• Moolie

IVF hösten 2014

pco skrev 2014-08-18 21:42:13 följande:

Åh va kul :) lycka till moolie :)

Börjar kissa på stickan imorgon! 2-5 dagar till ägglossning tror vi. Sedan 6-7 dagar innan återföring. Nu går det undan! Skönt att slippa hormonerna denna gången!!
  • Moolie
    calabalic skrev 2014-08-20 10:17:53 följande:

Härligt! Själv ska jag börja kissa på stickan på lördag. Skulle tippa på att insättning blir om ca 1,5 vecka.

Inget utslag på stickan idag! Var nästan lite säker på att jag skulle vara sent ute! :P

Bättre lycka imorgon! ;)
    Speck skrev 2014-08-20 10:10:52 följande:

Chasingdreams: åh härligt! Nej jag gör inget speciellt, lyssnar på min kropp och försöker vila så man orkar. Äter vitamin och mineral tablett varje dag för att lagra upp folsyra..

Moolie : spännande! Håller tummarna att du ska slippa fler äggplock :D

Imorgon ska vi dit för konsultation och jag ser fram emot det samtidigt som jag är lite nervös.. Jag frågade min arbetsgivare om bruttolöneavdrag och de höll på att se över sin policy om det så de kunde inte svara just nu :( verkar som vi får stå för kalaset med skattade pengar.

Det håller jag med tummarna om! :O Jisses vilken procedur!
  • Moolie
    karro 2014 skrev 2014-08-23 13:22:57 följande:

Har en liten fundering ang dem befruktade äggen vid ivf, om det är flera stycken bra befruktade ägg, valde ni att ta in ett åt taget eller två? Jag har en lite vilja av att ta två, risken är ju stor vid tvillinggraviditet men då kanske man höjer chansen att iallafall något av dem fäster om inte de blir två då... Är ny inom denna världen, kom gärna med tips och råd när det gäller allt inom detta..

Man brukar bli erbjuden två ägg efter ett antal försök. Men det verkar vara olika mellan landstingen och olika mellan kliniker.

Vilken klinik tillhör du?
  • Moolie
    karro 2014 skrev 2014-08-23 14:08:41 följande:

Jag tillhör calanderska, detta är mitt första försök.. Köpt tre försök, men tänkte om de höjer chansen lite att få två ist för o sätta in en.. (Om d är bra ägg o så då)

Hör med din läkare om vad de säger. Men säg rakt ut att du vill ha två. Låt inte tveksam. För de kommer ha samma motivering som du räknade upp precis.
  • Moolie
    karro 2014 skrev 2014-08-23 14:22:31 följande:

Ah okej, detta för ju diskuteras med min sambo.. Risken är ju rätt stor att de blir tvillingar.. Och de e ju rätt bra att man pratat samman om detta och tagit ett gemensamt beslut.. Hur gjorde du vid första försöker? De kanske inte blir någon befruktning på första försöket..

Min man är vasektomerad. Så vårt första försök var vårt första försök någonsin. Vi hade inte försökt bli gravida innan. Så vi vill inte prova med två. :)

Men om ni aldrig lyckats bli gravida innan och ni har köpt tre försök så tycker jag att ni ska vänta till sista försöket med två ägg. Som du säger är det ju ert första försök.
  • Moolie
    karro 2014 skrev 2014-08-23 15:57:39 följande:

Vad är vasketomerad? Okej, försökt i ett år utan resultat sen blev jag gravid på den 13 försöket och fick därefter mf i V5, sen blev jg gravid igen utan någon mens i mellan men fick tyvärr ett ma i v11..

Han har stopp i sina sädesledare och har gjort ett ingrepp för att sätta stopp! ;)

Då tycker jag absolut att du ska försöka med ett. Hade du kunnat läsa på om graviditetsbevarande medel? Har läst om sprutor och tabletter som ska göra att ägget fastnar. Ibland kan man få ställa lite krav på klinike . Och nu när ni betalar för allt själva så ska ni ABSOLUT ställa krav! :) Ska finnas en sida som heter fertilitetsguiden. Läs lite där !
  • Moolie
    karro 2014 skrev 2014-08-23 18:11:41 följande:

Läste lite där, bland annT om vad man skall tänka på efter när dem satt tillbka ägget, att man inte får dricka kall dricka? Haha de borde väl ändå inte stämma??

Många som genomgår IVF vill ha så många råd som möjligt. :) Och vissa råd är påhittade eller skrivna av någon som påstår att det hjälper...!
  • Moolie
    karro 2014 skrev 2014-08-23 20:03:10 följande:

Ahh okej, förstår på ett sett att man vill försöka få reda på så mycket som möjligt vad som är bäst o så, men vad jag tror skall man nog inte försöka fördjupa i sig i det för mycket nu i början..visst har man genomgått två el fler försök utan något resultat så förstår jag. Alla är ju olika, de ända jag skall försöka tjata till mig är blodförtunnande läkemedel pga jag hade ett ma i v11 där fostret dött i v9 (den veckan fostret övergår till moderkakan) och den minsa lilla blodpropp stoppar ju näringsflödet till bebisen... De är de ända sen får jag ta de som de kommer, jag själv blir bara stressad utav allt runt om vad man skall göra, bör göra osv... Hur tänker du inför första försöket?s

Detta är mitt andra försök som vi börjat med nu. :) En ostimulerad FET.

Jag tycker det är bra att ha så mycket kött på benen som möjligt! På inskrivningssamtalet får man så OTROLIGT mycket information att det är lika bra att ha den mesta informationen redan innan. Jag som läst på kunde ifrågasätta behandlingsschemat men min man som inte läst på alls satt mest och lyssnade på informationen vi fick.

Sen tycker jag att ni som kunnat försöka själva har en OTROLIGT stor fördel. Ni känner era kroppar på ett annat sätt, ni har ofta varit gravida tidigare och vet problemen där osv. Så jag som aldrig försökt mer än en gång tycker detta är ganska jobbigt när allt är så nytt...
  • Moolie
    Mallan82 skrev 2014-08-23 20:55:55 följande:

Eh oj då... jag hittade slutligen en broschyr jag fått där det stod att man skulle "aktivera" sprayflaskan med 5-7 tryck. Missade visst det... Glöm mitt inlägg! Får vara glad att jag hittade broschyren på dag 1... 

Lätt hänt!! Där är MILJONER saker man ska komma ihåg känns det som... Lite ångestladdat med känslan att man glömt något...
  • Moolie
    karro 2014 skrev 2014-08-24 09:03:33 följande:

Okej då förstår jag, ja de e ju så.. Håller tummarna för er:)

Jg har valt o ta d lugnt nu inför förta försöket, tar en dg i sänder kan man säga... Blir så uppstressade om jag ligger steget före hela tiden. Ja d är ju d, vet ju att jag kan bli gravid och verkar ha lätt för de med tanke på att jag haft två graviditeter på varandra i ett halvår..

När är det dags?

Hormonindikatorn visar en fast glad gubbe nu. Så inom 10 dagar tidigast om 6 dagar. Så det går undan! :)
Svar på tråden IVF hösten 2014