• Anonym (ff)

Mamman har ställt av sin bil...

Mamman och pappan har ingen kärleksrelation längre. Inte heller har de några skyldigheter gentemot varandra numer. Och lever båda sina liv separata från varandra.

Mamman har gjort sig av med sin bil. Vi vet inte varför men det spelar egentligen ingen roll. Varken ts eller pappan kan kräva något av mamman, allra minst att hon ska äga en bil. Och nu har hon ingen bil och det är bara att gilla läget.

Som sagt är det nu ett nytt läge och nya omständigheter som kräver nya lösningar. Mamman och pappan får sätta sig ner och försöka nå en kompromiss. Gärna en som är för barnets bästa.

Personligen anser jag att den smidigaste lösningen vore att ha byte i skolan på måndagar/fredagar. Barnet må vara känsligt för förändringar men kommer ändå att anpassa sig till det med tiden. Man kan ju inte skona honom från förändringar fullständigt och förhoppningsvis kommer den nya lösningen bli långvarig.

• Anonym (ff)
    Brumma skrev 2014-07-01 19:51:21 följande:

Vänta lite nu... De har inga skyldigheter mot varandra men TS och hennes sambo ska "gilla läget"?

Hur går det ihop?

Jag håller dock med om att hämtning/lämning hädanefter borde kunna skötas i skolan men det går ju inte mamman med på. Det är lätt att säga att de får sätta sig o komma fram till en kompromiss men svårare att genomföra om ena parten (här mamman) vägrar kompromissa utan anser att de ska just "gilla läget"...

Vad jag menade var att det är acceptans som gäller. För det första för att ts och pappan inte kan tvinga mamman till någonting. Och för det andra för att de inte har rätten att tvinga henne till någonting.

Mamman och pappan lever numera i två separata familjer. De fattar båda beslut som är bäst för deras respektive egna familjer. Det vettigaste är sedan att de båda respekterar och accepterar varandras beslut och liv.

Det optimala vore ju såklart att de kunde kolla av med varann innan och visa hänsyn. Men i det här fallet verkar det inte funka. Och det är okej eftersom det ändå är överkurs för separerade par.

Och handen på hjärtat, hur många av er skulle vilja behöva konsultera era ex om det är okej att ni säljer er bil?
  • Anonym (ff)
    Brumma skrev 2014-07-01 22:42:04 följande:

Men mamman har rätten att tvinga dem? För det är ju det du säger?

Självklart kan de inte påverka om mamman har bil eller inte, men mamman kan inte heller kräva att de numera sköter även hennes del av körningen.

Handen på hjärtat - hade vi gjort oss av med vår bil hade vi NATURLIGTVIS sett till att vår del av körningen (vi delar med mamman efter överenskommelse) ordnat sig på annat sätt. Vad vi INTE gjort vore att meddela att hon hädanefter får sköta både hämtning o lämning eftersom vi inte längre är i behov av bil.

Det är så befängt att det är skrattretande!

Däremot kan man - INNAN man genomför ändringen - ta upp frågan till diskussion och fråga om det är möjligt att lösa. Men man tar inte för givet att ngn annan skall lösa ens åtaganden bara för att man får lust att ändra på det själv.

Självklart kan mamman inte tvinga ts eller pappan till någonting heller. Det säger ju sig självt.

Nu är det nya omständigheter vilket innebär nya överenskommelser. Pappan och mamman behöver sätta sig ner och hitta en lösning som fungerar för båda
  • Anonym (ff)
    Brumma skrev 2014-07-10 16:38:21 följande:

Självklart är det både pappans o TS sak eftersom det påverkar deras liv.

Ja, det är klart kan bli ett problem för pappan och ts och mamman väljer att ställa av sin bil. Men eftersom det är deras problem så är det också deras huvudvärk och ingenting de kan lasta på andra.

Om det blir ett problem för dem så är de säkert också intresserade av att lösa det på något sätt. Och det smarta i det här fallet vore att försöka engagera mamman i hur de tillsammans bäst löser situationen.
  • Anonym (ff)

Alltså, har mamman säljförbud/avställningsförbud på sin bil eller? Vem har satt upp det förbudet för henne i så fall?

• Anonym (ff)
    BioBonus skrev 2014-07-11 07:28:23 följande:

Hon får självklart ställa av sin bil hur mycket hon vill, men hon kan inte förvänta sig att andra ska lösa transport de tillfällen hon trots allt behöver bilen. Inte utan att kolla av med dem innan. "Är det ok att ni får lite merarbete genom att jag ställer av bilen? Är det inte ok så löser jag det självklart själv eftersom beslutet att ställa av bilen trots att jag behöver den ibland är mitt eget!"

Så funkar det i den riktiga världen när man fattar beslut som påverkar andra...

Det är inte hon som behöver en bil utan barnet som behöver skjuts.
  • Anonym (ff)

Var bodde mamman och pappan innan de separerade? Inne i stan eller där ute på landet?

Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...