• Solidaritet

Mamman har ställt av sin bil...

Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 12:55:05 följande:
    Nej så är det inte alls det.

Jag har ett barn från tidigare förhållande, utan tjafs och problem och massa flex. Jag har inte alls hård koll men jag vet ju hur det är med hyran osv eftersom hon själv har talat om detta.

Hämtning & lämning har varit stopp från dag1 han träffade mig. Inte ens farmor fick hämta.
    Du är inte den bästa källan på om du är svår att samarbeta med eller inte. 
    Det kan bara någon som provat på att samarbeta med dig avgöra. 
  • Solidaritet
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 14:08:00 följande:
    Tycker nog att den bästa källan är mitt ex iaf. Och alla de runtikring oss som gett positiv feedback om hur bra separation vi har haft med vårat barn i fokus.
    Du är den enda källan till detta påstående i den här tråden. Många verkar beredda att ta ditt parti baserat på din version. Verkligheten är dock sällan svart eller vit, och om du upplever sådana samarbetsproblem med någon är sannolikheten väldigt stor att du bidrar till samarbetssvårigheterna. 

Av det du skrivit hittills i tråden har du en negativ och ganska konfrontativ inställning till barnets mamma, vilket säkerligen färgar ditt beteende. Du skrev i något inlägg att hon anförtrodde sig över en fika "som du betalade". Det inflikandet kan antyda att du (eller kanske du och din sambo) har cementerade åsikter om henne just då det gäller ekonomi, och att det är därför som du upplever det som ett sådant problem att hon ställer av bilen (som hon inte behöver). 

Om jag var som du (och hade en önskan om att förbättra er relation) skulle jag fundera över vad jag själv kunde göra för att förbättra den. Hon ÄR barnets biologiska mamma och barnet har en anknytning till henne och hon en anknytning till barnet som de båda har rätt till. Det är en relation som ingen mår bra av att den undergrävs. 
    Jag säger inte att du gör det, men låt inte din egen prestige och önskan om att ha din plats i familjen gå ut över barnet. För även om du anser att hon är problematisk så är hon ändå barnets mamma. Tänk på barnet. 
  • Solidaritet
    Anskuli skrev 2014-06-24 16:49:57 följande:
    Jag hittar ingenstans att ts skrivit att hon betalat för fikan. Däremot skrev hon att hon bjöd på fika, vilket i min värld oftast betyder att man bjuder någon hem till sig. Det tycker jag är ett tecken på att man försöker skapa en god relation.
    Att speciellt trycka på det antyder att det är något man lägger stor vikt vid. Därav mina funderingar. Vem som bjöd på fika kan för mig framstå som ganska oviktigt, knappast något jag tar med i återberättandet, men för TS hade det betydelse. 
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-06-24 18:22:57 följande:
    Jag hade bog oxå kunnat skriva att jag bjöd på fika. Tex på Facebook hade jag kunnat skriva "mamma var här igår o jag bjöd på fika" och sedan en bild på den oerhört smarriga tårtan jag bakat ;)

Eller som när jag hämtar bonus har jag kunnat säga till min man i ett sms "vi blir lite sena för nn (bonus mamma) bjöd på kaffe".

Det betyder ju inte alls att jag trycket på att JAG bjuder eller BONUS MAMMA bjuder utan är ett ganska normalt sätt att uttrycka sig.
    Det handlar om HUR man uttrycker sig. HUR vi uttrycker oss är ganska utlämnande för hur vi tänker och känner. Läs om inlägget så kanske du förstår vad jag menar. Det exemplet du ger är helt annorlunda. 
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-06-25 15:29:54 följande:
    "Kan bero på att hon har talat om detta under en fika jag bjöd på, och hon vet vad vi har i hyra osv efter ett allmänt samtal. Hennes räkningar har jag ingen koll på. "

Jag läser in ren info, utan att det nödvändigtvis är ngt som "trycks" på. Hon bjöd på fika o under fikat kom hyran upp som samtalsämne. Däremot kanske du läser in annat än vad jag gör - vad man har för inställning till ngn samt vilka erfarenheter man själv har påverkar även det hur ngt framställs. Ibland ligger det mer i läsarens huvud än vad skribenten menat.
    Naturligtvis är det så. Orsaken till din tolkning finns ju också att finna i dina erfarenheter. Uppenbarligen skiljer sig våra referensramar åt. 

Jag uppfattar det helt tydligt som en signifikant detalj. Detta sammanslaget med att TS tagit upp ekonomi i tråden upprepade gånger, då barnets mammas ekonomi. Självklart kan jag ha fel. Men att du envisas med att försöka motbevisa mig är ju ganska meningslöst eftersom du inte vet mer än vad jag vet. Glad
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-06-25 15:48:08 följande:
    Jag har inte försökt motbevisa dig eller sagt att du har fel o jag har rätt. Allt jag skrev var att jag oxå kunnat uttrycka mig så samt att jag inte läser in det du gör...

;D
    Nä visst...
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-06-25 16:07:59 följande:
    Men allvarligt? Var skriver jag att jag har rätt o du fel? Eller får man inte påpeka att alla kanske inte uppfattar saker likadant?
    Naturligtvis får man påpeka det. 
    Det är också väldigt sällan man skriver ut "jag har rätt och du har fel", så det har du naturligtvis inte gjort. Om du vill ha det till att du inte var argumentativ utan bara ville påpeka utifall jag inte förstod det att man kan uppfatta saker och ting olika så kan vi säga så. 
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-06-25 16:55:53 följande:
    Naturligtvis argumenterade jag. Men ditt sätt att skriva att jag "envisas med att försöka motbevisa dig" lät som om du hävdade att jag obstinat argumenterat mot dig en längre tid angående ämnet. Vilket jag inte gjort.

Men där ser man - hur lätt det är att läsa in en tolkning i en text fast den inte är menad så...
    Ändå gör du det nu Glad
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-07-02 02:51:39 följande:
    Jo, eftersom det hon gör försvårar umgänget.
    Att hon ställer av bilen menar du?

Men då pappan valde att bosätta sig utanför samhället, har inte han försvårat umgänget på likvärdigt vis då? Borde han inte i så fall, baserat på ditt resonemang, första ha lyft denna fråga med mamman och låtit henne ta del av beslutet?
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-07-10 13:31:02 följande:
    Mitt resonemang? Att man tar upp saken till diskussion med de som påverkas av ändringen innan man ändrar en "rutin" man hållt på med i många år? Det trodde jag faktiskt ansågs som allmänt folkvett och respekt för de andra människorna som påverkas..

Ditt andra stycke är ju helt taget ur luften men visst, jag skall svara.. För det första så flyttade de båda två, och det finns inget som säger att pappan INTE faktiskt diskuterade det med mamman. För det andra ändrade han inte en "rutin" med hämtning/umgänge genom att flytta eftersom - ja just det, mamman flyttade hon med....
    Ditt resonemang: att mamman försvårar umgänget genom att ställa av bilen. Då hävdar jag att pappans val att bosätta sig utanför samhället också försvårar umgänget. 

Hur är det relevant att båda flyttat? Jag har förstått det så att mamman bor i staden, där barnet går i skola? 

Dessa två individer bedöms verkligen helt olika. Jag undrar om det beror på att ni sympatiserar med trådstartaren. Ur en objektiv synvinkel är det svårt att hitta argument för varför det ena är att försvåra umgänget men inte det andra. 

Det framgår inte att han diskuterat flytten eller låtit mamman ta del av beslutet, och jag förutsätter att han inte gjort det. Om det varit jag hade jag inte låtit mitt ex vara med och bestämma om jag ska bo i eller utanför staden, heller ej om jag ska ha bil eller inte. Glad
  • Solidaritet

Faktum är att då jag läser igenom trådstarten igen, verkar det för mig som om det stora problemet för TS kan ligga i att det nya arrangemanget innebär att hennes sambo kommer att åka hem till exet vid veckobyte. 

Är det där skon klämmer? 

• Solidaritet
    Brumma skrev 2014-07-10 15:33:20 följande:
    Ja, det var ju synd (?) att du skulle haka upp dig på just den enda gången jag skev ngt åt det hållet - och det enbart som ett svar till ngn som ansåg att mamman överhuvudtaget inte behövde diskutera nånting angående hämtning med pappan av den enkla anledningen att pojken var skriven hos mamman och gick i skolan där. Och han ÄR inte skriven hos mamman utan hos pappan och faktum är att han inte går i skolan. Han kommer däremot börja i skolan till hösten. Så att mamman bor kvar där han går i skolan stämmer ju inte det heller...

Jag tar definitivt inte parti för ngn för att jag sympatiserar med trådstarten bara för att hon råkar vara bonusmamma, jag tar parti MOT det faktum att det tydligen är ok att ta beslut som påverkar andra människor utan att ens diskutera det med personen i fråga.

Ur en "objektiv synvinkel" så är de ganska enkelt att se att det handlar om en förändring som inträffar nu, efter flera år av att ha haft ett överenskommet förfaringssätt. Det är nutid vi pratar om, eller hur? Dessutom så har mamman vissa krav som ytterligare försvårar eftersom pappan och TS inte själva får besluta om vem som hämtar..

Bortsett detta så anser jag fortfarande att TS och pappan tar över hämtningen och sköter lämningen - precis som har skrivit tråden igenom. Eftersom det är löjligt att ha bil om detta är det enda mamman behöver den till - vilket jag även det skrivit innan. Däremot är det då en självklarhet att TS och pappan gemensamt bestämmer vem som hämtar och hädanefter byter i skolan eftersom det är smidigast för alla inblandade.
    Okej, förskola då. Flört

Helt rätt att det är löjligt att ha bil för att använda den bara till detta ändamål. Helt förståeligt att hon väljer att ställa av den. Det är hennes beslut, eftersom de inte har någon relation längre, precis som pappans boendesituation är hans ensak. 

Det är definitivt inte TS ensak Glad
  • Solidaritet
    BioBonus skrev 2014-07-10 15:41:44 följande:
    Oj, det var verkligen en helt ny tolkning... Du har en intressant världsbild :)
    Den skiljer sig sannolikt från din. Så ur din synvinkel kanske den är intressant. 
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-07-10 16:38:21 följande:
    Självklart är det både pappans o TS sak eftersom det påverkar deras liv.
    Nej, det är ju inte det. 
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-07-10 15:36:40 följande:
    Ja, det förvånar mig inte de minsta... Du verkar nämligen ha en alldeles utomordentlig förmåga att vrida o vränga på skriven text så att innebörden skall passa din världsbild och redan cementerade åsikter...
    Det är intressant att du ser det så. Speciellt med tanke på att vi alla utgår ifrån våra åsikter här. Det är ett diskussionsforum. 
  • Solidaritet
    Brumma skrev 2014-07-10 22:01:12 följande:
    Det är dock bra att kunna se bortom sina åsikter och försöka att inte låta dem ta över när man läser...
    Det får du gärna utveckla lite. 
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...