Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Murrmys skrev 2015-03-22 13:54:33 följande:

Ja då så...inskriven på förlossningen nu, för igångsättning. Ville ju helst slippa kemikalier men pga mkt vatten så guppar bebisens huvud runt lite för mkt för att de ska våga ta hål på hinnorna direkt. Jag var mjuk och typ 4-5 cm kunde hon strecha ut det till och hon sa att det var goda förutsättningar för att det skulle gå gescvinnt ???? va bara tvungen att äta lite först ????

Återkommer med rapport senare ????

Oj så spännande!!! Lycka till!!
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-03-22 12:57:10 följande:
    Här verkar det inte som att man får med sig sovdosen hem utan tanken verkar vara att man ska stanna på fl och sova. Och det kommer ju absolut inte gå att slappna av om jag ska ligga där i ett främmande rum och känna mig stressad över att fara hem till barnen. Känns totalt hopplöst det här!
    Jag fick välja mellan morfinspruta och bricanyl på förlossningen eller bricanyl och insomningstablett hemma. Jag valde hemmaalternativet då jag vet sedan tidigare att jag reagerar väldigt dåligt på morfin.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-03-22 18:50:53 följande:
    SvanE skrev 2015-03-22 18:32:40 följande:

Första natten fick jag Citodon och en insomningstablett med hem och fick sova ostört i 4-5 timmar, andra natten fick jag bricanyl och morfin och blev kvar på förlossningen, slumrade under natten men sov inte direkt bra men var absolut värt!

Här lät det inte som du alternativ att få med sig något hem utan det var tydligt att man skulle dit och sova, 2-3 nätter tom, och sen får man åka hem. Jag känner att jag har nog svårt att komma till ro och sova hemma i våran säng så jag vill inte åka hela 14mil bara för att få Alvedon typ och sen försöka sova i en obekväm säng där.

Har nästa tid hos bm på tisdag men vet inte om jag ska ringa och be om en tid imorgon istället och kanske be lite snällt om en hinnsvepning. Vet inte om hon gör det men fråga kan man ju alltid. Tycker jag plågats nog nu efter snart 6 veckors smärta
    Men vem tusan vill sova på förlossningen 2-3 nätter och sen åka hem utan bebis... På riktigt så jäkla dumt!
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-03-23 09:21:19 följande:
    Härligt med din positiva inställning! Du har säkert din plutt på utsidan om bara något dygn!

Jag frågade min bm om hinnsvepning, men de har slutat göra det på förstagångsföderskor på min mvc.
    Ja, hinnsvepning på förstföderskor är väl typ lönlöst. Jag fick en förra gången jag var gravid, men det hände inte ett skit! Denna gången fick jag en och inom en timme var jag igång med regelbundna värkar. Dock så var jag ju i latensfasen med både halverad tapp och öppen nån cm, så jag hade ju börjat komma igång av mig själv.
  • snö 81

Idag är första dagen ensam hemma med Tage. Vi bestämde att han skulle ta ut 5 dagar i samband med födseln och sen tar han ut 5 dagar i april. Tycker det känns kul att ha några dagar att se fram emot om några veckor. Men jag tycker synd om honom som fick åka och jobba imorse, han var lite ledsen att inte få vara hemma med oss...

• snö 81
    Kpax skrev 2015-03-23 08:55:18 följande:

Gud vilken kass dag vi hade igår. Josefin var ledsen och sov väldigt korta stunder innan hon ville okynnessnutta (fan att hon inte vill ha napp...). Det var bättre i natt, hon sov, om än lite oroligt. Matade 22, 3 och 5.30.

Idag ska vi till BVC, första bilutflykten och första dagen sambon jobbar. Ska bli intressant, hehe :)

Dagens problem: vad har man på sig efter en graviditet, innan man kommer i sina vanliga kläder? Jag har gått ner 12 kg på två veckor, och har alltså lika mycket kvar (minst). Ska man verkligen behöva lägga pengar på kläder man inte kommer kunna ha om ett par månader?

Ja, det där med kläder är en spännande grej efter förlossning. Det är ju inte direkt så att man tappar alla sina kilon medan man är på BB :)

Jag kör på vanliga leggings alternativt jeans av mammamodell och linne plus kofta. Men mitt stora problem är jackan. Gravidjackan är alldeles för stor plus att den är så varm att jag dör av en kortare vagnpromenad, men mina vanliga jackor är för små över höfterna så dom funkar inte.
  • snö 81
    Skumbollen skrev 2015-03-23 13:33:38 följande:

Då var vår lilla Siri här :)

Vilken skillnad det var att föda sitt andra barn! Men sonen kämpade jag på i ca 16 timmar totalt, varav 12 gjordes på förlossningen.

Denna gång gick vattnet vid tretiden när vi var hemma hos mamma och fikade. Kunde inte bli mer perfekt då vi bara kunde lämna sonen där och åka in för en kontroll.

Eftersom jag inte hade några värkar fick vi åka hem, i lugn och ro fick vi packat ihop det sista, städat undan hemma och kollat på en film. Värkarna kom bara sporadiskt.

22.30 började de komma vart tredje minut och göra ganska ont så jag ringde förlossningen ganska omgående.

23.00 parkerade vi på östra, jag kräktes ned blomkrukorna på utsidan och fick skämmas lite ;)

23.15 var det dags för ctg och lustgas. Var öppen 3 cm bara...

Efter ett galet intensivt värkarbete och ett antal svordomar... Kallade till exempel narkosläkaren för en jävla kommunalarbetare som tog sån tid på sig när jag ville ha Eda... Min man fick skämmas lite :)) så var det

01.00 var det dags att krysta, vilken skillnad på att krysta utan Eda! Kroppen vara tog över och det gick lite väl fort, Siri blev lite dålig av det snabba händelseförloppet så jag fick skynda på ännu mer. 01.23 på söndagsmorgonen är hon född!

Gick sönder lite i mellangården, men det måste ju vara det perfekta stället att spricka på, känns inget nu och inga problem med att varken göra nr ett eller två.

Nu ligger vi och väntar på att bli utskrivna och jag skall läsa ikapp i tråden :)

Hoppas det är någon mer av oss med alla falska alarm som fått, och ni som väntar.... Håll ut! :)

Grattis!! Verkar som att du fick en riktigt bra upplevelse.
  • snö 81
    JhjärtaK skrev 2015-03-24 07:46:46 följande:
    Skrikfesten låter mindre kul men nätterna desto bättre smile1.gif

Det här med två bebisar på en och samma gång är inte det lättaste kan jag säga. Första natten hemma delade vi upp mellan mig och maken men det blev verkligen inte bra. De båda ville äta hela tiden och kom inte till ro däremellan så inatt sov vi tillsammans allihop och jag tog ena tjejen och maken tog andra och så gjorde vi som så att när en vaknade så väckte vi den andra också och gav båda mat samtidigt vilket fungerade kanon! De åt bara tre gånger med 3-4 timmars mellanrum. Dock kan maken sova igenom så mycket mer av deras ljud än vad jag kan så inatt får det bli öronproppar för mig så får maken väcka mig när det är dags för mat om jag inte vaknat själv redan (vilket jag säkert har, jäkla hormoner smile5.gif )
    Förstår att det inte är lätt med två samtidigt!!

Det där med ljud är ju märkligt, vi kvinnor vaknar av allt medan männen inte hör hälften ens. Inatt blev jag lite sur på mannen till och med. Jag gick ner för att värma mat och Tage låg kvar i sin säng och var lite grinig, trodde att mannen skulle ta honom i h försöka lugna honom till jag kom med maten. Men när jag kommer upp igen ligger Tage och gallskriker och min man ligger i vår säng - och snarkar!!' Hur f-n kan man inte vakna av en gallskrikande bebis?!?
  • snö 81
    Misty W skrev 2015-03-24 07:32:55 följande:
    Jag gick från mandariner till julmust . Sen vidare till minst 200g choklad varje dag + glass! Men nu när liten är ute så får jag vänta tills lördag. Kan säga att det är lite tufft! Kroppen skriker efter min älskade choklad :)
    Jag åt hur mycket sött som helst när jag var gravid, kunde inte gå in på affären utan att komma ut med nåt i handen. Nu har jag typ noll sug efter godis och sånt. Väldigt praktiskt, men jag är rädd att det bara är en "fas" ;)
  • snö 81
    laila88 skrev 2015-03-24 03:12:18 följande:

Kl 23:35 kom våran lilla Vilja till världen :) 3020 g och 47 lång :)

Stort grattis till lilltjejen!!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?