Makens och min egna semestervecka är hotad!
Min man och jag är lediga fem veckor var under sommaren (alltid samma veckor), så en sommarvecka har vi alltid haft tillsammans själva, utan barnet. Den veckan har vi alltid passat på att åka utomlands bara vi två, för att riktigt få koppla av och ro om varann som familj, maken och jag. Detta har aldrig varit något problem.
För elva månader sedan så fick vi en gemensam dotter.
För mig är det självklart att vi fortsätter precis som vi alltid har gjort under alla år, dvs att vi har makens son fyra av fem semesterveckor och under den femte veckan (då vi inte har hans son) så åker vi utomlands. Självklart för mig är även att vår gemensamma dotter följer med på denna resa.
Detta håller dock inte svärmor med om. Hon tar pojkens "parti" (även om han själv inte någon gång uttryckt något i frågan), och menar på att vi lämnar honom utanför om vi åker utomlands utan honom.
Å andra sidan: han firar alltid en vecka utomlands med sin mamma och det kanske inte är rimligt att ett barn absolut ska åka på två utlandssemestrar varje år?
Om jag vore i er situation skulle jag kunna tänka mig att dela på det, så att pojken vartannat år fick följa med er, vartannat år med sin mamma. Om det inte är så att mamman och pojken också absolut vill fortsätta "som vanligt"? För i så fall är det ju inget problem, då kan du strunta i vad svärmor tycker.
Jag kan som kuriosa berätta att jag är fortfarande bitter för att vi aldrig har firat min namnsdag under hela min uppväxt, men alltid firat min systers namnsdag. Har svårt att föreställa mig vad jag skulle känna för en utlandsresa som min familj gjorde varje år. Utan mig.