Makens och min egna semestervecka är hotad!
Man behöver ju inte skapa ett problem om det inte finns där. Om sonen inte vill följa med så behöver man inte dra med honom bara för att det ska vara rättvist. Först om han känner sig exkluderad blir det ett problem. Om han känner sig välkommen och inkluderad rent generellt så tror jag inte att det blir så mycket svartsjuka över att det också händer saker när han inte är med. Åldersskillnaden är dessutom stor så svartsjuka mellan syskon när det gäller aktiviteter är inte så stor då. Hade det bara skett roliga saker de veckor han inte är med och resor alltis ska vara utan honom på princip kommer saken nog i ett annat läge och börjar skava. Eller om ni åker någonstans han verkligen vill åka.
Är det en principsak ellrr en fråga om att slippa någon blir det fel. Är alla omtyckta, välkommna, inkluderade och trygga så behöver inte allt göras ihop. Men med fler bsrn så kommer det in lite nya förutsättningar och man måste som förälder börja fundera på rättvisa och vad man alltid gjort är då inget bra argument. Om/när jämförandet dyker upp så vill väl de flesta föräldrar hoppas jag kunna känna att man gett ungefär lika mycket till sina barn (i tid, egentid, uppmärksamhet, omvårdnad, ev resor osv) även om man inte gett det samtidigt eller på identiskt vis.