Inlägg från: Anonym (Svärmor har rätt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Svärmor har rätt)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Jag tycker svärmor har rätt. Sonen ingår i din mans familj och iom tillökningen bör sonen ingå i resepaketet precis som pappans andra barn.
    Ni borde ha planerat in resan under sonens tid hos pappan så han kunde följa med.

vet bäst skrev 2014-07-02 14:38:40 följande:

Vänd på det. Pojken åker på utlandsresa med sin mamma på semester varje år. Sen ska han dessutom åka med TS familj en gång varje år. Pojken får två utlandsemestrar. Hur ska detta kunna rättfärdigas för TS lille nyfödde dotter som bara får åka utomlands EN gång per år?!! Orättvist så det sjunger om det!
    Vad jag menar är att millimeterrättvisa är svårt- och någon kommer alltid att "bli" förfördelad. Om man inte inser att saker kan vara komplicerade och att allt inte behöver vara 100 rättvist (eftersom det aldrig blir det iaf) men att det kan vara jäkligt bra ändå!
    Om folk PÅPEKAR hur orättvist det är hela tiden däremot kan nog DET skapa en känsla av exkludering hos personen trots att det kanske inte fanns där från början...

Det handlar inte om orättvisa, utan att bli utesluten.

Jag personligen fattar inte hur man kan välja bort ena barnet på sin familjesemester varje år, vilket ju tydligen var planen. Detta oavsett om barnet sedan åker på 10 utlandsresor med den andra föräldern, så är ju en familjesemester för mig alla mina barn.

Sett ur pappans synpunkt.
    Anonym (olika) skrev 2014-07-02 23:14:54 följande:

Lustigt att det bara är utlandssemestrar som får sådan här uppmärksamhet. Ni hittar väl på roliga saker med båda barnen också. Vad säger att en utlandssemester (kanske vid en småbarnspool med tanke på lilla barnet) skulle vara roligare än t.ex. en stuga i Sverige (kanske tillsammans med stora sonens vänner, kanske i närheten av fiske/nöjespark eller vad nu sonen uppskattar).

Vi har också barn sedan tidigare och gemensamma barn. Vi är inte så mycket för utlandssemestrar utan gillar den svenska sommaren. Vi hittar på ett antal småresor under sommaren, alla mer eller mindre anpassade till ett eller flera barn. Alla är inte med på allt.

Ska man sitta hemma och uggla för att inte alla barnen är hemma?

Om man hade en vecka där varje år och hyrde en stuga i dalarna och ett barn varje år blev exkluderat eftersom det handlar om familjesemester, ja då hade det varit exakt likadant som utlandsexemplet. Det handlar inte om vad man gör, utan vilka som räknas till familjen.  
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!