• calabalic

IVF hösten 2014

Moolie skrev 2014-08-19 14:21:22 följande:
    Börjar kissa på stickan imorgon! 2-5 dagar till ägglossning tror vi. Sedan 6-7 dagar innan återföring. Nu går det undan! Skönt att slippa hormonerna denna gången!!
    Härligt! Själv ska jag börja kissa på stickan på lördag. Skulle tippa på att insättning blir om ca 1,5 vecka.
  • calabalic

Ja det är verkligen orättvist mellan landstingen hur många försök man får. I Östergötland får man bara två försök gratis och inga FET ingår. I vissa landsting i Norrland får man bara ett gratis försök totalt.

Jag har redan nyttjat mina två gratisförsök så nu när jag ska göra FET får jag betala själv.

• calabalic
    Luthien87 skrev 2014-08-29 18:43:00 följande:

Det ligger som förslag att det skall bli lika regler för IVF i alla län i Sverige, här är en artikel jag hittade för ett tag sedan: www.dagensmedicin.se/nyheter/ivf-regler-gors-lika-over-landet/

Förslaget är 3 försök för kvinnor under 40 år. 

Hoppas detta går igenom! Känns ju lite b att behöva ändra folkbokföringsadress för att få samma rättigheter som de flesta andra. Tänk om det skulle vara samma sak med cancer, att man i vissa delar i landet skulle överleva, andra inte. Känns ju väldigt konstigt att tänka sig. Och då är ju infertilitet lika mkt en sjukdom som cancer enligt vården.
  • calabalic

Äntligen positivt på ägglossningstestet, så på måndag morgon ska jag ringa RMC och få en tid FET. Gissar på att återföringen blir på tisdag. Har väntat i 6 månader på att få ägglossning igen efter att den försvann efter mitt förra IVF, så det känns underbart att äntligen vara back in business igen!

• calabalic
    Moolie skrev 2014-08-31 01:03:21 följande:

Ja det är det jag menar... Vaknade nu mitt i natten för att det sticker och drar i livmodern... Konstigt detta...

Spännande!! Jag vet flera i andra trådar som blivit gravida efter FET och känt precis sådär första dagen. Om det inte är att det fäster så är det nog att den påverkar livmodern på nåt sätt med sin närvaro, vilket tyder på aktivitet iaf. :)
  • calabalic
    Saturnus skrev 2014-08-30 22:12:42 följande:

Hur funkar det med ett FET. Är det någon behandling? Kan man inte bli befruktad naturligt samtidigt som man får ett FET tillbaka?

Spännande! Håller tummarna.

Vanligtvis gör man återföring i naturlig cykel så man slipper alla hormoner. Det enda man behöver göra är att testa ägglossning varje dag och när man får omslag ringer man dem och får tid för insättning 3-4 dagar senare. Det är absolut möjligt att bli naturligt gravid samtidigt så åtminstone vi har blivit tillsagda att inte ha oskyddat sex under den här veckan för att minimera risken för tvillinggraviditet, även om det känns extremt osannolikt att jag skulle bli gravid naturligt nu helt plötsligt efter 4,5 år försök..
  • calabalic
    Moolie skrev 2014-08-31 10:01:39 följande:
    Har man svårt att få barn och inte har några sedan innan kanske man vill/vågar/chansar och önskat sig tvillingar även om det VERKLIGEN är en riskgraviditet....
    Ja jag är lite i valet och kvalet. I mitt fall är det av olika anledningar ännu större risk med tvillinggraviditet än för många andra, så min läkare vill absolut inte föra tillbaka två embryon. Jag förstår ju egentligen, men samtidigt tänker man ju i sin barnönskarhjärna att hög risk inte automatiskt måste innebära direkt fara, det kan ju gå jättebra ändå.
  • calabalic
    pco skrev 2014-08-31 11:50:58 följande:

Fyfasiken vad jag hatar detta!! Nu efter har stört gråtit i min mans armar kan jag prata lite om det. Fick såklart lite blod på crinone hylsan idag! O då vet vi alla vad som snart händer. Hur mkt orkar man??!! Vi har ett betalat försök kvar men skiter nog i det för jag pallar inte mer efter 5 färskförsök o ett flertal frysförsök så blir det ändå såhär. Varför kan inte vi få en familj som alla andra för??

Usch vad tråkigt och ledsamt! :(( Har du testat också? Vet ju att blod inte brukar vara ett så gott tecken men ibland händer det ju att det kommer blod trots att man är gravid. Tänkte för du var väl bara på RD6, vilket väl är lite tidigt för mens även för en blastis?

Jag grubblar också på hur många försök till vi kommer klara. Vi har några i frysen nu så dem kommer vi nog använda, men om det inte funkar så vet jag inte. Båda mina tidigare färskförsök blev väldigt påfrestande både för kropp och själ, och jag blev jättesjuk och det tog ett halvår innan vi kunde försöka på nytt efter båda gångerna. Jag vet inte om det är värt att utsätta kroppen för en omgång till. Men det är ju samtidigt väldigt svårt att ge upp när man kämpat så länge - vad ska man göra med resten av livet sen liksom?
  • calabalic
    pco skrev 2014-08-31 22:05:28 följande:

Calabalic: ja jag är på rd 6 med blastis. Nä har inte testat än men varje gång det blir såhär så har det skitit sig. Har fått mf de 4 senaste o nu vet jag inte ens om det tagit sig alls då jag inte denna gång har kunnat läsa av min kropp så bra, små ilningar bara inget annat tecken har visat sig.

Ja jag förstår precis din tanke, man gör ju allt för att få en familj men som du säger, är det värt att utsätta sin kropp mer på det sättet. Har ni pratat nåt om adoption? Hur känner ni inför det?

Usch vad jobbigt för er! :( 4 mf, hemskt! Har de varit tidiga eller långt gångna? Vi har bara pratat lite smått om adoption men känner några som fått barn genom det och det har varit en väldigt lång och slitsam resa för dem så vi är lite skeptiska till om vi orkar med en sån kamp också nu efter de här åren. Kostar ju rätt mycket också. Ni då, hur tänker ni kring adoption?
  • calabalic

Idag fick jag tillbaka en liten eskimå! :) Den hade fortfarande toppkvalitet vid upptiningen och de behövde bara tina en så fyra finns kvar i frysen. Nu är det bara att vänta och hoppas! La till mig själv i listan.

Lilla0 - ET 25/8
    MiaMorot - ET 27/8
    TreTriss - ET 27/8
    Moolie - FET 30/8
    Calabalic - FET 2/9, TD 16/9
    Saturnus - ÄP 1/9
    Nickidocka - ÄP 3/9, ET 5/9
    lucylight - Sprutstart 29/8 planerat ÄP v. 37
    Lokattis - Sputstart 31/8
    Speck - Spraystart 2/9

Svar på tråden IVF hösten 2014