• BioBonus

Mamman har ställt av sin bil...

Anonym (Evigt gnäll.) skrev 2014-06-24 12:32:43 följande:

Varför tjafsa om såna små sträckor? Jag tycker inte en mil är något att gnälla för. Och självklart ska inte mamman behöva betala för en bil hon inte använder för ER skull. Pappan har samma ansvar för sitt barn som hon. Då får han ta det ansvaret och HÄMTA och LÄMNA sitt barn.

Och mamman ska självklart  inte heller lägga sig HUR pappan och TS lägger upp hämtning/lämning av barnet... Mamman kan inte förbjuda TS att hämta barnet i skolan när hon hämtar sitt eget barn på samma skola.
    Snacka om att tjafsa om idiotsaker.
  • BioBonus
    Anonym (L) skrev 2014-06-24 12:41:53 följande:
    Men du får ju hämta hemma hos henne, vad är skillnaden?

TS måste tydligen lämna sitt bonusbarn på fritis tills kl 17.30 trots att hon hämtar sitt eget 13.30... Allt för att mamman inte tillåter att hon hämtar barnet. Låter ju helknäppt. Ska de behöva köra tillbaka till fritis/mamman fyra timmar senare för att hämta bonus? Nån har otur när de tänker här.

Dessutom har mamman ingen som helst rätt att förbjuda dig att hämta TS, så det kan hon lägga ner. Hon kan hota med vad som helst, men kommer aldrig vinna nåt med det argumentet.

Be din man boka till på Familjerätten och så får de hjälp att diskutera en ny lösning nu när hon valt att ställa av bilen.

• BioBonus
    Anonym (L) skrev 2014-06-24 12:41:53 följande:
    Men du får ju hämta hemma hos henne, vad är skillnaden?

TS måste tydligen lämna sitt bonusbarn på fritis tills kl 17.30 trots att hon hämtar sitt eget 13.30... Allt för att mamman inte tillåter att hon hämtar barnet. Låter ju helknäppt. Ska de behöva köra tillbaka till fritis/mamman fyra timmar senare för att hämta bonus? Nån har otur när de tänker här.

Dessutom har mamman ingen som helst rätt att förbjuda dig att hämta TS, så det kan hon lägga ner. Hon kan hota med vad som helst, men kommer aldrig vinna nåt med det argumentet.

Be din man boka till på Familjerätten och så får de hjälp att diskutera en ny lösning nu när hon valt att ställa av bilen.

• BioBonus
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:47:25 följande:
    Nej, det får jag inte ensam. Men ibland har jag varit med, dock en gång  sonika struntat i hennes "förbud" för barnets skull men då blev det liv i luckan så självklart gör jag inte det för sambons skull. Såg att jag skrev tokigt i ett inlägg. Men menade då att jag isf åker med i andra ärenden. Glad
    Vem har bestämt att du inte får hämta barnet ensam? Om det är mamman så har hon faktiskt inte mandat att bestämma det. Du och barnets pappa har rätt att själva lägga upp er vardag på ett sätt som passar er. Pappans tid = pappan bestämmer.
  • BioBonus
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:52:35 följande:
    Kan bero på att hon har talat om detta under en fika jag bjöd på, och hon vet vad vi har i hyra osv  efter ett allmänt samtal.  Hennes räkningar har jag ingen koll på.

De flyttade isär för 1,5 år sedan från hus så båda valde att flytta.

Det finns så mycket runtikring detta alltet som jag inte tänker ta upp här så ni som ska sitta o anklaga och det köret kan gärna sluta upp eftersom jag bara ville veta om hon kan ställa såna krav.
    Jag tycker ni ska ta hand om hämtning/lämning. Men jag anser också att hädanefter så hämtar du eller din man, beroende på vad som passar in i ert vardagsschema. Hämtar du ditt barn kl 13.30 så hämtar du även bonus. Och ta det kriget. Men skit i resten - det ÄR dyrt att ha en bil man inte behöver i stan.
  • BioBonus
    Anonym (Embla) skrev 2014-06-24 13:19:11 följande:
    Då kan du väl knappast ha synpunkter på vad hon har råd med och hur hennes bil påverkar just hennes ekonomi såvida du inte spionerar på henne.
    Va? Du citerar mig, men du inser att jag inte är TS?
  • BioBonus

Det är lite kul att i andra trådar där en bonusmamma hämtar sina egna barn på fritis men lämnar sina bonusar kvar så blir hon lynchad och borde inte vara runt barn öht... Här vill hon hämta samtidigt för att bonus ska slippa ha så långa dagar och då är det fel med, eftersom mamman tycker att barnet ska gå långa dagar bara för att hon har något emot bonusmamman...
    Bara en reflektion.

• BioBonus
    Anonym (Embla) skrev 2014-06-24 13:55:32 följande:
    En del gör det och det finns bonusmammor som gör allt för att ändra om eller förstöra ett fungerande umgänge även om jag tror att merparten inte gör det, men visst finns de precis som det finns biomammor som är hemska.
    Och på samma sätt som man inte bör utgå från att biomammor är hemska så kanske man inte ska utgå från att bonusmammor är ute efter att förstöra umgänge? Det är en sån tråkig grundinställning. 
  • BioBonus
    Anonym (Embla) skrev 2014-06-24 14:07:31 följande:
    Var har jag skrivit att TS just är en sådan? Jag skrev att det fanns, inte att TS nödvändigtvis var en, nu hittar du på IGEN
    Men, varför dra in den attityden om du nu själv inte anser att det verkar som om TS är den typen av bonusmamma, och istället bara hålla dig till själva saken?
    Varför börja yra om att andra bonusmammor minsann kan vara för jävliga, istället för att konstatera att det inte verkar som om TS är en sådan, och då ta hennes frågeställning utifrån inställningen att hon inte är en umgängeshaverist?
  • BioBonus
    Anonym (Embla) skrev 2014-06-24 14:12:34 följande:
    För att det hade med det jag skrev om att göra. Sedan var det ju inte jag som satt och ljög ihop att TS inte fick hämta barnet för att mamman tyckte det var bättre att barnet gick långa dagar utan det var du, är det så att på sig själv känner man andra?

Dessutom rörde det jag svarade på inte ens TS utan jag skrev generellt.

Jag har inte sagt att hon inte fick hämta för att mamman ansåg att det skulle gå långa dagar. Däremot tycker tydligen mamman att det är bättre att barnet går långa dagar än att TS hämtar. Oavsett orsak.

Så nej, där känner jag inte igen dig?

• BioBonus
    nymedlem skrev 2014-06-24 14:51:58 följande:
    En flytt kanske kan hjälpa er?
    Om det nu är så att barnet inte kan hämtas av TS för att det pga sin diagnos inte alls klarar av att någonting förändras i vardagen, så känns en flytt som oöverstigligt om det inte ens klarar av att någon annan än mamma eller pappa hämtar från fritis...
  • BioBonus
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 15:10:12 följande:
    Ja det är inte jag med och bestämmer. Och de är ju 2 om den saken så..
    Så ni har hämtning/lämning hemma hos mamman nu?
  • BioBonus
    Solidaritet skrev 2014-07-10 11:52:16 följande:
    Att hon ställer av bilen menar du?

Men då pappan valde att bosätta sig utanför samhället, har inte han försvårat umgänget på likvärdigt vis då? Borde han inte i så fall, baserat på ditt resonemang, första ha lyft denna fråga med mamman och låtit henne ta del av beslutet?
    Fast båda valde att flytta vid separationen - inte bara pappan. 
  • BioBonus
    Solidaritet skrev 2014-07-10 13:46:59 följande:

Faktum är att då jag läser igenom trådstarten igen, verkar det för mig som om det stora problemet för TS kan ligga i att det nya arrangemanget innebär att hennes sambo kommer att åka hem till exet vid veckobyte. 

Är det där skon klämmer? 

Oj, det var verkligen en helt ny tolkning... Du har en intressant världsbild :)
  • BioBonus
    Anonym (ff) skrev 2014-07-10 22:57:34 följande:

Alltså, har mamman säljförbud/avställningsförbud på sin bil eller? Vem har satt upp det förbudet för henne i så fall?

Hon får självklart ställa av sin bil hur mycket hon vill, men hon kan inte förvänta sig att andra ska lösa transport de tillfällen hon trots allt behöver bilen. Inte utan att kolla av med dem innan. "Är det ok att ni får lite merarbete genom att jag ställer av bilen? Är det inte ok så löser jag det självklart själv eftersom beslutet att ställa av bilen trots att jag behöver den ibland är mitt eget!"

Så funkar det i den riktiga världen när man fattar beslut som påverkar andra...
  • BioBonus
    Anonym (K) skrev 2014-07-11 08:46:29 följande:
    Eftersom barnet har sin förskola där hon bor så kan hon verkligen förvänta sig det.
    Hon kan bara förvänta sig att barnet tas till sin förskola under umgänget med sin pappa. Inte att pappan ska sköt alla andra transporter runt barnets umgänge kan hon faktiskt inte räkna med. Och hon tillåter ju inte hämtning/lämning på förskolan.

Jag antar att hon ställer på bilen igen sen när barnet skall börja skolan. Då det är skrivet hos pappan så blir det väl placerat i skolan närmast sin bokföringsadress. Fast de transporterna är kanske också pappans sak att sköta?
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...