• Ess

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Agdaa skrev 2014-07-02 19:34:18 följande:

Självklart ska sonen med! Ni är ju en familj. Stackars kille som inte får följa med för den elaka styvmodern! :(

Vad säger din man?

Både mannen och pojken vill att det ska va som det brukar. Dvs att han kommer som vanligt 4 veckor och sen åker till sin mamman när pappan, bebis och ts åker till utlandet.
  • Ess
    Anonym (Men fatta läget!!) skrev 2014-07-02 20:25:10 följande:
    Självklart har dom ett liv utan hans son när sonen inte är där. Vad är dina problem med det?! Tror du att världen slutar snurra när barnet åker till den andra föräldern? Såklart hon favoriserar sitt eget barn?! Tror du inte bonuspojkens biologiska mamma favoriserar sitt eget barn? Eller tror du att hon tar med pojkens lillasyster på resan nästa gång? Varför ska den som alltid tänker på andra och sätter sig själv sist JÄMT vara styvföräldern?
    Jag tror inte TS räknade med att helt plötsligt ha samma krav plikter skyldigheter och känslor som hans biologiska mamma har då hon gav sig in i förhållandet. Det är ju tyvärr omöjligt. Sen kan du lära dig att uttrycka dig mildare, och inte så fult!!
  • Ess
    Brumma skrev 2014-07-03 22:00:09 följande:
    Jäkla styvföräldrar?

Än mamman o pappan då? De vill ju fortsätta med dagens upplägg. Inte bara TS och SONEN!
    Man kan även säga, jäkla styvunge som vill va hos sin mamma som han brukar och inte inser hur utanför han blir när han inte vill följa med.

Bäst att ts visar honom tråden så att han inser att han kommer att få med för livet...........
  • Ess
    smulisen skrev 2014-07-04 14:52:11 följande:
    Chansen finns att farmor pratar med honom innan han själv inser hur exkluderad och mindre värd han är!
    Chansen finns att hon är som min mamma och favoriserar den stora. Hon lyckas tom tro att den stora sätts åt sidan till förmån för de yngre. När det snarare är tvärt om, att den stora som har medicinska problem får mer tid än de andra.
  • Ess
    kouki skrev 2014-07-05 09:38:18 följande:
    När jag har läst så låter det mest som att de har förutsatt det då han inte sagt något, istället för att sätta sig ner i lugn och ro och frågat honom i en miljö där han får säga precis vad han vill... Men kan väl ha missuppfattat det :)
    I de fall där det är en konflikt mellan föräldrarna så lyssnar dom på vad barnet vill, om det är moget nog.
    Men är föräldrarna överens, så kan inte barnet göra precis som det vill. Det funkar inte att flytta bara för att det inte passar hos tex mamman för att hon vill att barnet diskar efter sig.
  • Ess

Jag ser ingen anledning till att han ska sakna något han aldrig varit med på. Rutinen han är van vid är att ts o maken åker när han är hos sin mamma. Han trivs och vill semestra med henne. Att det nu kommit en bebis ändrar inte det faktumet att han vill semestra med sin mamma också, dessutom blir inte resmålet roligare för att det är en bebis med.

• Ess
    Anonym (Johanna) skrev 2014-07-09 14:32:47 följande:
    Vad egoistisk du är. Ser ofta dina inlägg och de är alltid riktade med hat/elakhet/egoism m.m. mot styvbarnen. Har sett själv i inlägg att du inte bryr dig om dina styvbarn heller. Du kan liksom inte bry dig mindre om de barnen, bara du får mannen ifred så ;)

Pojken kommer naturligtvis upptäcka senare i livet "Varför fick inte jag följa med pappa på semester?" Han kommer ställa frågan "Jaja, dom två kanske ville åka ifred..." - "Men varför tog de då med min halvsyster? Gillar de inte mig? Vad är det för fel på mig?"
    Stackars pojk säger jag bara!! Egoistiska styvföräldrar (INTE alla styvföräldrar) är det värsta jag vet! fy fan alltså. Att ett barn ska behöva ha det så!
    Ok, intresseklubben antecknar. 
    Det står dig helt fritt att ta med vilka ungar du vill på dina resor, du gör som du vill och jag som jag vill.

Ser ingen som helst anledning till att han ska dras med på en resa som han aldrig varit med på. Varför ska han inte semestra med sin mamma?
  • Ess
    nymedlem skrev 2014-07-09 14:49:51 följande:
    1 åringen kan stanna hemma med farmor. Den behöver heller aldrig följa med så kommer den aldrig sakna något den aldrig varit med på.

Sen kan ts fortsätta ha sin älskade VUXEN semester!
    Det barnet har inget val utan att följa med, eftersom att båda föräldrarna åker.
    Du ser tydligen ingen skillnad mellan barnvakt och att va med andra föräldern??

Men om det är det du förespråkar så kan dom säkert bråka sig till att stora sonen ska va där under resan, och sen bli placerad hos en barnvakt med det andra barnet. Jämlikt eller?
    Kanske ska se till att sonen inte heller får göra något med sin mamma, för då blir det orättvist mot den lilla?
  • Ess
    Anonym (smulisens) skrev 2014-07-09 18:05:01 följande:
    Sonen HAR varit med barnvakt när ts varit på sin vuxensemester - då kan väl den andra ungen också vara det?!
    Nej, med sin mamma. Men många räknar ju att pappan är barnvakt när mamman är ute, så då stämmer det kanske att mamman är barnvakt när pappan o ts är utomlands.
  • Ess
    Anonym (smulisens) skrev 2014-07-09 20:13:52 följande:
    Eller med mormor/morfar, farmor/farfar - men dessa kanske också är föräldrar i din värld? I så fall kan ju nya ungen vara där också?
    Varför ska nya ungen va där bara för att den gamla vill?
    Sitter dom ihop, har jag missat något väsentligt?
  • Ess
    Brumma skrev 2014-07-10 10:16:58 följande:
    Nu gör du dig löjlig och förhoppningsvis dummare än du är.. Nej - man behandlar barnen inte exakt lika, man behandlar dem rättvist utefter deras önskningar, behov samt ens förutsättningar.

Sluta tillskriva mig åsikter jag inte har.

Innan du förutsätter en massa saker eller dömer ut folk så borde du kanske läsa både TS inlägg - alla - samt de personers inlägg du tillskriver åsikter som är fullständigt tagna ur luften.

Du "skäller" på Otto här ovan för att han bildar en uppfattning om en person efter ett par inlägg - och i nästa inlägg både erkänner du att du bara läst TS första inlägg samt anser dig veta precis hur "bonusmorsorna" i den här tråden är. Har du läst DERAS ALLA inlägg?

Alltså - ge dig människa!!! Jag är också emot personliga påhopp men inte sjutton skäller man på folk för ngt när man själv gör PRECIS likadant! Fast den regeln kanske inte gäller dig?

Men angående TS. Jag kan ta det kortfattat för dig.. Andelslägenheter de har har de på kontrakt. Det går inte att byta vecka och vad jag förstår kan de inte heller säga upp den för att lägga pengarna på ngt annat. Den resan är där för att stanna. Mamman har dåligt ställt så de låter henne behålla barnbidraget trots att barnet bor varannan vecka. De ger även underhåll till mamman på 1500:- i månaden - för att de vill. Pga dessa pengar kan mamman och sonen åka på semester utomlands - ibland 2-3 veckor. TS och hennes sambo har sonen fyra veckor - fyra veckor TS inte vill leva utan för hon VILL ha bonusen där - då de åker på mängder av aktiviteter son sonen älskar. Gröna Lund och liknande. Detta tycker hans mamma är tråkigt så hon vill inte gå med honom. Så - de har GEMENSAMT med mamman lagt upp semesterplanering OCH ekonomi så att pojken skall få BÅDE lång utomlandsemester OCH en sommar full med aktiviteter här i Sverige. Dessutom så VILL han inte följa med. Han var orolig för att lillasysters ankomst skulle ändra upplägget av ett sommarlov han inte vill ändra på.

DET är att ta hänsyn till ett barn och inte vara "rättvis" så att barnet får det sämre...
    Jag tycker att dom lyckats med det näst intill omöjliga, att tillmötesgå alla inblandades önskemål. Förutom den lilla, för hon kan inte säga så mycket ännu.
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!