Inlägg från: hundtok |Visa alla inlägg
  • hundtok

Junibebisar 2014

Axo skrev 2014-10-11 17:15:13 följande:

Alltså, denna bebisen är helt fantastisk att ha med sig någonstans! I onsdags var han med i Ullared hela dagen och idag har han varit med mig när jag tävlade med hunden. Inte ett ljud utan bara massa leenden och skratt!

Kul att det är fler som har fått "lätta" bebisar! Vår lilla tjej är nästan alltid glad. Gråter max 2 ggr per dag och aldrig mer än 10 min.

Har idag varit på hundtävling mellan 06.30 och 16. Inte ett pip.

Lider med er som har barn som har magknip eller svårt att sova. Vet att detta kan vända snabbt så att det blir jag som får vaknätter och missnöjd bebis.
  • hundtok
    rosii skrev 2014-10-11 18:04:19 följande:

Här är det nästan omöjligt att fara iväg. Hemma somnar hon i vagnen DIREKT, när vi är över dagen och hälsar på hos vänner eller våra familjer kan hon inte sova, spelar ingen roll vad vi gör. Vi har prövat allt känns de som, vagnen, famnen, bärsele, deras säng/soffa. Det är bara skrik, när hon blir trött, när vi hälsar på hos folk så helt ärligt har jag börja isolerat mig, ids inte fara nånstans. Är borta max 2 h hemifrån. Det är så deprimerande :(

Måste vara tråkigt att känna att du isolerar dig. Hoppas att det vänder snart!
  • hundtok

Skulle tro att det där med fast föda beror på risken att sätta i halsen om de inte sitter stadigt/välter eller äter liggandes.

• hundtok

Lindex hade jackor såg jag igår. Kollade inte så noga då jag var på jakt efter annat :)

• hundtok
    nica skrev 2014-10-14 19:45:38 följande:
    Minsta stl jag hittat är 68 och de är alldeles för stort för min lilla tjej:-/
    Ok. Har aldrig haft jackor till mina när de varit så små så har lite dålig koll :)
  • hundtok

Min lilla tjej är fem månader nu och hon får smaka på vår mat samt äter pytteportioner med mosad frukt och rotfrukter.

• hundtok
    Amalian83 skrev 2014-10-19 21:37:31 följande:

Min tjej är snart fem månader. Hon får lite gröt om kvällen, men inga större mängder. Utöver det har hon smakat på morot, potatis, katrinplommon och banan. Vår mat får hon inte smaka på för jag vill inte att hon får i sig salt eller socker. Jag tar det också lugnt med frukt, men det mest eftersom det knappast är det svåraste att få henne att gilla.

Näst på tur är avokado eftersom jag tänker att mosad avokado och banan ihop är ett ypperligt mellanmål om ett par-tre månader.

Du behöver inte oroa dig för salt och socker i er mat. Barnet ska bara smaka lite (kryddmått) och den mängd salt och socker de får i sig av det är försumbar.
  • hundtok
    Amalian83 skrev 2014-10-19 23:09:45 följande:
    Idag åt vi tomatsoppa som var lite stark. Tordes inte ge henne en smakis på det. Hönsmamma deluxe :)
    Riktigt stark mat kam du ju undvika. Hon behöver inte smaka på all er mat. Ta när det passar.
  • hundtok
    ellami skrev 2014-10-20 07:43:28 följande:
    Fast det är väl nästan tvärtom. Rekommendationerna är ju just att introducera gluten från tidigast 4 mån ålder men SENAST 6 mån för att förebygga glutenintolerans. Sen är det inte alls lika bråttom med andra smakisar, egentligen kan de ju gott och väl leva på bröstmjölk/ersättning hela 6 mån.

Vad ger ni för gröt? Jag måste hitta mjölkfri :/ kanske göra själv men då blir det ju inte järnberikat..
    De ska ju leva på bröstmjölk/ersättning i 6 mån även enligt det vi har skrivit. De ska bara smaka på annan mat, inte äta sig mätta.

Ang gluten är det bra att introducera det men de ska inte äta hela portioner gröt med gluten i än. Gluten ska introduceras långsamt.
  • hundtok

Min lilla tjej är nu fem månader och vill inte ligga stilla en sekund när hon är vaken. Hon rullar runt flera varv och tar sig fram på det viset.

Hon har fått prova många olika maträtter och frukter/grönsaker. Älskar allt utom rödspätta :)

• hundtok

Jag ammar och har inte provat att ge ersättning (endast smaksensationer som hon inte blir mätt på) så jag kan inte vara borta för länge åt gången. Lämnar henne gärna hemma med pappan eller mormor/morfar. Åker iväg två kvällar i veckan på aktiviteter med storasyster och åker och shoppar och så själv eller med storasyster ofta. Skulle inte lämna henne med vem som helst men med familjen är det ingen fara. De klarar att ta hand om henne, det litar jag på :)

• hundtok
    soffipropp1987 skrev 2014-10-30 05:10:01 följande:

Smått frustrerad..

Mitt barn sover väldigt rörligt och han väcker sig själv. Nu va klockan 04.30... Bvc säger att jag för Guds skull inte ska börja mata på natten när vi väl har slutat, men det enda dom får min klarvakna skrikande bebis tyst är att amma. Vad fan gör man?! Nu sover han igen men jag blir så frustrerad. Köksfläkten hjälpte inte ett dugg och att byta blöja har fungerat innan men inte nu. Jag tror faktiskt inte att han va hungrig, men det är ju det enda som får honom tyst och trött igen. Suck :(

Gör som du tycker fungerar. Det är väl inte hela världen om han äter på natten?
  • hundtok
    LovaViola skrev 2014-10-30 07:56:15 följande:

Alltså jag har en bebis som somnar 22.30 och vaknar kl. 07!!! Ätit tre gånger under natten.. Alltså detta kan ju inte vara normalt.. De ska väl typ sova 12 h på en natt?? Eeeh det har inte Elsa förstått..

Tycker att det låter som en ganska vanlig bebis :)
  • hundtok

Min lilla tjej kan vara vaken 4-5 timmar i sträck på dagen men oftast bara 3. Sover bra på nätterna ca 12 timmar med ett kort uppvaknande (mindre än fem minuter).

• hundtok

Tråkigt att flera av er är så trötta och uttråkade! Mitt bästa råd är att försöka komma ut ändå. Ni behöver stimulans och frisk luft, både barn och föräldrar. Jag vet att det är trögt vissa dagar. Försök få med någon kompis med ut på en promenad, ät lunch ihop med någon, gå till öppna förskolan... Hoppas att det vänder för er snart!

• hundtok
    Axo skrev 2014-11-30 15:29:00 följande:
    Wow vad duktig hon är!!

Någon mer som har problem att hålla fötterna varma? Spelar ingen roll om han har varma strumpor, tossor och fötterna invirade i filt så är han kall när vi kommer in. Likadant inne, då är han också kall om fötter och händer.
    Min lilla tjej är också alltid kall om händer och fötter när vi varit ute trots åkpåse, overall, tjocka vantar, tossor mm. Resten av kroppen är kokhet...
Svar på tråden Junibebisar 2014