• Lilj3

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2015-06-22 21:00:46 följande:

Man får gnälla. Det behöver man med vakna nätter och en kropp som inte är som förr.

Jag skulle gärna testa men vi får vara glad om det kommer bajs en gång i veckan. Igår jublade vi när han bajsade med bara 4 dagars intervall.

Samma här. Senast han bajsade var midsommarafton och då grisade han ner babyskyddet. får se hur länge han tänker hålla sig den här gången. Fram till ungefär 3 månader bajsade han flera gånger om dagen så första gången han höll sig så länge var jag orolig att nåt var fel. Fisarna han släpper runt dag 5 luktar inte hallon!
  • Lilj3

4-månaderskontrollen avklarad. 7140 gram och 64 cm lång. Vi pratade om att börja med gröt och smakisar men jag tycker det känns lite läskigt att börja redan. Väntar nog ett tag till med det tror jag. Nästa gång är det sprutdags igen. :(

• Lilj3
    ebe91 skrev 2015-06-23 21:26:57 följande:

Hos oss rekomenderar de högst smaksensationer från 4-månader, och smakportioner först vid 6 månader... Målet är att bebisarna ska ha bytt ut 1 mål vid 8 månader, 2 vid 10 o 3 vid 12 månader hos oss... Verkar vara väldigt olika på olika BVC/landsting. Vårt BVC rekomenderar att aldrig ge välling (om man ammar kortare än 1 år rekomenderar de ersättning istället). Hur är det hos er?

Ja det verkar vara väldigt olika. Kommer nog att börja med smaksensationer lite då och då till att börja med för han är väldigt intresserad av det vi stoppar i mun när vi sitter och äter middag. :) Här rekommenderar de inte välling heller vad jag vet.
  • Lilj3

Fy vad det suger att vara sjuk när man har bebis. Har feber och en hemsk hosta som vägrar ge med sig. Den lilla energi jag har i kroppen försvinner ut med amningen känns det som. Just nu är jag tacksam att vi inte har fler barn som behöver uppmärksamhet, speciellt efter att ha läst de senaste inläggen i tråden.. ;)

• Lilj3
    tovemaja skrev 2015-06-29 08:40:58 följande:

Stackars dig! Här är det Folke som är sjuk med hosta men jag verkar klara mig... Dock extra trötta nu eftersom det inte går att sova för någon när han är täppt och hostig...

Inte roligt när de små är sjuka. :( Det verkar tyvärr som att Valter har blivit smittad av mig nu. Han hostar, nyser och gnäller. Hoppas att de blir friska snart!
  • Lilj3
    Trollunge85 skrev 2015-06-29 09:21:53 följande:

Idag är bara en dålig dag utan att det egentligen finns något särskilt som gör dagen dålig. Men sen jag vaknade och såg att dagen blir mulen och regnig och konstaterade att det är ännu en dag att ta hand om H och ännu en dag då jag inte kommer få städat och fixat med alla småprojekt jag tänkt göra när jag är föräldraledig så kändes allt bara så hopplöst. Jag älskar verkligen min lille kille men idag blir ändå en sån dag då jag räknar ner tills mannen kommer hem och sen kommer jag vara bitter för att det jag vill få gjort ändå inte blir gjort och att om mannen tar H så kan han inte göra det jag vill ha hjälp med från hans sida och om han inte tar H så blir det som att jag alltid tar hand om H och får ingen tid till annat. Hoppas jag får lite sömn idag under dagen och att det hjälper för det är inget roligt att känna att allt är trist.

Känner igen mig. För mig känns det också som att vissa dagar bara är en nedräkning till kvällen. Och när sambon väl kommer hem försvinner timmarna i ett nafs så man hinner egentligen inte med nåt speciellt innan det är dags att sova. Låter kanske deppigt, men att vara hemma med en bebis utan interaktion med andra vuxna är allt annat än stimulerande. Har ingen familj här i stan och de vänner och bekanta jag har är frivilligt barnlösa så det känns som att vi glidit ifrån varandra.
  • Lilj3

Förkylning på både mig och son. Lägg där till att han Inte har bajsat på en vecka och fiser riktiga avgrundsfisar som får både mig och sambon att storkna + utvecklingssprång på g. För att allt skulle bli lite extra eländigt har jag även fått världens fetaste munsår = fläskläpp som syns från andra sidan jorden. Och lägenheten är varm som en bastu men jag har inte ork att ta mig ut i det fina vädret. Vad ska man säga? Livet leker? :D

• Lilj3
    LillLouise84 skrev 2015-06-29 23:19:42 följande:

Nu hoppas och behöver jag en bra natt. I helgen döpte vi W och inför det var det mycket att fixa med. Så sömn blev det inte så mycket, plus att den i vanliga fall grymt snälla W har en skrik och gnäll period med ont i magen. Under hela förra veckan bajsade han inte en enda gång, nu spyr han massor och har mycket ont i magen. Jag tog upp det på bvc förra veckan då han en längre period bara bajsat var 8 dag. Men det var helt normalt att inte bajsa på upp till 14 dagar. Fast ett barn som panikskriker och fiser så man storknar känns inte så normalt.

V kräks också mycket när han inte har bajsat på länge. Var som sagt en vecka sen han bajsade nu och igår var det skrik och gnäll pga magknip. Hoppas att våra små får lätta lite på trycket idag.
  • Lilj3
    Kpax skrev 2015-06-30 10:01:19 följande:

Lilj3 och LillLouise84: Har ni provat med Windi eller en termometer när det blir sådär? Jag vet inte om det funkar, men när Josefin hade mycket ont i magen kom det nästan alltid bajs när vi använde Windi för att få ut gaserna.

Jag har läst att flera fått höra att det är normalt att inte bajsa på 14 dagar, men det måste ju vara jättejobbigt! Och nej, det där panikskriket vägrar jag tycka är normalt. Vanligt och svårt att hitta lösning på kanske, men jag är rätt säker på att det är något som är fel och skulle gå att komma tillrätta med. I vårat fall var det ju allergi, inte "helt vanlig kolik, det ger sig efter tre månader".

Nä jag har inte provat det än. Idag verkar han inte lika besvärad av magen så det kan ha varit något jag åt under helgen som ställde till det. Fortfarande inget bajs dock, och om han får ont igen ska jag prova termometern. Men vill inte vara där och störa om det inte känns nödvändigt.
  • Lilj3
    Mullan skrev 2015-06-30 16:51:21 följande:

Här står jag och hänger medans storasyster badar :) /Lucas

Har ni några bilder på era små som ni vill dela med er av?:) phplWa89477908.jpg

Oj vad stabil han ser ut att vara! V säckar ihop snabbt när han försöker stå i knät.
    Här är han på sin 4-månadersdag. (Lägg märke till att han har likadan dräkt som din grabb ;) )
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?