• Brumma

Mamman har ställt av sin bil...

Jag förstår irritationen om hon inte meddelat ngt. Visst förstår jag även mamman för det är en stor kostnad att ha bil stående enbart för att köra 2,4 mil varannan vecka....

Men som sagt, förstår irritationen då ändringar kräver en dialog för att förankras.

Hade jag varit din man så hade jag sagt att nu när han börjar skolan kanske byte av dag kan ske på skola/fritis. Ni måste ju ändå köra pojken till skolan varje dag samt hämta så då blir det ingen extrakörning.

Positivt för pojken (och er föräldrar) är ju att helgen blir ostörd och ni får mer kvalitetstid gemensamt. Samt att ni slipper irritera er över att bi får köra hem till mamman varje gång.

Gällande cyklingen så har säkert mamman bra koll. Har pojken problem med cyklingen är ju detta ett bra sätt att träna på.

• Brumma
    sextiotalist skrev 2014-06-24 12:21:15 följande:

Nu vet jag inte var ni bor, men i många städer är bara kostnaden att ha en bil, försäkring etc, ganska dyrt.
    Rent krasst så är det nog billigare att taxi många gånger.
    Att hålla igång en bil för några mil i månaden känns väldigt onödigt.

Och 1,2 mil är ju ingenting att strida om, hade du skrivit 5-6 mil då kan jag förstå, då hade det blivit betydligt högre merkostnader.

Dessutom brukar en parkeringsplats inne i städer inte gå av för hackor...
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:27:40 följande:
    Gällande cyklingen, nej hon har tyvärr inte det. Jag vill inte gå in på alla detaljer men det är ingen lätt mamma och all kommunikation brister. 
    Stödhjulen har inte kommit på cykeln hos henne pga att hon anser att det är pappans sak att ordna åt barnet, för att han är pappa.
    Här hos oss kämpar h*n på med cyklandet.

Veckolämningar skoltid är inga problem i sig, mitt barn går i samma skola. Men jag får inte lämna/hämta hennes barn.
    Tja. Hon är ju tvungen att få stödhjulen fixade innan skolan börjar.

Tro mig - jag förstår som sagt irritationen. Vi är för tillfället i ett läge med bonus mamma att det räcker att hon är en halvtimme för tidig för att irritationen skall blossa upp. Kommunikationen funkar enbart när hon har ngt att tjäna på det.

Du får visst hämta, det bestämmer inte hon. Krånglar hon över det så har ni ju nu en förhandlingspunkt. Antingen får ni sköta byte i skolan och du eller pappan sköter det - eller så får hon betala eller fixa skjuts ena vägen.
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:27:40 följande:
    Gällande cyklingen, nej hon har tyvärr inte det. Jag vill inte gå in på alla detaljer men det är ingen lätt mamma och all kommunikation brister. 
    Stödhjulen har inte kommit på cykeln hos henne pga att hon anser att det är pappans sak att ordna åt barnet, för att han är pappa.
    Här hos oss kämpar h*n på med cyklandet.

Veckolämningar skoltid är inga problem i sig, mitt barn går i samma skola. Men jag får inte lämna/hämta hennes barn.
    Varför skriver du h*n förresten? Du skriver han i TS....
  • Brumma
    Anonym (Evigt gnäll.) skrev 2014-06-24 12:32:43 följande:

Varför tjafsa om såna små sträckor? Jag tycker inte en mil är något att gnälla för. Och självklart ska inte mamman behöva betala för en bil hon inte använder för ER skull. Pappan har samma ansvar för sitt barn som hon. Då får han ta det ansvaret och HÄMTA och LÄMNA sitt barn.

Jag tycker i princip som du men med ett stort MEN. Det beror alldeles på hur samarbetet är i övrigt. Om man är den enda av två parter som försöker kommunicera. Som är den enda som "bjuder till" o den enda som inte tjafsar, då blur det tillslut för mkt.

Vi har efter många år av samarbete som funkat bra enbart när det varit på mammans villkor nått den där gränsen. Jag lyfter inte ett finger för att underlätta för bonus mamma längre.
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:37:09 följande:
    Ok, för det trodde jag var helt uteslutet. För pappan är det mer än Ok, då slipper ju barnet långa dagar på fritids vilket isf blir 06-17.30 när mitt barn går 08.15-13.30.
    Ja, Supersara har helt rätt. Du får självklart inte hämta mot mammans vilja när det är hennes vecka, men är det pappas tid är det helt upp till pappan (o dig) vem som hämtar.
  • Brumma
    BioBonus skrev 2014-06-24 12:57:00 följande:
    Jag tycker ni ska ta hand om hämtning/lämning. Men jag anser också att hädanefter så hämtar du eller din man, beroende på vad som passar in i ert vardagsschema. Hämtar du ditt barn kl 13.30 så hämtar du även bonus. Och ta det kriget. Men skit i resten - det ÄR dyrt att ha en bil man inte behöver i stan.
    Plus ett på den.
  • Brumma
    Anonym (Embla) skrev 2014-06-24 13:18:13 följande:
    Eller så tycker hon att TS styr och domderar alldeles för mycket och lägger sig i hur/vad hon skall göra även när hon har barnet.
    Men har TS uttryckt NÅGOT mer än att hon/de är oroliga över hur cyklingen skall gå? Just för att de jobbar med cyklingen medans mamman inte ens satt på stödhjulen...

Varför hittar du på att TS beter sig på ett sätt när du inte har några som helst belägg? Har du ngt emot bonusmammor i allmänhet? Eller är ditt agg riktat enbart mot TS?

Förklara isåfall gärna varför...
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 13:20:40 följande:
    Haha.. tokigt ;) men ja barnet är en han :) spelar eg ingen roll.
    :D
  • Brumma
    Anonym (Embla) skrev 2014-06-24 13:35:19 följande:
    I inlägget där någon sa att det var dyrt med bil/parkering osv.

Vad säger mamman om att du är med på BUP? Låter lite konstigt om du inte får hämta på skolan men får sitta med på möten som är avsedda för vårdnadshavarna.
    Det hon svarade på var att hyran var på 4000:- o allt ingår. Sedan förklarade hon även att mamman berättat detta när de fikat.

En fråga till dig - är ekonomi ett väldigt känsligt ämne för dig? Eftersom du inte kan förstå att ett sånt här samtalsämne kan komma upp medans man sitter o kallpratar? Det innebär INTE att man "har koll", det innebär att man lyssnar på vad personen man samtalar med tillräckligt mkt för att lägga på minnet vad de säger.

Ge dig nu eller håll dig till fakta.
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...