• Lavish

Bf mars 2015

Hej alla, är gravid igen och beräknar det till 6 mars så hoppar väl in i tråden.

Dock vill jag inte ta ut för mycket i förskott då jag haft flera missfall tidigare, väntar till UL med att börja fira detta... 

• Lavish

Har börjat må illa. Jag mådde lite illa sist men inte så här mycket, och det bådar ju inte så gott eftersom jag är i v 8 och det fortfarande finns utrymme för att bli riktigt dålig. Har inte spytt eller nått än, men livet lindas liksom in i ett töcken av äckel som gör att allt känns ganska illa, inte toppen till semestern även om det är smidigt iofs. 

Har inskrivning på MVC nästa vecka. Bävar lite för den förväntade utskällning om mitt BMI på 27... 

• Lavish
    Briella skrev 2014-07-20 20:44:26 följande:

Varför blir du utskälld för det bmi:et?

Tja, sist jag skrev in mig med förra barnet, så hade jag två HEKTOS övervikt som jag lagt på mig efter att jag blev gravid. För detta fick jag en halvtimmesföreläsning om hur fruktansvärt dåligt det är att jag är så fet och en lång uppräkning om allt jag inte får äta. Eftersom jag nu har typ 7-8 KILOS övervikt så antar jag att det inte blir bättre denna gång... 
  • Lavish

Då var det dags för inskrivning imorgon då. Känns lite jobbigt, blir väl antagligen inte något trevligt samtal av att dels begära KUB och dels att få träffa någon att ventilera förlossningsrädsla med. (Första förlossningen gick inte så bra...) 

• Lavish

Har varit på inskrivning, gick bra, gillade den här barnmorskan mycket bättre än den förra jag hade med sonen. Ska tillbaka nästa vecka för blodprov. 

Mår lite mindre illa nu, men är ännu mer trött. Vissa dagar är jag helt utslagen och orkar ingenting. Trist att ha mått illa+ varit jävligt trött hela semestern, men samtidigt är det förstås smidigt att klara av det på semestern. Också oerhört tacksam att jag sluppit jobba när det varit så varmt, verkar som den värsta hettan kommer att lägga sig tills jag ska tillbaka till jobbet. 

Nu ser jag fram emot att få KUB-ultraljudet avklarat om ett par veckor, (har inte fått någon tid än), så kommer jag börja berätta för folk sen. 

• Lavish

Vi ska göra KUB men hos oss erbjuds det gratis. Vi har både ryggmärgsbråck och downs syndrom i närmaste familjen, därför gör vi det (jag är 29). Jag är inte alls säker på att vi kommer att avbryta även om det skulle visa sig vara något sånt, troligtvis inte.

Men dels kommer jag lida av svår ångest för att det kan vara DS, som är min värsta mardröm, ända fram till förlossningen och jag tror inte det är bra för vare sig mig eller barnet med att jag ska må så dåligt. Dels, om barnet har nått sånt, vill jag få en chans att förbereda mig mentalt, för skulle jag få veta att jag blivit mamma till ett barn med DS på förlossningen mitt i allt kaos och elände man har då, så skulle det nog kunna sluta riktigt, riktigt illa med min mentala hälsa. 

• Lavish

Var riktigt trött ca v8-10, men nu (v 12) har det blivit bättre med både trötthet och illamående även om jag inte är tillbaka på topp än.

Kommer tillbaka från semestern imorgon så den har varit perfekt tajmad för att ta upp det mesta av illamående och trötthet. (Gick hem i v 7.) Det har förstås varit skönt att slippa jobba... men lite trist att inte ha orkat göra allt man tänkt och att hemmet ärligt talat såg ut som ett bombnedslag tills för ett par dagar sen istället för fint som man tänker sig efter att ha varit ledig. Orkade fan inte ett skit utan låg mest i soffan med treåringen klättrandes över mig när vi inte varit iväg på grejer. 

• Lavish

Var riktigt trött ca v8-10, men nu (v 12) har det blivit bättre med både trötthet och illamående även om jag inte är tillbaka på topp än.

Kommer tillbaka från semestern imorgon så den har varit perfekt tajmad för att ta upp det mesta av illamående och trötthet. (Gick hem i v 7.) Det har förstås varit skönt att slippa jobba... men lite trist att inte ha orkat göra allt man tänkt och att hemmet ärligt talat såg ut som ett bombnedslag tills för ett par dagar sen istället för fint som man tänker sig efter att ha varit ledig. Orkade fan inte ett skit utan låg mest i soffan med treåringen klättrandes över mig när vi inte varit iväg på grejer. 

• Lavish
    Hallon16 skrev 2014-08-27 19:17:35 följande:

Idag fick jag missfall, hade så svåra smärtor att jag fick åka in till gynakuten. Fostret hade troligen dött för några dagar sedan, är i v. 11+5. Håller alla tummar att det går bra för er andra! Jag och min sambo är hoppfulla om en bebis lite senare på 2015 :) lycka till! Nu lämnar jag denna tråd.

Nej vad hemskt och så sent Beklagar verkligen! 
  • Lavish

Har varit på KUB idag. Det gick bra, fick 1:20 000 och fick BF tillbakaflyttat några dagar till 2 mars. Det senare tror jag dock inte riktigt på, tror dom räknade fel på samma sätt med sonen för att han var jävligt stor, dom går ju på längden och skallen. Så nu är jag lite orolig för att det här barnet ska bli ännu större, för som hon beräknade skulle jag blivit gravid ca 8 dagar efter mensens första dag och det känns mindre troligt. 

Hursomhelst tror man ju lite mer på det hela efter att man fått se en liten bebis sprattla runt därinne. Har varit och köpt några bebisplagg idag. 

• Lavish
    Lejonhierta skrev 2014-08-29 10:20:24 följande:

Jag vet ju exakt så när som på någon timme när mitt barn blev till eftersom vi gjort ivf, ändå säger ultraljudet att den är ett-två dygn yngre. Inte mycket att oroa sig för, det intressanta är att de så beslutsamt går efter vad ul säger, även i mitt fall. Men jag fick ju tillbakatvådagarsodlat och det hade delat sig korrekt för den tiden. Så vissa växer olika, bara sjukvården som har svårt att erkänna det ;)

Ja alltså som sagt, dom beräknar ju utifrån längd från huvud till rumpa samt skallens diameter eller nått i den stilen.

Eftersom det är allmänt känt att det finns en stor variation på hur långa bebisar är och hur stora huvuden de har när de föds, även fullgångna, så skiljer det sig ju rimligen några mm hit eller dit redan nu. 

Men med tanke på att mitt första barn var väldigt stort blev jag ju inte direkt skitglad över att få BF tidigarelagt 4 dagar och befruktningen lagd så tidigt att det inte låter rimligt. Blir säkert en stor unge igen :-I
Svar på tråden Bf mars 2015