Inlägg från: Anonym (Malin87) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Malin87)

Mamman har ställt av sin bil...

...och kräver att min sambo (pappa) numera ska hämta hos henne & lämna vid veckobyte med anledning att hon bor centralt och barnet (diagnos adhd/autism) börjar skolan i höst i staden och eftersom hon även jobbar i närheten så ska de cykla. Vi bor 1,2 mil utanför utan bra bussförbindelser.

Jag förstår hennes tanke med att inte behöva bil och att vi inte kan påverka hur vi valt att bo, men kan hon kräva detta bara sådär? Noll kommunikation om detta.

Och för barnets skull hoppas jag att hans spärr att inte kunna cykla släpper... Skäms

Reflektioner?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-06-24 18:35
    Tackar alla för alla synpunkter, men nu känns det som det har gått från bilfrågan till att utse mig till en hemsk svartsjuk bonusmamma. Avslutar härmed min inverkan i den!

• Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...
  • Anonym (Malin87)

Tjafsa var en förutfattad mening.. det är inte tanken.

Detta har kommit som blixt från klar himmel, bilen har hon haft i 3 år. Visserligen en stor bil som drar väldigt mycket, men en mindre bil skulle iaf jag vilja ha med den problematiken barnet har.  Samt "kravet" att sambon/jag ska fara runt vid hämtningar och lämningar.

• Anonym (Malin87)
    Anonym (dtfgyhjbinmko) skrev 2014-06-24 12:15:45 följande:

Tja om ni tillåter henne att göra så så kan hon det. Om det känns att det är värt att ta striden så kan pappan stämma henne för att hon ska se till att barnet kommer till/från pappan hälften av gångerna.

Dock, om hon inte har bil (de kan ju räkna det som att hon inte har det) så kan pappan bli ålagd att sköta hämtning/lämning om inte barnet kan åka kommunalt.

Om pappan inte har lika många dagar som mamman räknas pappan som uf och kutym är då att denne står för både kostnader och det praktiska kring hämtning/lämning. Samma där, vill man ha en ändring som den andra inte är med på får man stämma.

Barnet är skrivet hos oss. Tveksamt att sätta barnet kommunalt med sin problematik, vi hoppas på att få LSS hjälp men allt tar ju tid.
  • Anonym (Malin87)
    Brumma skrev 2014-06-24 12:20:46 följande:

Jag förstår irritationen om hon inte meddelat ngt. Visst förstår jag även mamman för det är en stor kostnad att ha bil stående enbart för att köra 2,4 mil varannan vecka....

Men som sagt, förstår irritationen då ändringar kräver en dialog för att förankras.

Hade jag varit din man så hade jag sagt att nu när han börjar skolan kanske byte av dag kan ske på skola/fritis. Ni måste ju ändå köra pojken till skolan varje dag samt hämta så då blir det ingen extrakörning.

Positivt för pojken (och er föräldrar) är ju att helgen blir ostörd och ni får mer kvalitetstid gemensamt. Samt att ni slipper irritera er över att bi får köra hem till mamman varje gång.

Gällande cyklingen så har säkert mamman bra koll. Har pojken problem med cyklingen är ju detta ett bra sätt att träna på.

Gällande cyklingen, nej hon har tyvärr inte det. Jag vill inte gå in på alla detaljer men det är ingen lätt mamma och all kommunikation brister. 
    Stödhjulen har inte kommit på cykeln hos henne pga att hon anser att det är pappans sak att ordna åt barnet, för att han är pappa.
    Här hos oss kämpar h*n på med cyklandet.

Veckolämningar skoltid är inga problem i sig, mitt barn går i samma skola. Men jag får inte lämna/hämta hennes barn.
  • Anonym (Malin87)
    Brumma skrev 2014-06-24 12:23:19 följande:
    Dessutom brukar en parkeringsplats inne i städer inte gå av för hackor...
    Betalar inget för parkering. Hyr en möblerad källare med allt för 4.000 kr/mån.
  • Anonym (Malin87)
    sextiotalist skrev 2014-06-24 12:21:15 följande:

Nu vet jag inte var ni bor, men i många städer är bara kostnaden att ha en bil, försäkring etc, ganska dyrt.
    Rent krasst så är det nog billigare att taxi många gånger.
    Att hålla igång en bil för några mil i månaden känns väldigt onödigt.

Och 1,2 mil är ju ingenting att strida om, hade du skrivit 5-6 mil då kan jag förstå, då hade det blivit betydligt högre merkostnader.

Jo nog vet jag vad allt vad såna kostnader är. Har ju själv bil och har bott i samma stad under 9 år. 

Nej vi tänker inte strida, jag bara undrade allmänt såhär..
  • Anonym (Malin87)
    Anonym (L) skrev 2014-06-24 12:30:39 följande:
    Vem säger att du inte får hämta hennes barn? Skolan?
    Mamman....
  • Anonym (Malin87)
    Anonym (Evigt gnäll.) skrev 2014-06-24 12:32:43 följande:

Varför tjafsa om såna små sträckor? Jag tycker inte en mil är något att gnälla för. Och självklart ska inte mamman behöva betala för en bil hon inte använder för ER skull. Pappan har samma ansvar för sitt barn som hon. Då får han ta det ansvaret och HÄMTA och LÄMNA sitt barn.

Ehumm... gnäll?? 

Ursäkta mig men vart står det att pappan inte tar ansvar? Nog sjutton är det just det han gör. Han har hämtat & lämnat hos henne trots att hon haft bil i drift. Vaddå för VÅRAN skull?
  • Anonym (Malin87)
    SupersurasunkSara skrev 2014-06-24 12:34:53 följande:
    Det an inte hon bestämma så hämta du lugnt barnet när du hämtar ditt eget. Så länge pappan är ok med det så får du hämta.
    Ok, för det trodde jag var helt uteslutet. För pappan är det mer än Ok, då slipper ju barnet långa dagar på fritids vilket isf blir 06-17.30 när mitt barn går 08.15-13.30.
  • Anonym (Malin87)
    Anonym (L) skrev 2014-06-24 12:41:53 följande:
    Men du får ju hämta hemma hos henne, vad är skillnaden?
    Nej, det får jag inte ensam. Men ibland har jag varit med, dock en gång  sonika struntat i hennes "förbud" för barnets skull men då blev det liv i luckan så självklart gör jag inte det för sambons skull. Såg att jag skrev tokigt i ett inlägg. Men menade då att jag isf åker med i andra ärenden. Glad
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...