så jag fattar vad du menar Speck. 
  • veraicon
    Lisa 236 skrev 2014-10-11 09:25:03 följande:

Suck vet inte hur jag ska tänka.....för 4 dagar sedan testade jag med clearblue digital fick då gravid 1-2... Nu är jag i vecka 4+5 och tog ett nytt test idag men fortfarande gravid v1-2 ..... Så orolig med 8 missfall i ryggen så vill man inte ha detta.... Vad tror ni?

Håller tummarna för dig Lisa 236, har läst dina inlägg i tråden och kan ju bara konstatera att det verkligen är din tur nu! Så länge testet fortfarande visar positivt så tycker jag att du ska fokusera på det!
  • veraicon

Jag håller tummar och stortår och allt vad det går. Många som har mycket i farten just nuGlad. Själv måste jag vänta minst en vecka tills det är dags för att tjuvtesta. På ett sätt skönt, behöver liksom inte oroa mig riktigt än kan fokusera på att tänka att allt ännu är möjligt!

• veraicon
    Emmli skrev 2014-10-12 19:55:10 följande:

Lisa 236 : Härligt att det nu ser ut så! Mycket positivt besked!

Veraicon: Jag tror att du och jag fick återföring av ägg samma dag, i torsdags den 9/10. Långt kvar till testdagen, min är den 28 okt. Dock känner jag mig positiv och hoppfull, kanske ska tilläggas att detta är vårt första ivf. När är din testdag?

Det stämmer Emmli, vi är på samma dag! Och jag har testdag 28/10 liksom du. Jag känner mig också positiv och hoppfull. Första IVF:en här med och skönt att veta att det iallafall finns ett befruktat embryo där inne. Det har en ju liksom aldrig tidigare vetat (har aldrig haft missfall).

Vilken klinik går ni på?
  • veraicon
    CB1982 skrev 2014-10-13 14:04:06 följande:

Varit på gynakuten nyss.

De fann inget embryo vilket han sa att man bör göra i min vecka så det ser tyvärr ut som om det är ett missfall

Lämnade blodprov och dom ringer angående det imorgo sedan får jag antagligen komma tillbaka på torsdag eller fredag och ta ett nytt prov.

Tappat andan nu, vill gråta men kan inte....

Känner mig tom...

Men aj,aj då. Usch och fy. Det behöver ju inte vara kört men jag förstår din förtvivlan och tomhet just nu. 

Styrkekram
  • veraicon
    emeliearcen skrev 2014-10-13 14:01:03 följande:
    Jag är också på samma dag som er, fast jag har testdag redan den 25/10.
    Idag ömmar det mycket i de nedre delarna av min mage. Både på sidorna och i mitten. Känns lite som mensvärk, fast ändå inte riktigt. Hoppas att det är ett gott tecken...

Hur mår ni idag? Några känningar?
    Hej, roligt att ha en till på samma dag!

Blir bara rädd ibland att jag ska tänka att det är någon form av tävlan där jag inte vill förlora och alla andra blir gravida (det har en ju liksom varit med om ett antal gånger). Men det är klart, i sådana här ivf-sammanhang är det ju meningen att alla ska vinna. Heja oss alla! 

Jag känner mig också öm i magen, lite som molvärk inför mens. Jag har i vanliga fall väldigt kort menscykel men det ska ju inte riktigt vara dags för det än iallafall...
  • veraicon
    Nickidocka skrev 2014-10-15 18:53:32 följande:

Vi var på VUL idag. Såg ett litet pyre med ett fint tickande hjärta. Är i vecka 8+0 idag. Allt såg bra ut sa läkaren. Nu är det mödravården som gäller, läkaren sa att från och med nu är vi bara gravida, utan siffror, antal ägg och hormoner. Nu är vi precis som alla andra gravida Vi är så lyckliga <3 <3 <3

Oj så härligt, stort grattis och njut!

Lisa 236, det där VUL:et kommer gå som en dans!
  • veraicon
    emeliearcen skrev 2014-10-15 08:05:00 följande:
    Jag är på RMC i Malmö. Är otroligt nöjd med alla på kliniken, de är så himla gulliga!
    Och jag håller till på Fertilitetscentrum i Stockholm. Är hittills också väldigt nöjd, känns tryggt och avslappnat!

RD 7 alltså. Fy tusan vad tiden går långsamt. 
  • veraicon
    Lisa 236 skrev 2014-10-19 16:23:27 följande:

Fick åka in igen på nyt Vul idag.. och trots att det inte finns nån blödning eller nått misstänker de utomkveds.... så ledsen vet inte vilken gång i ordningen. Nu blir det återbesök på tisdag morgon får vi se vad de hittar på....sååååå leeedsen

Näe... Stackars er, så trist och sorgligt. Jag har dålig koll på utomkveds, är det lättare att få det om man haft det tidigare? Jag hoppas verkligen att de har sett fel och att ni slipper ett till!
  • veraicon

Befarar att vårt första försök redan är slut. RD 12, var först glad och hoppfull för att allt gått bra nu när jag varit bortrest i helgen. Men på tåget hem fick jag långvarig mensvärk och nu har det kommit både rosa flytningar och lite blod. Vet ju att det kan komma småblödningar men hoppet dör ju en aning om man säger så... 

Vad har ni andra för erfarenheter av blödningar i det här skedet?

• veraicon
    Emmli skrev 2014-10-20 22:10:02 följande:

Veraicon: Exakt samma här... Också rosa flytningar på rd 12. Känns som loppet är kört, dock blev jag mer hoppfull av lokattis kommentar. Får försöka att hålla modet uppe ett tag till. Har du testat? Funderar på att testa imorn trots att jag hade bestämt mig för att vänta-men det var innan de rosa flytningarnas intågande. ..stor kram till dig!

Blev också mer positiv av lokattis kommentar, tack lokattis!
    Vi tjuvtestade imorse för första gången och det var ett svagt streck. Roligt att se något när det alla andra gånger bara varit blankt! Ingen mer mens än. Känns som om denna dag är lite avgörande, om mensen dyker upp så var det väl bara en "hormonrest" men annars hoppas vi att strecket växer sig starkare. 

Hur har ni gjort Emmli, testade ni nu på morgonen?

Stor kram tillbaka!
  • veraicon

Testdag idag och det blev plus på stickan! 
    Vi har trott att det hade skitit sig så då jag haft lutinusbruna flytningar i en veckan och några klarröda blödningar. Men det var tydligen någon liten som har hållit sig fast ändå. 

Oj,oj om de första veckorna var en pina börjar en annan sorts orosväntan nu. Nu vill jag för allt i världen inte förlora den lilla parveln, börjar bli riktigt ängslig. Trodde nog inte riktigt att vi verkligen skulle hamna här. 

Stor kram till er alla, denna tråd har varit ett bra stöd och jag säger heja, heja till er alla! Kommer nog kika in här ibland och se hur det går för er. Hoppas verkligen inte att jag kommer att återkomma med en missfallshistoria...

• veraicon
    CB1982 skrev 2014-10-30 14:00:39 följande:

Hej alla!

Var ett tag sedan jag skrev här. Det var aldrig ett missfall utan igår konstaterades utomkvedshavandeskap och jag fick en cellgiftsspruta för att stöta ut embryot.

Mår skit och nu måste jag vänta 3 månader innan vi får börja på ett nytt försök.

Får hoppas att det går bättre nästa gång istället.

Kram på Er <3

Kram på dig!

Jag är också tillbaka här. Fick missfall igår. Det var inte länge man fick prova på livet som gravid. Och det var faktiskt mest otroligt jobbigt för vår del eftersom jag hade småblödningar hela tiden som de dock sa var ofarliga. Men nu har det skitit sig helt.

Hej då liten säger vi och hoppas att vi får chansen att bli gravida igen. Hur länge brukar man få vänta med att gå vidare efter ett missfall, någon som vet?
  • veraicon
    Bubby skrev 2014-11-02 12:06:49 följande:

Gahhh skrev ett långt inlägg som försvann. Skit!!

Jaja,jag ville bara tala om att jag numera är ruvare på ett toppembryo.!

Jag har lutinus sen förut men fick nu även trombyl och perdnisolon utskrivet. Nån som har erfarenhet av dessa?

Tack för omtanken Bubby och lycka till med toppembryot!

Vad har du fått trombylen för, blodförtunnande? Och vad är Perdnisolon?
    Har ni fått ta blodprover och prova er fram på kliniken efter det misslyckade försöket?

Jag har en hel del frågor kring vårt missfall, jag har troligen haft ett tidigare också efter ett normalt försök och undrar vad det beror på. Har några idéer men tänker att de nog bara tycker att man är krånglig om man vill testa lite nya grejor och ta prover...
  • veraicon
    Bubby skrev 2014-11-02 17:17:08 följande:

Han sa att trombylen skulle hjälpa med blodgenomströmning i livmodern och perdnisolon för att kroppen inte ska stöta bort det "främmande " föremålet i min kropp.

Jag är hoppfull.

Det låter ju bra Bubby! Skönt med läkare som verkligen tänker till och vågar prova något nytt för att förbättra chanserna.

Stort lycka till nu, denna gång ska det nog gå vägen ska du se!
  • veraicon

Både positiva och tråkiga besked i tråden idag. Stort grattis till det oväntade plusset, vilken grej!!!

Men usch så tråkigt att det inte gick vägen, skrapning i V.9. Så tungt! Vad har de för förklaring till att det blir så? Varma kramar!

Och kram och pepp till er andra som kämpar vidare, efter missfallet här i veckan händer inget mer förrän efter jul och då blir det troligen det långa protokollet igen.

• veraicon
    Kakan1976 skrev 2014-12-15 20:53:59 följande:
    Tack men har inga som helst symptom och några liknelser med förra graviditeten borde ju finnas. Då testade jag positivt RD 11 och hade symptom några dagar innan dess...

Jag har inte fått mens ännu men är säker på att den kommer närsomhelst.

Varit en tung dag idag...

Kram
    Hur går det för dig, har du vågat testa igen?
    De där dagarna kring 11-15 tyckte jag var hemska förra gången. Känns som att mensen ska komma hela tiden och det är för tidigt att lita på några test.

Jag försöker hålla mig lugn ett par dagar till (det går så där), men jag kommer börja noja på lördag, söndag (RD 11-12). Förra gången fick jag min första blödning då, testade positivt 2 dagar efter, blödde mer, fick starkt positivt på testdagen men missfall 3 dagar efter.... Snacka om berg-och dalbana. Hoppas slippa det denna gång. Antingen får det skita sig så att man fattar att det skiter sig eller så ska det banne mig hålla hela vägen ut!

Kram till dig. 
  • veraicon
    RD12, fick ett infall och tog ett test. Mitt på dagen. Det var lika blankt som vanligt. Kanske för tidigt och verkligen galet att göra det mitt på dagen men jag fick bara för mig att det skulle visa något. Ni vet hur man kan vara. Önskar lite pepp tack, visst är det så det verkligen inte behöver synas något på RD12?

Förra gången började få lutinusbrunt på RD12 men ett svagt plus på RD13. (Sen blev det missfall i vecka 6). Men, man tänker ju att det borde ge utslag vid samma tidpunkt om det har fungerat. 

• veraicon
    Saturnus skrev 2015-02-23 18:42:34 följande:

Grattis Moolie! Åh hoppas verkligen att det går vägen för dig Längtan34 nästa gång. Hur går det för dig Kakan? Åh er andra?

Jag ska byta medicin till Menopur. Någon fler som bytt o fått positiv effekt! Gissar att det är dags om ca 1v. Det blir troligtvis sista försöket för mig så det känns lite pressat att medicinen funkar och att jag får befruktade ägg.

Kram allihopa!

Har inte varit här på länge, har två misslyckade försök bakom oss och tog en paus och en utlandsresa. Nu har vi precis påbörjat det tredje försöket och jag, har liksom du, bytt till Menopur. Min förhoppning är verkligen att det blir fler ägg, har bara haft 3-4 de andra gångerna och även om jag läst att det kan bli färre men sämre så tror läkarna att detta bör fungera bättre för oss. Trist att höra att ni inte hade fått fler ägg. Usch, det vill man ju verkligen inte höra!

Sprutat i två dagar och har nu ont och spänningar i magen, har jag inte haft alls tidigare så förhoppningsvis är det ett gott tecken...

Svar på tråden IVF hösten 2014