Inlägg från: Anonym (Tess) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tess)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

Smecker skrev 2014-07-02 07:23:49 följande:

Varför inte fråga sonen om vad han tycker, tänker, känner och vill?

Det är inte hans sak att bestämma - det är hans mammas sak att bestämma. Det är hon som har ett jobb där hon tvingas anpassa semestrar och annat, lite mer än de flesta andra av oss. Hon är garanterad dessa fyra veckor på raken varje år, så hon är ganska rädd om sina veckor.
  • Anonym (Tess)
    nymedlem skrev 2014-07-02 07:27:27 följande:

Självklart lämnar du tråden när du inte får medhåll. Det är helt otroligt att du inte FÖRSTÅR hur illa du behandlar pojken med ditt resonerande!

Stanna hemma denna sommar och res på kryssning med ALLA barnen! Eller sälj den där andelslägenheten eftersom ni inte kan hantera det!

Tycker verkligen att din sambo borde tänka över sitt förhållande med dig om det är såhär du resonerar gällande hans barn. Du skriver att DU har tänkt länge innan du bestämde dig för barn, tyvärr verkar inte din sambo ha lärt känna dig ordentligt innan han tog det beslutet!

Stackars pojke och JA - din svärmor är den ENDA vettiga i denna historia!

Min make resonerar likadant. Svärfar resonerar likadant. Till och med pojkens mamma resonerar likadant! Ändå är det bara jag som är elak? - Uuuuuh, den hemska styvmamman, eller hur menar du?

Och ja, JAG tänkte länge innan JAG beslutade mig för att gå in i detta till 100%. Min make ville ha barn tillsammans med mig redan innan vi gifte oss. Det var JAG som ville avvakta och känna av situationen först. Lära känna hans son, bilda en egen relation till honom, komma in i rutinerna, osv.
  • Anonym (Tess)
    LiaSthlm skrev 2014-07-02 07:31:31 följande:

Varför inte göra så att ni fortsätter åka dit varje år och en av de andra veckorna lämnar ni bort dottern (inte nu första året förstås) till farmor/mormor och gör något med enbart hans son.

Då har båda barnen fått en vecka med er fulla uppmärksamhet vilket kan vara bra för alla barn.

Jag vill väl givetvis vara med mitt barn under samtliga mina semesterveckor! Så nej, jag kommer inte att lämna bort henne enbart pga nån "rättvisa". Det är inte schysst!

Och jag tror inte heller att min make skulle vilja ta en vecka med enbart sin son - utan mig och dottern.

Vi; jag, maken och vår dotter är en kärnfamilj. Hans son sedan innan är med oss till 100% under de veckor han är hos oss. Andra veckor är han med oss 0%.
    nymedlem skrev 2014-07-02 07:32:43 följande:

Då tycker jag ni kan lämna dottern till mor eller far föräldrar och åka själva så som ni har gjort i alla år!

Man behöver inte amma ett så stort barn!

Nej, hon är vårt gemensamma barn och vi är en kärnfamilj varannan vecka - varannan vecka har vi makens son hos oss - en riktig bonus!

Jag kommer att amma min dotter tills hon är _minst_ två år (eller längre) om hon själv fortfarande vill. :)
  • Anonym (Tess)
    förväntansfull2014 skrev 2014-07-02 07:36:09 följande:

Som mamma till två barn som fick syskon på pappans sida å nu talar om att det är skillnad är inte kul å höra. De fick inte vara med på deras bröllop då de inte hade sin tid där, resorå utflykter gjordes när sönerna inte var där (lättare med 2 barn än 4) osv. Det känns i hjärtat att barnen känner sig oönskade å känner att deras pappa gjort skillnad på dem.

Men jag förstår även ditt resonemang, det är knepigt att få ihop den nya familjen med allt.

Men om du vänder på det hela, att det är din dotter som inte åker med mannens nya familj? Skulle det kännas annorlunda för dig? För om pojken inte åker utomlands med mamman(hon åker ex när pojken är hos er) då får han ju aldrig åka utomlands... Sen om ni i framtiden kommer att åka en vecka som 4-familj när han är hos er tycker jag att det är ok att ni även åker till er resa i andelslägenheten.

Om min make hade en annan som han hade en andelslägenhet (sedan nio år!!!) med, - dit dem alltid åkt under samma vecka i NIO år, - så hade inte jag höjt på ögonbrynen ett dugg, nej. Och det gör ju inte pojkens mamma heller. Det är endast barnens farmor som gör det.

Pojken åker fö med sin mamma _minst_ en vecka av hennes fyra veckor.
    nymedlem skrev 2014-07-02 07:37:56 följande:

Tur för pojken att han har sin svärmor - EN människa som ser till hans välbefinnande och ser till att han inte blir exkluderad.

Sälj stället! Åk någonstans HELA familjen när sonen är hos er de där 4 veckorna. Det är självklart det enda rätta!

Haha, nej, vi kommer förmodligen aldrig att sälja vår andel. Vi har haft denna andelsvecka i nio år. Vi gifte oss i det landet, på den platsen. Det är vårat ställe, så är det bara.
  • Anonym (Tess)
    ica skrev 2014-07-02 07:45:08 följande:

Om pojken är nöjd. Så är det väl en fråga för Ts och mannen. Dottern är så liten att man inte rekommenderar att man lämnar bort barnet för en vecka. Och pojkens mamma och svärföräldrarna har faktiskt inte med saken att göra.

Det är faktiskt endast svärmor (dvs båda barnens farmor) som lagt sig i.
  • Anonym (Tess)
    Hockeyfrissa skrev 2014-07-02 07:59:02 följande:

Rubriken säger allt om hur du ser på pojken. 

Lilla vän, läs om - läs rätt.

Det är INTE pojken jag har agg emot, det är inte honom trådstarten handlar om, det är svärmor som är irritationsmomentet!

För övrigt så är rubriken fel; jag hade tänkt skriva: "ÄR makens och min egna semestervecka hotad"? - Mest för att få så många som möjligt att klicka på tråden och läsa.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Meja) skrev 2014-07-02 08:01:37 följande:

Går väl knappast att hänvisa till millimetereättvisa om man varje år åker utomlands EN gång och det ena barnet ALDRIG får åka med och det andra ALLTID skall åka med.

Millimeterrättvisa är det om man åker iväg i olika konstellationer och ett av barnen får åka nån gång mer än den andra.

De har hela tiden hävdat att detta är deras vuxensemester och nu helt plötsligt är det okej att ta med sig ett barn.

Min man och jag åker också iväg på vuxensemestrar varje år. Oftast en weekend i en storstad. Sen åker vi ibland med ett av barnen. (Men självklart inte med samma barn hela tiden).

Minst en gång per år åker vi alla fyra tillsammans.

Här verkar det som de alla år lagt större delen av semesterkassan på en vecka bara till de två och nu skall ett av barnen få åka med varje år och det andra stanna hemma som vanligt.

Det kallas inte millimeterrättvisa utan att utesluta ett av barnen varje år. Ruttet!!

Lilla gumman, det är INTE vår vecka med sonen och VI kan inte byta vecka. Vi har KÖPT denna vecka!

För övrigt så åker sonen tillsammans med sin mamma minst en vecka varje sommar.
  • Anonym (Tess)
    nymedlem skrev 2014-07-02 08:04:20 följande:

Trist att din man är en värdelös "pappa" som inte givetvis vill vara med dina barn alla semesterveckor!

Ni borde aldrig ha skaffat en gemensam unge och jag hoppas verkligen ni inte skaffar fler ungar tillsammans!

Det VILL han, men han har endast FYRA veckor med ett av sina barn, pga att hans barn sedan innan har lika många veckor med sin mamma, samt en med m&m och f&f.

Sambon har 4 veckor med sin son. 5 veckor med sin dotter (plus resterande fem veckor av sommaren då han ju kommer hem efter jobbet varje dag).

Hans son har turen att ALDRIG behöva gå på sommarfritids - tack vare att hans föräldrar är separerade och kan ta 4 veckor var.

Vår dotter kommer att få gå på sommardagis under fem veckor, då hennes mamma och pappa endast har 5 veckors gemensam semester.
  • Anonym (Tess)
    2020 skrev 2014-07-02 08:11:02 följande:

Antingen lämnar ni dottern hemma och fortsätter som ni alltid gjort, eller så följer båda med! Bara för ni alltid åkt den veckan så betyder inte det att ni kan fortsätta, livet förändras hela tiden och man tvingas ändra på sina planer. Jag är själv bonus mamma och jag skulle aldrig åka endast med 'våran nya' familj, skulle vara fruktansvärt elakt. Underbart att han har en farmor som värnar om honom!

Läs alla mina inlägg innan du uttalar dig.

Min dotter ammas och är dessutom för liten att lämnas bort. Och varför skulle hon lämnas bort och endast få fyra veckors semester tillsammans med sin mamma och pappa (hennes bror får ju 4 v med sin mamma och 4 v med sin pappa - sammanlagt 8 v och slipper tack vare detta att gå på sommarfritids).

Vi kan inte byta vecka då vi har köpt en andelsvecka - för NIO år sedan!
  • Anonym (Tess)
    Hockeyfrissa skrev 2014-07-02 08:11:31 följande:

Lilla stumpan, att anse att semesterveckan skulle vara hotad för att svärmor tycker att ni gör fel säger allt om hur du ser på saken. Varför skulle den annars vara hotad? Och varför skulle man annars uttrycka sig så hårt som du gör i rubriken om pojkens eventuella medföljande? 

Det räckte inte med att skriva hotad, du var tvungen att lägga till en svinarg gubbe också. 

Den "svinarga" gubben är hur jag känner inför svärmors övertramp.

Makens son älskar jag som om han vore min egna. Jag har funnits i hans liv så länge han kan minnas och vi har aldrig haft några större dispyter. Han är en toppenunge och den bästa storebrorn i hela vida världen. Så det så! ;)
Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!