• NKmamma

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Ni exkluderar honom, så enkelt är det.
    Nu har han ett syskon till skillnad från tidigare och det att hon bara får följa med kan såra honom. Risken är att han känner sig mindre värd.
    Att man frågar honom hur han känner är att ha respekt för honom och hans känslor.
    Och jag är rätt 100 på att ni senare när dottern blir äldre kommer att fråga henne det i olika situationer.
    Barn är också människor med känslor och åsikter.

Nu är mitt äldsta barns pappa död så det är rätt naturligt att vi alla 4 gör allt tillsammans.
    Men hade han levt så hade aldrig lämnat bort äldsta till pappan så att jag sambon och vårt gemensamma barn kunde åka själva.
    Det handlar alltså om att pojken blir utesluten ur gemenskapen.
    Är det så jävla svårt att begripa?

• NKmamma
    Anonym (Beror på upplägget) skrev 2014-07-02 12:22:41 följande:
    Det blir bara ett problem om man gör det till ett. Känner sig pojken utesluten? Eller är det vuxna som talar om att han ska göra det?
    Han är ju med sin mamma, inte lämnad ensam i hemmet liksom.
    Min bonus har uttryckt något någon gång att vi gör saker utan honom och då har jag helt enkelt förklarat men xx, den veckan har ju du ditt liv hos mamma. Vad ska du och mamma göra på semestern? Tänk om jag skulle sura för att du går på bio utan mig då?

Då fattade han precis. Hans liv fortsätter ju också, så varför skulle inte vårt göra det?
    Sen sa jag också att han har det bättre än sina kompisar för han har FYRA vuxna som bryr sig, och han får ha TVÅ födelsedagskalas ( och ja, alla är sams och det är han själv som vill ha två kalas=fler dagar med gäster och presenter...)
    Så han har ju världens bästa liv tycker han själv som har dubbelt av allt...
    Vad jag än tycker om svaret ni gav till pojken så tycker jag att ni gjorde rätt som svarade honom.
    Bara att ts och pappan pratar med pojken om det här kan göra skillnad också. Respekt är viktigt även för barnen.
    När det kommer syskon är det än mer viktigt att göra det. En aspekt av saken som jag anser att ts glömmer alternativt struntar i.
  • NKmamma
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 12:56:41 följande:
    Hur vi valt att lägga upp ekonomin och aktiviteterna, angår varken dig eller någon annan.

Jag kan för övrigt säga att maken begav sig ut förut då jag var så upprörd över denna debatt. Han har ringt sonen och lagt fram läget. Alldeles för en stund sedan kom hem och sa att sonen INTE vill ändra sitt sommarlov pga hans lillasyster. Han vill alltså INTE följa med oss, utan istället vara med sin mamma, m&m samt f&f. Han vill att allt ska vara som det alltid har varit. Enligt maken kände han sig mer hotad av att få sitt sommarlov förstört nu, pga sin lillasyster.

Slutet gott, allting gott. (Maken har fö förbjudit mig att nånsin läsa- och absolut INTE skriva mer på faniljeliv). ;)

Nu ska jag ro om familjen!

Peace and Love!
    Om det är sant så bra att pojken blev tillfrågad om vad han tycker.
    Ja starta aldrig mer en tråd här om du bara är ute efter medhåll.
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!