• Lillusen

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Om nu alla inblandade förutom farmor är nöjda med upplägget så förstår jag inte varför denna tråd ens finns?! Då hade det väll bara varit att säga till farmor att vi har redan pratat med xxx om det här och han vill helst ha det på det här sättet.

Sen skulle ja personligen aldrig haft ert upplägg att jag valt att köpa en andelslägenhet en viss vecka med utgångspunkten att det ska vara en vecka som mina barn inte kan vara med på. Och jag skulle inte heller vara kvar med en partnern som tycker att vi behöver ett andrum från våra barn och jag skulle inte eller resonera så själv själv.

• Lillusen

Sen fattar jag inte allt gapande om "varför är det alltid utlandsresan som är viktig, varför räknas inte fiska i Sverige" ..... Jaaa, Dom måste ju vara ganska viktiga även för bonusfamiljer, annars så skulle vi valt att stanna i Sverige.

• Lillusen
    Lillusen skrev 2014-07-02 17:49:47 följande:

Sen fattar jag inte allt gapande om "varför är det alltid utlandsresan som är viktig, varför räknas inte fiska i Sverige" ..... Jaaa, Dom måste ju vara ganska viktiga även för bonusfamiljer, annars så skulle vi valt att stanna i Sverige.

Det jag försökte säga här är att utlandssemestrar ÄR viktiga för oss svenskar, annars så skulle inte resorna i stort sett vara slut nu.
  • Lillusen
    Felizia skrev 2014-07-02 22:33:19 följande:

Oj! Så många fördömande människor på samma ställe..! Tycker ts gjort allt vad man kan förvänta sig som bonusmamma - seriös sådan. Och många har tydligen svårt med läsförståelse... Att få lite tid tillsammans som par på den plats man gifte sig på etc gynnar nog sonen/bonusen också. Det är ett stort problem med relationer som går i stöpet med 100% fokus på barnen - bonus eller bio. Just nu är den lilla flickan bara en bebis och får "hänga med". Om ett par år kanske hon får vara med en släkting och bonusen är tonåring och vill kanske hellre vara med kompisar? Det mesta löser sig av sig självt. Oroväckande med alla respektlösa svar i tråden som bara är för att hoppa på ts...

Vad jag tycker är lite konstigt i diskussioner som denna är att föräldrars samvaro själva, eller med den nya familjen, ska ske utomlands. Fast man i nästa andetag ojar sig över att semester med dagsutflykter eller camping borde duga lika väl när det kommer till den tiden som man har med bonusbarnet. Jag kan tycka att många föräldrar är lite ego och ibland känns det som man likväl skiljer sig för att man inte orkar med sina barn som sin partner.
  • Lillusen
    Felizia skrev 2014-07-02 22:53:29 följande:
    En vecka av 52 vill man bara vara ett par. Tycker det är helt normalt, t o m sunt.
    Om man ska titta endast på TS tråd så är dom ju inte det nu heller, nu har dom ett barn till med sig. Och om det är att vara själv så är dom ju det 21 andra veckor under året också. Och om att vara själv är utan mannens barn sedan tidigare så håller jag inte med dig alls, då skulle tusentals familjer där ena föräldern har ett barn på heltid vara icke-fungerande, lever själv i en sån familj och vi blev "helare" när barnen var hos oss på heltid. 

Fast min frågeställning handlade ju inte om en ledig vecka utan barn eller inte, utan varför den veckan ska vara just utomlands och inte med dagsutflykter som barnen ofta påpekas borde vara nöjda med.
  • Lillusen
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-02 23:36:27 följande:

Jag känner en kvinna och en man, kvinnan har två barn boendes på heltid och mannen har två barn boendes varannan vecka. De har inga gemensamma barn.
    Ekonomiskt har de det tufft ibland då kvinnan tjänar väldigt lite.
    Mannens barn åker med deras mor till utlandet vartannat år och vartannat år på en semesterresa i Sverige. (Stockholm, Göteborg)

Kvinnans barn har aldrig varit i utlandet, de har knappt varit någonstans inom Sverige heller. Nu är mannen, kvinnan och hennes två barn på en Sverigesemester. Mannens barn fick inte följa eftersom de inte hade haft råd att åka alls.

Vad tycker ni om det?
    Mannen lämnar sina biologiska barn och åker med "styvmamma" och hennes två barn.
    Jag kan tycka som så att extrema situationer måste ibland kräva extrema lösningar. Här är ett exempel på ett sådant tillfälle då till favör för de barn som inte fått ha semester alls under flera år så är det okej att åka utan alla barn.

Men jag skulle inte tyckt att det skulle vara okej att åka på en utlandssemester, då anser jag att man behöver lägga ribban lägre, för trots att de andra barnen har åkt med sin mamma, så har de inte haft semester med sin pappa heller.
  • Lillusen
    Anonym (olika) skrev 2014-07-02 23:50:48 följande:
    Om vi skulle trycka in ALLA resor när alla barnen är här skulle dom aldrig få nån tid att vara hemma och "bara vara". Och det behöver dom verkligen. Dom gillar det.
    Hur mycket reser människor egentligen? Åker vi utomlands är resten av semestern hemma eller hos mormor och morfar på landet....och där kan man snacka om att bara vara...
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!