• Anonym (...)

Mamman har ställt av sin bil...

Mamman02 skrev 2014-06-25 15:55:41 följande:
    Varför skulle de betala hennes bil??
    Eftersom hon själv inte behöver bil, bara för att hämta sonen varannan vecka eftersom de bosatt sig en bit från stan. Det är mer deras problem än hennes. 
  • Anonym (...)
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:19:08 följande:
    Barnet är skrivet hos oss. Tveksamt att sätta barnet kommunalt med sin problematik, vi hoppas på att få LSS hjälp men allt tar ju tid.
    Nej, har barnet fått sin diagnos på papper bör LSS hjälpen inte ta lång tid.  Nu vet jag inte vart ni bor iofs, men min erfarenhet är att efter ansökan så brukar man få hjälp rätt fort. Inom tre månader rimligtvis.

Har själv två barn med autism/adhd. För dessa barn är ju rutiner A och O som du nog förstått. Hur har hon tagit sig till er tidigare? Har mamman skjutsat eller har ni eller har ni turats om?

Har flickan åkt buss tidigare? hur upplevde hon det? Det kan vara lite olika, vissa kan det bryta väldigt mycket med och kännas skrämmande för någonting så nytt medan för andra vara en väldigt häftigt grej. När jag hade min bil på verkstan och jag och dottern då 8 år fick ta bussen för att ta oss in till stan så vägrade hon att gå av, vi fick åka en vända runt hela stan ha ha. Så visst kan det gå att få hjälp av exempelvis LSS för att ordna med ledsagare på buss hem till er på bestämda tider.

Men, det bästa är nog att tänka på vad som är bäst för flickan, inte på vad som är bekvämast för er. Hade det rört sig om 4-5 mil hade jag förstått att det skulle ta både tid och pengar. men 1 mil, det är tio minuter med bil. Känns inte som nåt att bråka om, tycker jag.
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...