är läkaren skyldig att försöka rädda prematura barn man vet får svåra skador?
Denna fråga har jag också ställt mig själv många gånger. Det verkar som att läkarna gör allt för att rädda livet på folk, även om det innebär att dessa människor aldrig kommer kunna få ett värdigt liv. Det känns som att läkarna ser varje dödsfall - varje förlorat liv - som ett totat misslyckande. Jag anser nog att det är ett större misslyckande att välja _livet_ framför ett _värdigt liv_.
Jag tror dock att läkarna måste göra allt som står i deras makt för att försöka hålla en människa vid liv - oavsett vad detta kan komma att ha för konsekvenser för den människans, - samt dennes anhörigas, - framtid.
Se bara till det bisarra exemplet där kvinnor gör abort och fostret lever när det kommer ut - och läkarna tvingas se hur fostret kämpar för sitt liv, kämpar för att överleva, och läkarna får inte göra nånting. Bara stå och se på, för att kunna klocka dödstiden.
Fast nu kom jag att tänka på en sak. Kanske att du kan få en beviljad abort för den som troligtvis inte kommer att klara sig utan bestående men? Får du en abort beviljad så får inte läkarna försöka rädda barnet. Men plockar de ut barnen - som i en tidig förlossning - då tror jag att de måste se till att försöka rädda barnet.