Inlägg från: smalljey |Visa alla inlägg
  • smalljey

Junibebisar 2014

Kela1981 skrev 2014-12-19 20:56:55 följande:

Ja jag spammar lite ;)

Att man aldrig lär sig! Man ska inte kommentera sömnvanor osv när det går bra för då går det åt skogen igen!!!! Hon sover så jäkla oroligt nu igen, vaknar typ var 20e minut från det att jag lagt henne vid 8 och fram till typ midnatt sen är det kanske en gång i timmen. In och ge napp men hon kan inte somna om själv utan jag måste ta upp och vagga henne. Hon är inne i sluttampen av en fas så det kanske kan vara det men jag blir gaaaalen!!!! Vet att några av er har det mycket mycket värre men jag var bara tvungen att kräka av mig :/

Ja vi har det så trots att fasen är över så jag vetifan vad som är fel? Killen får ta över nattningen varje gång jag gör för jag flippar när hon bara sparkar och sparkar och gnäller och gråter och pratat om vartannat. Hon är supertrött men KAN inte slappna av, helt stört! Jag grät här ikväll och sa just att fan tänk att få slänga sig på soffan en tidig kväll och glo på film tills man inte orkar mer, sen gå och lägga sig och sova när man själv vill och sova tills man vaknar av sig själv morgonen efter. Alltså vad lätt man hade det förut! Helt galet vad en sån enkel vardagsfrågor känns som lyx nu
  • smalljey
    Asjak skrev 2014-12-19 21:14:38 följande:

Min lilla är inne på sin 17 de natt nu som hon är sjuk, tät och hostar så hon väcker sig själv.

Jag är helt slut men tacksam att det bara är en helt vanlig förkylning.

Min brorsdotter fick sin andra dotter nu den 2 december, tyvärr hade hon blivit smittad redan i magen av ett lunginflammation virus så hon fick inte tillräckligt med syre, så hon ligger än idag med syrgas och slangar, och inte nog med viruset, nu hade hon även fått det bakteriellt så hon får antibiotika...

Man får lite andra perspektiv när ngt sånt här hemskt händer :(

Dom vet ännu inte om hon fått skador av syrebristen.

Jag pussar och kramar min lilla extra hårt och länge varje dag nu och är så tacksam för allt

Men åh fy vad hemskt! Stackars lilla! <3 ja man är så sjukt bortskämd med en sån liten perfekt tjej så när man läser sånt blir man arg på sig själv att man gnäller över att hon inte sover. Det Är ett stort problem i min värld, men i det stora hela är hon en extremt levnadsglad, frisk och underbar lite tjej. Så man borde sluta gnälla!
  • smalljey

Nu spammar jag oxå, men jag måste bara lägga ut ett foto på min lilla. Jag tog lite alldeles för sena foton ikväll som ska skickas som julkort i helgen...hon är så söt mitt lilla hjärta!

• smalljey
    Kela1981 skrev 2014-12-20 08:25:18 följande:
    Ha ha vilken söt tomte!!! Vad stadigt hon sitter!!!
    Tack! ja det har hänt så sjukt mkt bara senaste 2 veckorna tycker jag. Hon sitter, hon ställer sig upp, hon kommunicerar på ett helt annat sätt. Ska bli jäkligt kul att fira jul med henne nu när hon är med på riktigt. Dock liiiite slitigt för man får jaga henne så hon inte har omkul tomtar och gran eller stoppar barr i munnen osv osv haha
  • smalljey
    Nathalie1992 skrev 2014-12-22 00:53:43 följande:

Hoppar oxå in med en bild, på vår fina pepparkaksgumma :) phpCVlUv369294.jpg

Åh sötnos! <3
  • smalljey

Vår tjej tjuter oxå, tokpiper verkligen när det är nåt. Uscha, det ljudet!! :-O

Annars är det fullt ös medvetslös hos oss. Hon tar sig fram genom hela lägenheten i en jäkla fart så det är ingen rast ingen ro, och så ska hon ställa sig upp mot allt nu så man får ju en halv hjärtattack flera gånger dagligen för att man tror att hon ska ramla och slå sig. Hon sätter sig på knä och drar sig upp till stående snabbt och lätt och står riktigt stadigt, men allt hon lutar sig mot är ju inte lika stadigt dock. Sen ser man hur hon kämpar och tar nåt stapplande steg i sidled, men då är det gungigare i benen dock. Galen framfart den här lilla damen!!

• smalljey

Kul att se utvecklingen på alla bebisar nu! Händer ju massor bara över en natt för alla hoppas alla fick en bra nyårsafton! Vår lille tjej vägrade sova ner än 5 minuter på hela kvällen så det blev gnälligt mest hela kvällen tyvärr. Men efter 12-slaget när hon låg i vagnen och det var nyårssmällar överallt så somnade hon. Knas!!

Ville bara dela med mig av hur våra morgnar ser ut nu. Hon reser sig upp och vill att vi ska bära över henne. Imorse stod håret rakt upp oxå, hård natt tydligen

• smalljey

Vyssan lull var ett bra tips! Det ska vi nog testa. Sen fick jag ett tips av en vän idag som hört talas om kedjetäcken som kan hjälpa vid orolig sömn bland annat till barn och vuxna med ADHD-diagnos. Vår lilla tjej, som ni alla vet, sover ju som en kråka fortfarande. Det händer faktiskt ibland nuförtiden dock att hon sover 3 timmar i sträck. Det kanske händer max 1-2 gånger i veckan. Övriga nätter vrider och vänder hon sig, hon snurrar och snurrar och är allmänt orolig. Så jag googlade lite och hittade att man kan köpa täcken som väger en del just för att de ska känna sig trygga och omstoppade. Men de kostade från 4500:- :-O galet!! Men så hittade jag denna som man kan göra själv...måste fasiken testa!

afroditea.blogspot.se/2012/11/sy-eget-kedjetacke.html

• smalljey
    Kela1981 skrev 2015-01-03 08:55:57 följande:
    4500 för ett täcke?!? Herregud! Hoppas du fixar att göra ett eget och att det hjälper, det är hög tid för er att få lite sammanhängande sömn :)
    Ja, ska nog kolla upp det där med att göra själv för fy fasiken vad hon har vridit och snurrat och bökat inatt. Tror ett sånt täcke kanske kanske kan hjälpa oss?! Tack, ja eller hur! Vi behöver sova nu!

Ni som har små som fått tänder...hur har det gått till? Har de varit väldigt gnälliga? Under flera dar eller bara just den dan den brutit igenom?
  • smalljey
    ellami skrev 2015-01-03 17:37:28 följande:

Vi har inga rutiner alls här :( avundsjuk på er som kan ha rutiner. Känns som att det är omöjligt med min pojk. Ingen dag är den andra lik. Ni som tex har strikta sovrutiner, HUR gör ni???? Är det bara jag som har ett barn som strular så med sömnen att det är omöjligt. Ibland sover han 1 timme. Ibland 30 min. Ibland tar det två timmar att bara "natta" på dagen trots att han är trött vägrar han somna. När han väl somnar sover han en kort stund. Vissa dagar lyckas jag bara få honom att sova ett kort pass. Andra dagar tre längre. Osv.. Mat har jag inte heller koll på. Backat med maten pga strul med magen så helammar senaste dagarna igen och jag har inte alls koll på när eller hur mycket. Ibland äter han bara lite och sen när han gnäller en timme senare tror jag att han är hungrig igen så får han amma lite igen osv osv. Nån som känner igen sig?? Hade varit skönt med rutiner.

Den enda rutinen är att vi börjar natta kring 18.30 varje kväll och mellan 19-19.30 somnar han. Morgonen brukar börja 6.30-7.30. Men nätterna är ju helt kaos dom med :) inatt var vi vakna halva natten med en bebis som hade ont i magen..

Här är det inte heller några som helst rutiner, vi har precis som nu. Hon är omöjlig att natta enligt våra viljor. Och maten har jag inte heller någon som helst koll på tider. Visst, det kanske skulle bli bättre sömn iom bättre rutiner. Men hon är så jäkla olika från dag till dag och har ett jäkla humör om det inte är läge att lägga sig (enligt henne). Så vi väntar in att hon gnuggar sig i ögonen och då lägger vi henne typ.
  • smalljey
    Kela1981 skrev 2015-01-07 08:49:54 följande:
    Han blev kanske rädd att bebisen skulle ta hans mellis ;)

Det är ju ganska långt till nästa fas vad jag kan utläsa men det kommer en period nu när dom kan vara ganska gnälliga och besvärliga utan att det är ett leap som är på väg. Den är markerad med grå färg om du går in o tittar på chart i appen. Alice är på väg in i den nu också men än så länge har jag inte märkt något.
    Åh, fasiken vad bra att du skrev om den där jobbiga perioden i appen. Har inte upptäckt den. Hon har varit helt omöjlig ett tag nu, stämmer ju perfekt! Om det stämmer exakt så borde hon bli en solstråle till helgen då
  • smalljey

Hej tjejer!

Det var länge sen jag skrev nåt här men är inne och läser lite ibland. Min lilla tjej sover äntligen ganska bra, om ni minns så vaknade hon ju konstant genom hela nätterna. Dock har hon haft några jobbiga nätter precis nu när tand nr 3 har tagit sig igenom och hon haft sin andra förkylning någonsin. Men den var över på 2 dygn tack och lov

Hon är 73,5cm lång och väger ca 9,5kg och hon springer nu. Jag skojar inte. Hon lärde sig gå precis innan hon blev 9 månader och nu går hon helt själv ute och springer gärna. Hennes favoritlek är när jag jagar henne och hon får springa, då tjuter hon av skratt <3 hon säger inga ord än, men pratar med en oändligt massa ljud och smackar med munnen när hon vill ha mat eller vatten. Hon klappar händerna och ställer sig upp och dansar när hon hör musik och hon letar efter nappen när man frågar vart den är (SÅ gulligt!!).

Kan ni förstå att våra små snart är 1 år?! Heeelt galet! De är snart inga bebisar längre utan börjar bli barn verkligen. Så jäkla häftigt! Kram på er alla!

• smalljey
    ellami skrev 2015-05-01 08:52:43 följande:

Igår hade vi kub. Där upptäcktes det att fostrets hjärta slutat slå för knappt två veckor sedan i v 9+6. Jag är så förstörd. Tur att jag har min älskade pojke att krama, det gör inte så mycket längre att han sover så dåligt, han lever ju och är frisk,m. Jag skulle stå ut med sömnlöshet länge till bara jag fick se bebisen i magen sprattla, men den är död.

Vet inte hur jag ska lösa allt det praktiska nu :( om det blir piller eller skrapning och om jag måste vara kvar på sjukhuset, vill/kan inte lämna min pojke så länge..

Men fy vad hemskt! stor kram!
Svar på tråden Junibebisar 2014