Inlägg från: Sansa Snark |Visa alla inlägg
  • Sansa Snark

Junibebisar 2014

BlippBlopp skrev 2014-08-21 14:02:26 följande:
    Nån gång när jag varit dödstrött och inte orkar gå till köket har jag tagit en tetra.

Jag tänker, hur farligt kan en rumstempererad ersättning vara jämfört med en värmd till 37 grader? Inte alls skulle jag säga. Det är lätt värt 10kr för att snabbt få somna om igen.
    Tetrorna är sterila tills man öppnar dem, så det är ingen fara alls. Man värmer bara för att bebisarna tycker om det mer (särskilt de som även får bröstmjölk). Min bebbe äter dock rumstempererat. Mycket praktiskt!
  • Sansa Snark

Vi kör NAN. Om lillen ska äta på en gång så blandar vi på kallvatten direkt ur kranen och micrar. Ska vi gå ut så tar vi med tetror. 

Vi har MAMs flaskor som man kan sterilisera i micron. Det gör vi varje kväll. 

(Fattar inte grejen med Semper, att pulvret måste blandas med kokhett vatten för att det kan finnan bakterier i. Har de inte kontroll över sin egen produkt?!)

• Sansa Snark
    Axo skrev 2014-08-21 15:37:35 följande:
    Är det någon skillnad på de olika sorterna?

Jag har inte fattat att det är pga bakterier som pulvret ska blandas i kokhett vatten. Jag brukar koka upp vatten, sen hälla i flaskorna och ställa in i kylskåpet. Sen värmer jag vattnet och häller i pulvret.
    Ja, Semper ska blandas i kokhett vatten (minst 70 grader) medan NAN ska blandas i vatten som varit kokt men nu har högst 40 grader. Om man ska göra exakt som tillverkarna säger, alltså

Tydligen kan Semper, enligt tillverkaren själv, innehålla skadliga bakterier som dör vid 70 garder. NAN, däremot, innehåller probiotika bakterier som är bra för barnets mage och som dör vid över 40 grader.

Och som sagt, tetror av alla märken är sterila tills de öppnas, därefter håller de i kylskåp i 24 timmar.

Jag vet, rena snurren! 

Sedan är det väl så att de (få) barn som blir matförgiftade blir det pga slarvig handhygien hos den som blandar, snarare än bakterier i pulver/vatten/diskad nappflaska, i alla fall i Sverige där vi generellt har bra kvalitet på dricksvattnet.
  • Sansa Snark
    Axo skrev 2014-08-21 15:58:15 följande:

Kanske ska testa NAN istället. Så fruktansvärt osmidigt att behöva värma vattnet och sen kyla ner. Kan ju knappast be bebis vänta när han blir panikhungrig!

De som kör Semper blandar först ut pulvret med halva mängden hett vatten och späder sedan med kallt. Personligen tycker jag att det verkar jättekrångligt att få till rätt temperatur, men men.... 

Det finns en facebook-grupp för flaskmatare, där kan man få svar på det mesta av andra som också flaskmatar (med ersättning eller bröstmjölk, helt eller delvis). Rekommenderar alla som har funderingar kring flaskmatning att titta in där.
    www.facebook.com/groups/236597469794190/
  • Sansa Snark
    Kela1981 skrev 2014-08-22 09:55:55 följande:

I natt sov jag och bebis hos mina föräldrar och för första gången så sov hon från 22-08!!! Hoppas hon tänker fortsätta med detta hemma också :)

Ang barn som äter ersättning så behöver dom inte alls bli hårda i magen. Vår tjej äter enbart ersättning och hon är inte hård i magen. När hon var riktigt nyfödd så hade hon lite problem men jag fick beskedet att det berodde mer på omogna tarmar än ersättningen :)

Din bebis måste ha snott min bebis sovförmåga, för inatt och igår natt har han vaknat var tredje timma som vanligt... Bara för att jag sa till folk att "nu sover han 12 timmar". Ska ge katten i att jinxa grejer i fortsättningen.
  • Sansa Snark

Ibland är jag avundsjuk på dem som kan amma för det verkar så praktiskt! Det känns som att jag knappt gör annat än blandar ersättning och diskar nappflaskor hela dagarna.

• Sansa Snark
    soffipropp1987 skrev 2014-08-27 20:56:26 följande:

Vårat Friskis och Svettis har Mamma och Baby gympa, ska gå första gången imorgon :)

De har slutat med det på Friskis i Stockholm :( Jag som hade peppat halva sommaren att äntligen få träna....
  • Sansa Snark

Ang, utvecklingssprång har jag en rolig app som heter The Wonder Weeks där man kan se när barnet (vanligtvis) har utvecklingssprång, vilka tecken man ska titta efter och lite vad de brukar lära sig i varje fas. Hittills har den stämt väldigt bra (vi är strax igenom språng 2).

• Sansa Snark
    Zakira skrev 2014-09-03 18:02:00 följande:

Samtidigt så tycker jag, utan att ha sett klippen, att det känns så himla läskigt att exempelvis polio och andra potentiellt livsfarliga sjukdomar som vi tack vare vaccinering fått bort från Sverige kan komma tillbaka om så få som 20% som blir erbjudna vaccinering väljer att tacka nej helt. Det är ju inte direkt en liten höstförkylning man vaccinerar mot utan sjukdomar som kan vara så plågsamma och farliga för våra minisar. Himla svårt dilemma.

Ja! Man ska komma ihåg att det heller inte är endast för sitt eget barns skulle man vaccinerar, utan även för andras. För vissa barn funkar inte vaccinet, andra kan inte ta det pga nedsatt immunförsvar. Men om alla runt dessa barn är skydda får sjukdomarna ingen spridning, så barnen skyddas ändå, sk flockimmuntiet. Om färre än 80-90% inte vaccinerar så finns ingen flockimmunitet och ett utbrott av exempelvis röda hund kan bli farligt. Alla gör såklart som de vill, men att vaccinera är ett solidariskt val.
  • Sansa Snark

Min svärfar, alltså lillpluttens farfar tjatar om att vi ska ha dop/namngivningkalas. Tror mest att han vill mingla och posera med bebisen, hehe...

Det vore kul att göra något, men vi bor rätt så litet så att ha stort släktkalas är uteslutet. Dop är också uteslutet eftersom vi inte är medlemmar i kyrkan. Funderar på att ha något slags öppet hus, så att alla inte är här samtidigt, när lilleman fyller hundra dagar (det är  vid 14 veckor + två dagar) men tycker också det känns som att man tigger presenter...  Och jag orkar då rakt inte göra inbjudningskort och sånt, får bli facebook... *classy mama*

Svar på tråden Junibebisar 2014