• Brumma

Mamman har ställt av sin bil...

Mamman02 skrev 2014-06-24 15:04:52 följande:

Fast vet du, det här med vem som lämnar/hämtar har en enkel lösning så fort barnet börjar skolan:
    När det är er vecka, hämtar ni på måndag eftermiddag i skolan/fritids. När det är mammans vecka lämnar ni i skola/fritids.
    Överlämning sker alltså i skolan.

Och så börjar TS hämta bonus när hon hämtar sitt eget barn.
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 15:17:43 följande:
    Kan ju inte svara på det. Jag ser inga problem med det och inte min sambo heller, förutom att det för barnet blir långa dagar (06-17.30) sålänge jag "inte" får lämna.
    Då får ju din sambo sätta ner foten o säga att om det ska fungera så hämtar du (eftersom du är ok med det) och byte sket i skolan.

Går hon inte med på det får hon se till att ordna att pojken körs ut till er eller ställa på bilen igen.
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 15:04:02 följande:
    Vad jag vet så är det bara mamman, det är "bara hon & han" (står även i vårdplaneringspapprena) och således inte någon annan kontakt med andra. 

Barnet & jag har en fin & bra relation, han berättar "hemlisar" som han säger Glad för mig.  Inte pga utav hans problematik utan av "annan orsak".
    Vårdplaneringspappren - är det angående pappren skola/förskola vill att föräldrarna skriver på angående vem som får hämta?

Isåfall är det bara att din sambo går dit o skriver till dig.
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 15:31:05 följande:
    Nej de papprena som skrivs på BUP :)
    Ahh. Isåfall HAR det ju att göra med pojkens diagnos? Eller?
  • Brumma
    Solidaritet skrev 2014-06-24 16:01:19 följande:
    Du är den enda källan till detta påstående i den här tråden. Många verkar beredda att ta ditt parti baserat på din version. Verkligheten är dock sällan svart eller vit, och om du upplever sådana samarbetsproblem med någon är sannolikheten väldigt stor att du bidrar till samarbetssvårigheterna. 

Av det du skrivit hittills i tråden har du en negativ och ganska konfrontativ inställning till barnets mamma, vilket säkerligen färgar ditt beteende. Du skrev i något inlägg att hon anförtrodde sig över en fika "som du betalade". Det inflikandet kan antyda att du (eller kanske du och din sambo) har cementerade åsikter om henne just då det gäller ekonomi, och att det är därför som du upplever det som ett sådant problem att hon ställer av bilen (som hon inte behöver). 

Om jag var som du (och hade en önskan om att förbättra er relation) skulle jag fundera över vad jag själv kunde göra för att förbättra den. Hon ÄR barnets biologiska mamma och barnet har en anknytning till henne och hon en anknytning till barnet som de båda har rätt till. Det är en relation som ingen mår bra av att den undergrävs. 
    Jag säger inte att du gör det, men låt inte din egen prestige och önskan om att ha din plats i familjen gå ut över barnet. För även om du anser att hon är problematisk så är hon ändå barnets mamma. Tänk på barnet. 
    Även om jag inte håller med i allt och bland annat tycker att man självklart går gå efter TS information och lita på den trots att det är den enda källan är det mkt i det här inlägget som är bra.

Det är alltid bra att ta ett steg tillbaka och fundera över sin egen roll - även om man kommer fram till att man kanske inte kan göra så mkt annorlunda. Men att ge det en stund i tankarna skadar ju iallafall inte ;)
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 18:14:46 följande:
    Jo, på så vis att jag är en del i hans liv.
    Nej, jag menar att om det står inskrivet i vårdplanen - som BUP varit med att skriva - att enbart mamman och pappan får hämta så är det ju ngt som BUP sett som bra för pojken?

Annars är väl sådant knappast ngt som står inskriven i en vårdplan från BUP - om det inte påverkar barnets diagnos/sjukdomsbild etc?

Är det så att BUP anser det är bäst att föräldrarna hämtar så är det naturligtvis så man får göra. För pojkens skull.

Anser inte BUP det har jag svårt att förstå varför det står med i vårdplanen överhuvudtaget.
  • Brumma
    Solidaritet skrev 2014-06-24 17:00:19 följande:
    Att speciellt trycka på det antyder att det är något man lägger stor vikt vid. Därav mina funderingar. Vem som bjöd på fika kan för mig framstå som ganska oviktigt, knappast något jag tar med i återberättandet, men för TS hade det betydelse. 
    Jag hade bog oxå kunnat skriva att jag bjöd på fika. Tex på Facebook hade jag kunnat skriva "mamma var här igår o jag bjöd på fika" och sedan en bild på den oerhört smarriga tårtan jag bakat ;)

Eller som när jag hämtar bonus har jag kunnat säga till min man i ett sms "vi blir lite sena för nn (bonus mamma) bjöd på kaffe".

Det betyder ju inte alls att jag trycket på att JAG bjuder eller BONUS MAMMA bjuder utan är ett ganska normalt sätt att uttrycka sig.
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 18:22:07 följande:
    Jag håller med, steg tillbaka och se över situationen är bra och vilket jag gjort ett antal ggr och fått hålla tillbaka min sambo när han har kokat av ilska (har adhd han också). Men det finns liksom som du skriver inte alltid så mycket jag kan göra än att se på. Jag går inte in o talar om vad hon eller han ska göra, men jag tycker saker för mig själv som jag pratar med hönorna om sen ;) har ju ett eget barn & liv att koncentrera mig på även om vi nu är en familj som också måste fungera ihop.
    Jag talar inte om för min man vad han ska göra eller tycka o känna - om han inte ber mig om min åsikt. Vi lever tillsammans och vi är varandras bollplank.

Naturligtvis vet han EXAKT vad jag anser om bonus mamma numera - jag i min tur vet ju vad han tycker.

Under åren har jag, precis som du, ofta varit den som hållt tillbaka, slätat över o försökt se det ur mammans synvinkel. Jag har på sistone slutat med det eftersom jag inte längre kan se ngt förlåtande i hennes agerande men naturligtvis fortsätter jag göra diskussionen med min man. När han vill.

Om jag däremot behöver kräkas lite extra över situationen och det blur lite väl magstarkt för att ta det med honom har jag hittat mig fantastiska bollplank utanför vår relation. Kvinnor som är både biomammor och bonusmammor och som kan ge mig olika synvinklar på konflikterna - och händelserna som leder fram till konflikterna... Jag råder dig verkligen att göra detsamma...

Om man bara har hönorna att prata med blir man lätt knäpp ;)

Det optimala är att hitta ngn som lyssnar o förstår - men kanske inte för den skull alltid håller med utan kan fungera som jämnvikten när det är som jobbigast :D
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 15:04:02 följande:
    Vad jag vet så är det bara mamman, det är "bara hon & han" (står även i vårdplaneringspapprena) och således inte någon annan kontakt med andra. 

Barnet & jag har en fin & bra relation, han berättar "hemlisar" som han säger Glad för mig.  Inte pga utav hans problematik utan av "annan orsak".
    Men här skriver du att det står inskrivet i vårdpappren att det bara är hon o han? Eller missförstod jag?

Gäller det inte hämtning så borde ni ju som sagt lägga upp det som passar dig, pappan och barnen bäst under era veckor - oberoende vad mamman tycker.

Gäller det hämtning så får det vara så :)
  • Brumma
    Anonym (Malin87) skrev 2014-06-24 18:45:45 följande:
    Jaha då förstår jag.. var otydlig där. Menar med att hon uppgivit där att det bara är hon & han (barnet alltså) de veckorna han är där, utan att hon inte har någon social kontakt med andra utan hon "har bara barnet". 
    Ok. Bra jag frågade då ;)

Isåfall - hämta!!
Svar på tråden Mamman har ställt av sin bil...