• Anskuli

Mamman har ställt av sin bil...

Solidaritet skrev 2014-06-24 16:01:19 följande:

Du är den enda källan till detta påstående i den här tråden. Många verkar beredda att ta ditt parti baserat på din version. Verkligheten är dock sällan svart eller vit, och om du upplever sådana samarbetsproblem med någon är sannolikheten väldigt stor att du bidrar till samarbetssvårigheterna. 

Av det du skrivit hittills i tråden har du en negativ och ganska konfrontativ inställning till barnets mamma, vilket säkerligen färgar ditt beteende. Du skrev i något inlägg att hon anförtrodde sig över en fika "som du betalade". Det inflikandet kan antyda att du (eller kanske du och din sambo) har cementerade åsikter om henne just då det gäller ekonomi, och att det är därför som du upplever det som ett sådant problem att hon ställer av bilen (som hon inte behöver). 

Om jag var som du (och hade en önskan om att förbättra er relation) skulle jag fundera över vad jag själv kunde göra för att förbättra den. Hon ÄR barnets biologiska mamma och barnet har en anknytning till henne och hon en anknytning till barnet som de båda har rätt till. Det är en relation som ingen mår bra av att den undergrävs. 

Jag säger inte att du gör det, men låt inte din egen prestige och önskan om att ha din plats i familjen gå ut över barnet. För även om du anser att hon är problematisk så är hon ändå barnets mamma. Tänk på barnet. 

Jag hittar ingenstans att ts skrivit att hon betalat för fikan. Däremot skrev hon att hon bjöd på fika, vilket i min värld oftast betyder att man bjuder någon hem till sig. Det tycker jag är ett tecken på att man försöker skapa en god relation.
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...