Inlägg från: LovaViola |Visa alla inlägg
  • LovaViola

Junibebisar 2014

ellami skrev 2014-10-26 17:22:29 följande:
    Du ska inte må dåligt över att lämna bort <3 helt förståeligt att du gör det när du har det så tufft som du har det. Bebis mår bättre av en mamma som mår bra!

Jag helammar, flera gånger per natt dessutom och bebis totalvägrar flaska så det finns inte ens på kartan att lämna bort ens för en natts sömn.. Inte ens pappan kan ta nätter pga detta :/

Fast ärligt talat vet jag inte om jag hade lämnat oavsett, för jag har lite kontrollbehov när det gäller allt och när det gäller min bebis är det galet - litar knapp på någon typ?! Vågar inte ens lämna nån timme till nån på dagarna! Förutom pappan (men max 2 timmar även då, eftersom jag ammar varannan timme och bebis blir gnällig redan efter 1-1,5 h som max när han märker att mamma är borta). detta är skit dåligt jag vet för tids nog vill jag kunna lämna ifrån mig mitt barn till farmor osv för barnpassning så jag och mannen kan få egentid och sen blir väl inskolning värre om han aldrig får vara ifrån mig anta jag. Nån annan som är sådär nästan svartsjukt fäst vid sitt barn?? :/!Men det kanske släpper när han blir lite äldre? Just nu känns det typ som att han är så liten, ingen annan kan ta hand om honom som jag, ingen annan kan läsa av hans behov osv.. Fast vill ju egentligen inte känna så och helst inte för all evighet liksom ;)
    Jag helammar också och kan absolut känna igen mig i din beskrivning.. Gällande kontrollbehovet och svårt att lämna bebisen ifrån mig.. Vi sitter typ ihop. Förstår ju också att såhär kommer det inte vara för evigt, så kanske att man i stället får tänka att man kan försöka ta vara på det som är och sen börja släppa lite i taget, så småningom ;) för helamma kanske en inte gör såå himla länge till.
  • LovaViola

Jag känner att mitt behov av egentid har ökat nu på senaste tiden. Eftersom vi hänger ihop hela dagarna och när hon väl sover så sover hon på mig (så då kan jag ju inte göra ngt) jag tar ju hela nätterna också och typ även nattningarna eftersom hon är så mammig just nu.. Det tar typ 2 h att natta henne :/ igår var jag helt slut efter det.. Satt bara på sängkanten och typ andades.. Och inte pallar jag göra något när hon äntligen somnat för då är kl 22 och jag måste passa på att sova jag med! Så just nu känns det inte som att jag har ngt eget liv alls, och inget kärleksliv med sambon heller. Har inte haft sex alls sen hon kom.. Puuuh ja så är det nu. Hur har ni det? :)

• LovaViola
    Asjak skrev 2014-10-28 11:03:57 följande:

Soffipropp jag har en treåring efter Briar som just nu är på inridning, samt en treåring som är dräktig och i helgen ska vi åka och kolla på en valack jag och min mamma.

LovaViola usch din stackare, går det inte alls att pappan nattar?

Låt han vara med under nattningen så han lär sig hur du gör och kanske kanbtesta det själv om några dagar?

Jag tar nästan alltid nattningen,och alltid natten själv, men min make har tagit morgonen två ggr så jag har fått vila lite.

Sex har vi kunnat ha sedan tre veckor efter förlossningen, men just nu så gäller det att ha orken oxå :)

Oftast ammar jag henne till sömns.. Så att hon håller sig så länge som möjligt på natten också! Då vaknar hon ju senare.. Men han kan ju vagga henne ibland så hon somnar men det funkar inte alltid! Och igår var hon hysterisk så då var det bara jag som funkade.. :/

Nu har hon sovit på mig i 1h och 45 min.. Och här sitter man i soffan haha. Man kan det här med Nyhetsmorgon och Malou efter tio vid det här laget!

Åh vad härligt att "ni fick igång" det så fort! Jag var så illa tilltufsad efter förlossningen så kände mig inte på banan efter minst två månader.. Men sen har jag varit rädd typ för att ha sex, typ att det ska göra ont (brast så mycket och syddes väldigt mkt) men tror inte att det kommer göra ont nu för det har läkt fint ändå.. Men nu ska orken finnas där som du säger, och lusten!
  • LovaViola
    Asjak skrev 2014-10-28 14:31:53 följande:

Du vill inte ge ersättning ngn gg ibland då så du kan få andas lite?

Usch och fy då förstår jag verkligen att du är lite rädd för sex efter en sådan förlossning!

Jag själv gjorde kejsarsnitt så jag hade ju inga problem där nere, snittet gjorde ju extremt ont i två veckor men jag är jätte nöjd!

Jag vet inte.. Tror inte det. Men jag har skaffat mig en bröstpump som jag inte använt än.. Men måste nog det snart!
  • LovaViola

Alltså jag har en bebis som somnar 22.30 och vaknar kl. 07!!! Ätit tre gånger under natten.. Alltså detta kan ju inte vara normalt.. De ska väl typ sova 12 h på en natt?? Eeeh det har inte Elsa förstått..

• LovaViola
    Amalian83 skrev 2014-10-30 19:37:27 följande:
    Heter din tjej Elsa? Det heter ju min med :) och dessutom verkar du ha en Viola hemma? Det heter min Elsa i andranamn, efter mig !

Så då är det bara att säga grattis på namnsdagen till båda dina tjejer (idag och igår)

Angående sovmönstret: hur många gånger sover hon om dagen och när sover hon sista gången innan natten? Min tjej somnar kl 19 ca, men vaknar igen vid 22-23 för att äta (mysa). Så somnar hon om och sover till typ 3-4 och sedan sover hon till 7-8. Så det är väl mest det att din tjej inte sover kvällspassen som skiljer.
    Åh vad roligt! Grattis på namnsdagen till dem idag ja :) Ja jag heter viola i mellannamn! Men Elsa heter Juni och Linnéa i mellannamn!

Hm.. Ja hon sover ju mycket mindre på dagtid nu, som det ska vara antar jag! Men hon brukar sova en sväng kring 18, och sen tar hon ju oftast ca 2h att natta, och då brukar jag börja natta henne kring 19.30-20.. Ibland kan det gå lite kortare att natta henne men då brukar hon vakna upp rätt fort efter att jag lagt ned henne. Bli ledsen och vill ha tutten. Tjaa det kanske är helt normalt.. Men känns rätt lite att få sova varannan timme typ när de är fyra månader gamla. Men det är väl detta fasande ;)
  • LovaViola
    Kela1981 skrev 2014-10-30 09:15:50 följande:
    Det har inte Alice heller fattat så du är inte ensam! Har sagt att jag önskar mig en bebis som sover hela nätter i julklapp, vi får väl se hur det blir med det ;)
    Haha! Hoppas det är en hygglig tomte i år då ;)
  • LovaViola
    Asjak skrev 2014-10-30 15:44:34 följande:
    Så har min vart sen hon föddes och nu har hon dessutom lagt till att hon vaknar och knorrar och vrider sig flera ggr per natt, jag är så trött Zzzzzzz
    Ja det där gör Elsa med.. Mycket mer knorrande och vridande och man tror hon ska vakna upp hela tiden.. De kanske sover lättare nu!? Än när de var spädisar..
  • LovaViola

Skönt med pojken din soffipropp!

En fråga till er.. Hur länge orkar era bebisar vara vakna åt gången dagtid? Elsa börjar typ gäspa och bli lite gnällig efter max 2h..

• LovaViola

Verkar vara så att om bebin sover längre på natten.. Ca 12 h så sover de mindre på dagtid.. Om jag slår ihop det ni skrivit :) sen verkar det vara vanligt att barn i den här åldern inte orka hålla igång så länge ändå.. De är väl mer aktiva när de är vakna vilket gör dem tröttare fortare. Kan jag tänka mig.

Alltså nu måste jag få klaga lite igen.. Tristessen jag har inombords just nu är hemsk. Jag kommer typ inte ut.. Vill knappt ut pga vädret. Snålblåst och regn. Blåser bara in i vagnen och då kan hon inte somna. Jag kommer inte iväg någonstans. Har inte varit en endaste gång på öppna förskolan (orkar typ inte). Pallar inte åka in mot stan för rädslan av skrikbebis och baciller och folk. Jag låter ju sjukt deppig nu, och det kanske jag är. Men detta med bebis tar verkligen på mina krafter! Jag tycker synd om henne som knappt får träffa några människor (min familj kommer iofs och hälsar på samt en kompis med bebis).. Men vi är så ensamma. Trodde inte riktigt att det skulle bli såhär. Såg framför mig att jag skulle ta med mig henne på allt jag gjorde/skulle göra när jag var mammaledig. Men inget blir ju som man tänkt sig! Problemet ligger ju hos mig som inte har orken, hoppas verkligen att detta är övergående och att jag ska våga göra saker med henne snart för detta är inte kul. Förlåt för långt inlägg. Älskar ju min dotter och försöker såklart göra hennes dagar så trevliga som möjligt men jag har inte så kul just nu. Blir ju glad när hon skiner upp, och när sambon kommer hem och avlastar lite.

• LovaViola

Vad snabba ni är på att ge mat till era små.. (Inget fel i det) men det jag hunnit härhemma (endast smak från mitt finger då) är lite kokt morot, avocado och banan.. :) jag går väldigt långsamt fram! Känner inte att jag behöver stressa på detta med smakportionerna, även fast det såklart är lite spännande! Gröt får det väl bli nån tesked av snart!

Ni som inte vaccinerat era barn.. Kommer ni att göra det eller avstår ni helt? Vi har nu fått en tid för den första sprutan (den som annars tas vid tre månader) då kommer hon vara fem månader.. Har då valt bort en av sprutorna (den med hepatit B och pneumokocker). Men nu börjar jag vela igen. Vet inte om jag vill ha det där ändå :/ åh dumma mig vad jag tycker att det här känns svårt fortfarande! Hur gör ni andra?

• LovaViola

Samma här! 2-3 uppvak för mat! Och på morgonen har jag svårt att somna om tyvärr.. Så frustrerande.

• LovaViola

Ingen mens här men jag helammar ju samt inga preventivmedel heller för vi har inte haft sex än.. Kommer köra med kondom sen! Hatar allt med hormoner i! Jag blir som förbytt ;)

Angående sovande så somnar Elsa sent.. Hon har inte somnat än.. Jag ammar nästan alltid henne till sömns fortfarande, och hon vaknar ca tre ggr per natt samt sover typ till halv tio på morgonen! Imorse sov hon till halv elva hehe.. Lite för sent känner jag, men hon sover en timme typ kring sju på kvällen och då är hon ju inte så trött innan tio.. Så det blir lite utav en ond cirkel det där. Hon tar lång tid att natta! Minst 1,5 h..

• LovaViola
    Mira76 skrev 2014-12-08 20:20:08 följande:

Hej!

Hoppas det är ok att jag gör ett inhopp här..jag har en dotter född i mitten av juni. Hon har förskjutit dygnet väldigt och somnar inte förrän kl 24. Sen sover hon till kl 10 med ett par uppvak. Men det börjar bli jobbigt att inte ha någon tid att varva ner på kvällen, och inte ha en minut tid på tu man hand med sambon..Om jag lägger henne tidigare sover hon en halvtimma och är sedan jättepigg igen.

Så..tänkte höra om någon här har samma problem?

När lägger sig era små och hur sover de?

Här somnas det också sent! Kring elva ibland halv tolv. Och det blir ju ingen ensamtid för mig heller eftersom att jag går och lägger mig samtidigt som henne för annars orkar jag inte! Hon sover ju då oftast till 09.30-10.00.. Men man kan nog justera det där lite och försöka få henne att inte sova en stund på kvällen, men då får man istället en övertrött bebis.. Tja det löser väl sig så småningom tänker jag.
  • LovaViola
    Mira76 skrev 2014-12-09 11:17:26 följande:
    Ja jag hoppas det ordnar till sig.. Ska försöka justera det lite genom att gå upp tidigare samt hoppa över vilan på kvällen.. Får se om det går. Innerst inne känns det som hon sover som bäst mellan 24-06 och att hon inte är redo för nattsömn innan tolv..jag läste någonstans att det är den tiden som är "natt" för många bebisar. Sover ditt barn bra när hon väl sover?
    Ja precis, man kan ju försöka att justera lite. Tror väl att det kommer ordna till sig så småningom också :)

När hon väl sover så är det så olika hur hon sover och vaknar.. Ena natten kan hon sova jättebra med bara typ två uppvak, andra nätter kan det vara massa små uppvak då hon är gnällig el ledsen. Ingen natt är typ den andra lik..
  • LovaViola
    soffipropp1987 skrev 2014-12-11 14:58:58 följande:

Min pojke är så frustrerad, ligger han på mage så blir han arg bär han inte når saker. Sitter han i gåstolen blir han arg för att han inte kommer någonstans. Byter man blöja är det bara gråt och skrik. Någon som känner igen detta beteende??

Min bebis har tendenser till det där nu.. Inget duger speciellt länge. Men hon är ju inne i en ny fas nu också ;) gör missnöjes ljud rätt ofta om man säger så!
  • LovaViola

Min bebis är född den 23 juni och hon har inga tänder, kan inte krypa, kan iofs vända sig från rygg till mage och liksom snurra runt när hon ligger i gymet.. Så olika det är! Hon sitter pyttekorta stunder själv.. Kan sitta i matstolen ett tag.. Men "inte mer" än så. Hon är väldigt babblig och studerande och extremt charmig :) roligt att det är så olika med alla, och konstigt vore det ju om det inte var så! Hon har tagit tillbaka en fantastisk gammal vana, att somna själv!! Så sjukt skönt! Jag och sambon bara gapade i helgen när hon somnade själv i soffan på morgonen. Tack lilla barn ;)

Svar på tråden Junibebisar 2014