Inlägg från: Drottningen70 |Visa alla inlägg
  • Drottningen70

Oansvarig kompis?

Jag tycker det är på gränsen med en så pass lång promenad. Men det äldsta barnet är nästan tolv och fyraårigen är ingen baby. Jag brukar betraktas som skitnödig i liknande frågeställningar , men inte ens jag blir omåttligt upprörd.

• Drottningen70
    Anonym (jösses) skrev 2014-07-01 18:45:54 följande:
    Själv blev jag lämnad ensam hemma då och då från att jag var ~4 år gammal, och inte led/lider jag av det. Ville jag inte med på utflykt, in till stan eller vad nu resten av fmailjen skulle hitta på så var mina föräldrar snälla nog att låta mig slippa. Det kunde handla om mellan kvarten till närmare två timmar. Likaså fick jag vara ute och leka ensam utan att någon vuxen prompt skulle vaka som en hök. 

Nu bodde vi ute på landet, och jag var tvungen att tala om vart jag skulle innan jag drog iväg ensam och göra upp om när jag skulle vara tillbaks. Mina föräldrar talade alltid om vilken tid de skulle vara tillbaks när de och mina syskon åkte bort utan mig också så jag inte behövde oroa mig. 

Liksom. Vad är problemet? De barn du skriver om har till och med möjlighet att ringa sin mamma som inte är många minuter bort om något skulle hända. Inte för att jag kan begripa vad som skulle kunna hända heller... Ungar dör inte av att få visa att de klarar sig själva, inte av att gråta eftr mamma en stund, inte ens av en mardröm. Jävla curlande 

Att lämna en 4 åring ensam hemma i två timmar är bara helt sjukt oansvarigt. Det är inte "snällt" att låta en 4 åring bestämma det själv utan bara extremt slappt och efterblivet. Att det "gick bra" handlar om tur snarare än kompetent föräldrarskap. Och det är bara tragiskt att du som vuxen fortfarande inte fattar vilka omsorgsbrister dina föräldrar utsatte dig för. Det sociala arvet i ett nötskal. Precis som vuxna som blev misshandlade som barn utbrister i tacksamhet över detta. Ett litet tips bara om du nån gång själv funderar på att göra samma sak med eventuella barn är att om socialtjänsten får veta detta så kommer barnet att omhändertas.

Och jo en del barn skulle dö om det var vanligt att folk lämnade sina 4 åringar ensamma hemma. Och de flesta av oss har lite större ambitioner än att barnet enbart ska "överleva"
Svar på tråden Oansvarig kompis?