![Brumma](/avatar/thumb/brumma/3d398b1a8ce7adb7b7b7a6783cc496b2.jpg)
-
Haha. Glömde påsk o julloven :Dotto z skrev 2014-07-04 13:28:54 följande:viskar..9 år..4 sommarveckor..vartannat höstlov..vartannat påsklov..vartannat julov...
-
Eller så ger de vuxna fasen i att lägga sina egna värderingar i hur pojken skall känna o låter honom njuta av sitt sommarlov precis som han brukar!smulisen skrev 2014-07-04 14:52:11 följande:Chansen finns att farmor pratar med honom innan han själv inser hur exkluderad och mindre värd han är!
-
Jag utgår från att de flesta föräldrar - ÄVEN i "styvfamiljer"- har en känsla för vad deras barn vill. Jag utgår från att de flesta faktiskt gör vad som är bäst för just DERAS familj. Jag utgår från att vad som är bäst för min familj inte nödvändigtvis är bäst för alla andra familjer eftersom alla individer är olika.Anonym (Hmm 2) skrev 2014-07-04 20:09:52 följande:
Och du litar på vad TS säger? Tror du verkligen ett ögonblick på att de har FRÅGAT pojken? På riktigt? För TS man "ringde" ju pojken under denna trådens uppkomst och "frågade"...
Jag utgår även från att det som TS berätta stämmer. Hon har skrivit ganska mkt som påvisar att de har ett bra upplägg sol alla (utom svärmor) är nöjda med. Jag krävde en hel del svar från TS innan jag tyckte hon
Där börjar jag.
Jag utgår INTE från att TS är ondskan själv bara för att hon är bonusmamma. Jag utgår inte från att hon avskyr sin bonus bara för att hon ibland vill rå om sin egen lilla familj ibland. Jag utgår inte från att hon förlorade förmågan att tänka, konsekvensanalysera och förmågan till att sätta sig in i hur andra människor känner - empati - bara för att hon blev förälskad i en man med barn tidigare.
Vad utgår DU ifrån? -
Är du?Anonym (Hmm 2) skrev 2014-07-04 20:18:55 följande:
Är du TS? Hur kan du annars veta?
Det måste vara mkt jobbigt att gå runt och ta för givet att människor ljuger. Istället för att ta för givet att de talar sanning - iallafall tills man fått något slags bevis på motsatsen... -
Och jag har sett på nära håll när barnet INTE blivit uteslutet...Anonym (Hmm 2) skrev 2014-07-04 20:21:41 följande:
Ledsen men har sett detta på nära håll. Där tom mamman uteslutit sin son pga gemensamt barn med nya sambon. Sonen mår skit och frågar ofta om han kan följa med denna gången då :( Så jag är rätt säker på att TS vill ha medhåll här....
Det är rätt bra att försöka se bortom sina egna fördomar och förutfattade meningar.. Allt är inte svart o vitt o allt är inte så som du upplevt saker tidigare.. -
Var har TS skrivit att pojken inte är hennes familj? Hon har skrivit bl.a. följande:smulpaj01 skrev 2014-07-05 04:53:23 följande:Du har konsekvent missat det faktum att ts INTE anser att sonen tillhör familjen och att han därav INTE ska vara med på deras familjesemester varje år.
Det är själva andemeningen i det ts skriver, sedan spelar det mindre roll om hon har pratat med sonen eller ej, hennes känsla för sonen vet han ju om och förmodligen är det därav han (om det stämmer) inte vill följa med.
Pappan är dock en riktigt toffel och det är tråkigt för bägge barnen!
Du har aldrig tänkt tanken att det finns en anledning att farmor har sagt som hon har gjort? Hon har förmodligen sett hur exkluderad sonen har blivit från familjen sedan ts fick sin egen unge........ eller så har hon sett det under 9 års tid - vem vet?!
"Vi är en familj på fyra varannan vecka - men varannan vecka är vi en familj på tre (tidigare två), hur kan detta vara så svårt för vissa att förstå?"
Sen att HENNES närmaste familj består av sambon och det gemensamma barnet är inte så konstigt och inte hennes ngt fel. Man har en annan kärlek till sina biologiska barn än till sina bonusbarn. Det gör en inte automatisk till en dålig människa som beter sig illa mot bonusarna, det gör en till en helt normal funtad mamma...
De har familjesemester med pojken i fyra veckor. En utan. Ngt DU konsekvent lyckas missa.
Angående hennes känslor för sonen så är det återigen påhitt från din sida. Hon skriver inte att hon inte tycker om honom. Istället skriver hon att hon faktiskt GÖR det och inte kan tänka sig att inte ha honom där i fyra av sina fem semesterveckor. Men du väljer att se förbi allt sådant för du har redan satt en etikett på TS.
Du har aldrig tänkt tanken att det finns en anledning till att farmor är den ENDA som inte tycker upplägget är bra?
Hon gör väl som du antar jag. "Rättvisa" före vad som passar bäst för alla inblandade.... -
Klok som en bok <3Oldie skrev 2014-07-05 08:25:29 följande:
Här hemma är vi en familj på 5 vv och en familj på 3 vv. Familjen på 3 lever inte sitt liv på paus vv, det barnet får känna att det räknas även om syskonen inte är här.
Varannan sommar åker vi iväg alla och varannan när skolan börjat, då utan skolbarn.
I övrigt händer det roliga grejer alla veckor, både för familjen på 5 och för familjen på 3.
Tror inte på millimeterrättvisa, i sådana fall hade familjen på 3 gjort mkt mer för att kompensera för allt syskonen gör hos sin mamma, samtidigt tror jag att det är viktigt att vårt gemensamma känner ett värde och att alla veckor av hennes liv räknas. Hon ska inte växa upp och känna att vi bara anstränger oss för syskonen och när dom är här.
Vad det gäller mina bonusar så har de aldrig känt något utanförskap bara för att vi lever även den veckan de är hos mamma, de lever ett rikt liv där också.
Tror ofta att känslan av utanförskap och avund är något vi vuxna (föräldrar, närstående och förstå-sig-påare som vet hur saker SKA vara) skapar och planterar hos barnen.
Nej du TS, lyssna på pojken och er som familj, bara ni vet hur det ser ut hos er och bara ni kan fatta rätt beslut för er.
Det kommer alltid finnas bittra människor med så mycket kunskap om styvfamiljen ( för alla styvfamiljer är ju likadana? *ironi*), människor som blivit illa behandlade av någon förälder etc som tycker att det finns ett rätt, deras rätt såklart ;)
skit i alla andra tycker jag och se till din familj, era åsikter, känslor och behov så blir det nog alldeles toppen!
-
Nä det är väl inte det. Blir så ledsen att folks illvilja o hat mot bonusmammor gör det omöjligt att se helheten bara...Satfläsk skrev 2014-07-05 07:00:20 följande:Det är ingen idé ;)
Äh. Skit samma. Nu ska jag gå o ha en riktigt härlig sommardag med mina barn <3 -
Man får inte bestämma bara för att man fyller tretton... Det finns ingen "ålder". Förutom att man som sextonåring får skriva sig var man vill då...kouki skrev 2014-07-05 09:36:07 följande:
Efter att ha läst TS alla inlägg så kan det ju bli spännande när pojken fyller 13år och plötsligt ur lagligt perspektiv, faktiskt har rätten att säga något om när han vill vara med vem. Undrar om det är något man har räknat med.
-
Dessutom hoppas jag att de faktiskt "känt av". Vilket de ju verkar ha gjort. De har ju tillomed diskuterat med mamman om vad hon tycker. Jag HOPPAS att de tre närmaste vuxna runt pojken faktiskt har lite koll på hans känslor o önskningar :DAnonym (B) skrev 2014-07-05 10:10:44 följande:Hon skrev innan att maken hade ringt sonen som sagt att han inte ville ändra på sitt sommarlov bara för att han fått en lillasyster.