Inlägg från: Anonym (Mean) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mean)

Makens och min egna semestervecka är hotad!

vet bäst skrev 2014-07-02 14:38:40 följande:

Vänd på det. Pojken åker på utlandsresa med sin mamma på semester varje år. Sen ska han dessutom åka med TS familj en gång varje år. Pojken får två utlandsemestrar. Hur ska detta kunna rättfärdigas för TS lille nyfödde dotter som bara får åka utomlands EN gång per år?!! Orättvist så det sjunger om det!
    Vad jag menar är att millimeterrättvisa är svårt- och någon kommer alltid att "bli" förfördelad. Om man inte inser att saker kan vara komplicerade och att allt inte behöver vara 100 rättvist (eftersom det aldrig blir det iaf) men att det kan vara jäkligt bra ändå!
    Om folk PÅPEKAR hur orättvist det är hela tiden däremot kan nog DET skapa en känsla av exkludering hos personen trots att det kanske inte fanns där från början...

Tror du att den nyfödda dottern cares much över utlandsresor de närmaste åren??

Och tror du inte att hon kommer att hinna ta igen det med råge när hon är 11, och brorsan har flyttat hemifrån? Eller ska det vara "rättvist nu" för henne, medan grabben aldrig har fått hänga med på en resa och nu är 11 år??

Hur tänker du?
  • Anonym (Mean)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-02 23:59:12 följande:
    Men då förvägras möjligheten för kvinnans barn att någonsin under sin uppväxt få göra en utlandsresa medan deras bonussyskon kommer att ha varit utomlands minst 10 gånger under uppväxten.
    Det är väl inte bonusbarnets fel att hans pappa inte klarade av att se till att behålla ursprungsfamiljen hel, och att han därmed får resa med sin mamma?

Varför ska pappans nya barn få resa på resor med pappan när äldsta barnet inte har fått göra det under uppväxten?
  • Anonym (Mean)
    Men då förvägras möjligheten för kvinnans barn att någonsin under sin uppväxt få göra en utlandsresa medan deras bonussyskon kommer att ha varit utomlands minst 10 gånger under uppväxten.
    Alt. kan Ts åka själv med barnet tills barnet blir så gammal som grabben kommer att vara, den dag han kanske får följa med på sin pappas utlandsresor.
  • Anonym (Mean)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-03 00:29:40 följande:

Det är inte pappans nya barn detta handlar om utan om hans kvinnas barn.

De ska få åka på en resa eftersom deras mor betalar för dem och för henne och mannen. Hon har sparat i tio år.
    Läs även vad jag svarade på.... Nämligen en person som påstod att det skulle bli såååå synd om Ts barn om hen inte får åka på utlandsresor under uppväxten.

Men INGEN resa med sin pappa!

Har hon sparat i 10 år? Var skriver Ts det???? De åker VARJE ÅR, samma vecka UTAN BARN, tills nu då, när Ts har barn själv...
  • Anonym (Mean)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-03 01:26:54 följande:

Du svarade på mitt inlägg och jag utgick ifrån att du menade det som svar på vad jag skrev.
    Jag har inte sett att någon har skrivit att det skulle bli synd om TS barn som inte får åka utomlands, du kan kanske nämna i vilket inlägg det togs upp?
    Ingen har påstått att TS sparat i tio år.
    I så fall, du skrev:

Sonen på 11 har aldrig fått följa med pappa på resa utomlands. Varför ska hans nya barn få resa med pappan nu och kanske under resten av uppväxten, medan grabben aldrig får resa med pappa?
  • Anonym (Mean)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-03 09:57:48 följande:

Det jag skrev var ett helt annat exempel, hade inget med den 11-årige sonen att göra.
    Varför skriver du off topic? Vi diskuterar Ts situation. Och i den ingår 11-åringen som ALDRIG har fått åka med pappa på semester utomlands.

Det jag svarade på var gällande Ts situation, inte dina vänner...

• Anonym (Mean)
    Anonym (hmm) skrev 2014-07-03 10:52:23 följande:

11-åringen har fått åka utomlands med sin mamma.
    Om villkoret för TS är att hon måste lämna dottern hemma så får dottern ALDRIG åka utomlands.

Det är inte nödvändigt att överkompensera barn även om de inte lever i en kärnfamilj.

(Jag förstod att du inte förstått vad du svarade på)
    VAD har det med saken att göra? Han har ALDRIG fått följa sin pappa på semester utomlands.

Ts kan kanske åka själv och när Ts och pappan känner sig redo för att ha med barn på "familjesemestern" så kan även pappan och hans son följa med. Då blir det väl "rättvist" ur ditt perspektiv?

Överkompensera? Att ALDRIG få åka med sin pappa på semester, trots att han rest utomlands 9 somrar, är väl ändå inte att bli "överkompenserad"?

Att du diskuterar off topic skiter jag i, jag svarar utifrån ämnet i tråden. :)
  • Anonym (Mean)
    Aiyana skrev 2014-07-03 13:35:31 följande:

När nu din mans son får en vecka utomlands med sin mamma ser jag inte varför det skulle vara något som helst fel att er gemensamma dotter får en vecka med sin pappa.

Då får bägge hans barn en vecka utomlands med en av sina föräldrar. Mer rättvist än så kan det väl inte bli!

Så om din man får åka utomlands en vecka med jobbet så ska han inte med på familjens utlandsresa?
  • Anonym (Mean)
    Anonym (Men fatta läget!!) skrev 2014-07-03 13:46:05 följande:
    ...men nu jämför du ju äpplen med apelsiner....
    Nej. Bara för att det handlar om vuxna människor så verkar det ska vara annorlunda.

I er värld verkar grabben ska bestraffas för att hans föräldrar inte klarade av att hålla ihop. Han ska fan inte tro att han är lika självskriven medlem i båda familjerna. Har han fått en TV hos mamma så får han vara utan hos pappa. Har han fått julklappar av pappa så ska han kanske inte få några av mamma. Så verkar ni resonera. Hur kan det bli hans fel att hans föräldrar var för inkompetenta för att hålla ihop?
  • Anonym (Mean)
    Aiyana skrev 2014-07-03 14:47:10 följande:

Men tänk detta då:

Sonen får en vecka med mamman utomlands

Dottern får ingen vecka öht med någon utomlands (för pappa har inte råd)

Är det jättesynd om dottern och blir hon då särbehandlad? De har samma pappa men hon får ingen utlandsresa.

Tänk detta: Ts dotter får resa med Ts. Alltså behövs inte att pappan följer med.

Funkar det verkligen så?

Har pappa inte råd? :) Ändå har de rest i alla år och betalar för andelslägenhet....

Dottern blir särbehandlad om hon får semestra med båda föräldrarna. Och eftersom det aldrig har varit viktigt att sonen får resa med sin pappa, så kan det väl inte vara viktigt att dottern får göra det heller?
  • Anonym (Mean)
    Anonym (Tess) skrev 2014-07-02 08:28:38 följande:
    Nej! Vår dotter kommer endast att ha fem veckors semester varje sommar med sin mamma och pappa - fyra av dessa ihop med sin bror, och en av dessa ihop med enbart sin mamma och pappa. Resterande fem semesterveckor kommer vår dotter att vara på DAGIS och sedermera på FRITIDS!

Makens son har ALLTID sluppit sommardagis och sommarfritids - TACK VARE att han har TVÅ hem! Den lyxen har inte vår dotter.
    Så ta semester skilda veckor i framtiden eller separera så att även er dotter får den "förmånen", och "lyxen" som du ser i att ha separerade föräldrar.
  • Anonym (Mean)
    Anonym (Men fatta läget!!) skrev 2014-07-03 17:36:09 följande:
    Tror du fått saker om bakfoten nu. Grabben har två hem och man gör och har olika saker i hemmen. Det är inte grabbens fel att föräldrarna inte höll i hop, inte heller Ts. var och en av föräldrarna gör väl så gott den kan och utefter sin ekonomiska förmåga ....
    Varför drar ni upp den ekonomiska förmågan? Ts skriver inget om att pappan inte har råd att ta med grabben. Det sitter i viljan att lösa problemet så att även grabben kan få följa med utomlands något år.
  • Anonym (Mean)
    Brumma skrev 2014-07-03 21:53:33 följande:
    Jo. Eller rättare sagt - de har köpt denna vecka och har kontrakt på den. Den går inte att flytta. Mamman byter inte vecka eftersom det funkar bäst för henne såhär. För att ta med sonen på en resa krävs att de gör en extra resa och det har de inte råd med.

De SKULLE kunna ha råd med det om de slutar betala underhåll o kräver halva barnbidraget - fast då skulle inte mamman ha råd att åka på semester istället...
    I vilket inlägg skriver Ts att pappan betalar underhåll och inte får halva barnbidraget?

Att kunna göra förändringar i framtiden måste man naturligtvis vara öppen för när man har barn....
  • Anonym (Mean)
    skpklm skrev 2014-07-03 22:12:04 följande:
    Ts har skrivit det;  att samarbetet flyter bra och att de valt att göra så.
    Frågan var: Var har Ts skrivit att pappan betalar underhåll och inte har halva barnbidraget?
  • Anonym (Mean)
    Brumma skrev 2014-07-03 23:33:04 följande:
    Läs mitt inlägg angående det så ser du att TS i ett av de inläggen skrev precis det - att de valt att göra så och att samarbetet funkar bra.
    Läs mitt inlägg så kan du se att jag inte skrev detta till dig. :)

Svar på tråden Makens och min egna semestervecka är hotad!