Inlägg från: Astilbe |Visa alla inlägg
  • Astilbe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-02-03 04:48:02 följande:
    Ååh vilken trevlig överraskning det måste ha varit att få ut pengar bara sådär efter förlossningen:) man skulle ha varit bättre insatt så man inte missar ersättningar man har rätt till. Vad hade du för bolag?
    Astilbe skrev 2015-02-02 21:44:35 följande:

Behöver lite råd. Har ju haft sammandragningar på kvällarna sen säkert tio veckor tillbaka, men den senaste veckan får jag plötsligt mensvärk samtidigt. Värken sitter mest i ryggen men även lite i mage/ljumske. Värken är konstant så den kommer inte och går i takt med sammandragningarna men jag har ingen mensvärk när jag inte har sammandragningar. Något man ska kolla upp eller bara vanlig träning för livmodern?

Jag säger: är du osäker/orolig så ring till förlossningen och rådfråga:) det är bättre än att gå och fundera:)

Jag har också haft vanliga sammandragningar sedan tidigt i mina graviditeter men de har aldrig någonsin gjort ont. Förrän nu under den här graviditeten då det började molvärka som du beskriver det, i rygg och neråt. Det har dock hållit på sedan nyår och än är ungen kvar i magen så det verkar inte vara någon fara för min del;)
    Jag ringde tillslut till förlossningen. Det känns ju inte som att något ska sätta igång (har varit så här med smärta en vecka ungefär) däremot funderar jag över om tappen påverkas något, men tydligen ser man ofta om tappen blivit påverkad genom att det kommer blod eller slem samtidigt. Något nytt för mig är att jag blir så illamående samtidigt som sammandragningarna. Jag som hade förskonats någorlunda från illamående under graviditeten. Trodde jag...
  • Astilbe
    snö 81 skrev 2015-02-03 06:57:00 följande:
    Jag har börjat få konstant mensvärk under magen, i ljumskarna och bak på ryggen. För mig är det en ihållande molvärk under några timmar. Bara förvärkar i mitt fall, men jag har inte sammandragningar ihop med detta utan bara molvärk.
    Precis samma som för mig bara att det sammanfaller med sammandragningarna här. Hade verkligen blivit glad för ett facit på vad kroppen håller på med.
  • Astilbe
    Sooli skrev 2015-02-03 08:44:56 följande:

Det där med blöjor är svårt. Är det någon som har erfarenhet av tygblöjor?

Vi tänkte köra på ekologisk olivolja till barnet vid tvätt och blöjbyten. Bebisar har så tunn hy att kemikalier kan komma in i blodet så tvättservetter kommer vi ej att använda. Mannen testade och göra egna vilket funkade bra.

Angående molande värk. Min BM tycker att det är värt och kolla upp om man är osäker för det kan vara urinvägsinfektion.

Min barnmorska kollar som tur är för uvi vid varje träff. Annars hade jag absolut misstänkt det. Särskilt som jag bara får symptomfri uvi .
  • Astilbe
    Tussludd skrev 2015-02-03 14:55:08 följande:

Idag har bebisen varit vaken i stort sett hela dagen och röjt runt. Den brukar röra sig mycket, men detta är extremt. Hur har ni det i magarna? Gör de som de brukar eller har de också ändrat mönster?

Jag var hos BM i morse som konstaterade som jag misstänkt att den lagt sig med ryggen på vä sida och där finns tydligen mera plats. Den kanske bara njuter av att sträcka ut helt enkelt?! :)

Ni som fått barn tidigare, hur reagerar bebisen på värkarna? Känner man att den rör sig då också?

Vår lilla är igång väldigt mycket sen ett par veckor tillbaka. Tror det beror på att där inte finns så mycket utrymme längre att gömma sig i längre. Sen blir hon väldigt aktiv i samband med att hon hickar. Så jag tror att vi är två som tycker att hickan är ganska störig...
  • Astilbe
    JhjärtaK skrev 2015-02-04 09:40:07 följande:

Har insett att jag har tre typer av sd.

1. De som inte känns alls utan där magen bara blir hård

2. De som känns som ett tryck över hela torson men inte gör ont

3. De som gör lite ont

Hur känns era sd?

Intressant. Jag känner bara av två olika typer av sd (iofs både med och utan smärta på båda varianterna). Den ena är när hela magen blir konformad och den andra är när magen inte ser så annorlunda ut men ett enormt tryck kommer på urinblåsan i ca 20 sekunder. Variant två är hemsk. Jag är helt övertygad om att jag ska kissa på mig varenda gång men när det har släppt och jag rusar in på toa (efter att ha tvingat mannen att stanna bilen vid en mack, panikleta toa osv) så får jag fram två droppar i bästa fall...
  • Astilbe

Hur mår era magar nu? Min mage har fått underhållas hela graviditeten igenom med torkade aprikoser för att överhuvudtaget kunna fungera. Men nu de senaste veckorna är den helt motsatt. Trodde först att det var något jag ätit eller någon magsjuka men det släpper inte. Kan det vara sammandragningar som stressar tarmarna så? Någon som vet?

• Astilbe
    snö 81 skrev 2015-02-05 22:49:59 följande:
    Min mage är fortsatt väldigt långsam, riktigt jobbigt, men det är bara att härda ut.

Magen brukar ju tömma sig innan förlossning sätter igång sägs det ju, men kanske inte flera veckor innan i så fall.

Om du äter järntabletter kan ju det påverka magen också. En del blir ännu mer förstoppade, som jag, och andra får typ diarré.
    Läste också om att magen tömmer sig innan förlossning men det känns fortfarande för lång tid kvar... Åh avskyr när magen är ur balans. Det påverkar ju allt.
  • Astilbe
    Nixe skrev 2015-02-05 23:49:04 följande:
    Samma för mig. Den har gått från långsam till väldigt orolig :-/ har en hel del sammandragningar (fast jag har insett att jag nog inte riktigt märker av alla) och undrar också om det kan påverka magen.
    Det låter precis som för mig. Det värsta är att det inte verkar finnas något att ta för orolig mage om man är gravid. (Mer än någon lerdryck som min man kom hem med och tjatade om att afrikanska kvinnor använt sen urminnes tider. Funkar iaf inte...)
  • Astilbe
    KarinIngrid skrev 2015-02-06 09:15:15 följande:

Hej alla!!

Jag ber om ursäkt att jag inte uppdaterade igår. Jag var helt slut på kvällen när jag kom hem och bara slappade!

Goda nyheter!!

Allt gick jättebra och pluppen ligger nu med huvudet neråt!! Ska in på en extra koll nästa vecka så att han inte vänt sig igen men nu känns det så mycket bättre!

De sa att han är så lång så förmodligen kommer han inte klara av att vända sig igen på egen hand utan borde nu stanna i rätt läge!

Trycket från sidorna är borta och jag sov hela fem timmar i sträck inatt!! Vilket är mer än jag gjort senaste två veckorna!

Så nu sa BM att vi kan gå vidare som vanligt och se fram emot en "vanlig" förlossning.

Jag känner mig enormt lättad då jag verkligen inte vill snittas om det går att undvika!

Tack för era tankar!!

Vad skönt att allt gick bra! Vår tjej verkar också bli lång (min man är också två meter lång) och sedan hon lade sig med huvudet neråt för några veckor sen har hon inte ändrat läge alls. Så du behöver säkert inte oroa dig mer nu!
  • Astilbe
    septemberbarn08 skrev 2015-02-06 10:56:11 följande:

Känner igen magproblemen ni nämner.. fast mitt beror ju inte på graviditeten i sig utan på min IBS och det var ju pga det jag blev sjukskriven.

Det finns dåligt med mediciner mot orolig mage och diarré när man är gravid tyvärr.. har ni inte testat Inolaxol kanske det kan vara en idé? Finns receptfritt och är bara lokalverkande i tarmen så det tas inte upp av kroppen och är därför inte farligt under graviditeten:) låter som ett laxeringsmedel och används ofta mot förstoppning men funkar även mot det motsatta. Smakar inte godis direkt men det är min räddning för att jag öht ska kunna ta mig igenom dagarna, även om jag fortfarande har problem. Finns både som pulver och granulat:)

Kan komma med en glad (och väldigt fånig) nyhet idag också! Som jag nämnt tidigare har jag aldrig lärt mig virka, aldrig ens testat. Skam den som ger sig, efter mycket googlande och tittande på youtube är jag nu på god väg att kanske eventuellt få till en mjukisuggla till bebis! Inte illa pinkat för att ha noll tålamod;) så nu har jag det jag roar mig med på dagarna och det känns lite lättare:)

Är Inolaxol liknande som Lunelax? Har nämligen det hemma och det står att det ska funka mot båda problemen men det är väl just ordet "lax" i namnet som gör mig livrädd för att testa... Men hade verkligen velat hitta något som inte är lera och som använts i hundratals år...

Vad kul med virkningen! Jag har precis avslutat min kvällsundervisning så nu är planen att ordna några tavlor till tjejens rum. Tiden springer iväg när man väl kommer igång.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?