Soc delar ut liserbergsbiljetter
Anonym (Galet!!) skrev 2014-07-01 23:31:11 följande:
Jag tycker det är helt galet! Jag har hört om att soc hjälper till att betala kolonilotter/stugor till folk med försörjningsstöd för att barnen ska få "frisk luft". Men vad fasiken! Vad hände med att själv hitta på saker med barnen?!?!
Varför inte gå till nån park med barnen, de flesta städer har parker med smådjur som man kan få titta och klappa på helt gratis. Och lekplatserna där brukar vara bra.
Jösses vad bortskämt!
Min mamma kunde ta mig till Liseberg kanske vart tredje år, men det var inget konstigt med det. Hon fyllde ut min fritid med andra gratisgrejer att göra.
Min första tanke var att det är väl knasigt att få Lisebergsbiljetter eller kolonilott betald, men sedan tänkte jag efter och insåg att tex en kolonilott ger ju förutom frisk luft både odling , alltså meningsfull sysselsättning och även mat till en familj som kanske annars är helt passiv. Lisebergsbiljetterna kan nog sticka i ögonen på folk som inte har råd att gå själva, men det är också ett sätt att få familjer att ha någon positiv upplevelse att minnas tillsammans. Jag har också tänkt att folk borde hitta på mer roliga gratisgrejer med sina barn, men det är inte så lätt när de inte har det som en vana. Lätt att vara äppelkäck och fördömande, jag är det ju själv ibland. Skolor och idrottsföreningar har en stor roll att få igång barn och deras familjer på aktiviteter, likaså kulturfestivaler ETC.