Brumma skrev 2014-07-04 20:44:03 följande:
Jag utgår från att de flesta föräldrar - ÄVEN i "styvfamiljer"- har en känsla för vad deras barn vill. Jag utgår från att de flesta faktiskt gör vad som är bäst för just DERAS familj. Jag utgår från att vad som är bäst för min familj inte nödvändigtvis är bäst för alla andra familjer eftersom alla individer är olika.
Jag utgår även från att det som TS berätta stämmer. Hon har skrivit ganska mkt som påvisar att de har ett bra upplägg sol alla (utom svärmor) är nöjda med. Jag krävde en hel del svar från TS innan jag tyckte hon
Där börjar jag.
Jag utgår INTE från att TS är ondskan själv bara för att hon är bonusmamma. Jag utgår inte från att hon avskyr sin bonus bara för att hon ibland vill rå om sin egen lilla familj ibland. Jag utgår inte från att hon förlorade förmågan att tänka, konsekvensanalysera och förmågan till att sätta sig in i hur andra människor känner - empati - bara för att hon blev förälskad i en man med barn tidigare.
Vad utgår DU ifrån?
Du har konsekvent missat det faktum att ts INTE anser att sonen tillhör familjen och att han därav INTE ska vara med på deras familjesemester varje år.
Det är själva andemeningen i det ts skriver, sedan spelar det mindre roll om hon har pratat med sonen eller ej, hennes känsla för sonen vet han ju om och förmodligen är det därav han (om det stämmer) inte vill följa med.
Pappan är dock en riktigt toffel och det är tråkigt för bägge barnen!
Du har aldrig tänkt tanken att det finns en anledning att farmor har sagt som hon har gjort? Hon har förmodligen sett hur exkluderad sonen har blivit från familjen sedan ts fick sin egen unge........ eller så har hon sett det under 9 års tid - vem vet?!