Inlägg från: Skumbollen |Visa alla inlägg
  • Skumbollen

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kawinna skrev 2014-12-05 17:58:22 följande:
    Fin magen! :)
    Jag hoppas också å att hålla mig under tresiffrigt men vi får se hur det kommer gå...
    Spännande! Om jag går upp som jag gjorde med sonen så kommer det gå, men man vet ju aldrig :)
  • Skumbollen
    JhjärtaK skrev 2014-12-12 12:37:23 följande:
    Jag önskar verkligen att man fick förtidsrösta tidigare än 10 dagar innan valet! Har bf den 31/3 men dessa lär tas ut säkert 14 dagar innan dess men kommer de tidigare så lär vi ju vara på bb typ under tiden man kan förtidsrösta, eller än värre på neo om de små liven behöver lite extra hjälp :-/
    På östra här i Gbg kunde man förtidsrösta på sjukhuset sist det var val, säkert samma denna gång. :)
  • Skumbollen
    snö 81 skrev 2014-12-12 13:20:48 följande:
    Ja, det är skönt att det rullar på. Och jag minns från när jag väntade dottern att när man kom under 100 började det kännas som att det gick undan.
    Jag tyckte det var tvärtom, jag hade fokuserat så på att få komma ner på tvåsiffrigt att jag nästan kände mig färdigbakad när appen sa 99 dagar kvar.... Ganska snart insåg jag att det var ju för sjutton över tre månader :)
  • Skumbollen
    LillLouise84 skrev 2014-12-13 20:36:25 följande:
    Man har rätt att ta ut föräldradagar två månader innan bf. Jag hade graviditetspenning förra gången och den är bara till 10 dagar innan bf. Sen bara struntade jag i att göra något för de dagarna och sen anmälde jag när bebisen fötts och började plocka dagar då. Väldigt viktigt att anmäla att barnet fötts direkt den kommit ut. Det missade vi då vi blev kvar på BB med en massa strul i fyra dagar. Sen fick vi förklara oss väldigt för fk varför vi inte anmält på direkt.
    Är det längesen det hände? Vi anmälde aldrig sonens födelse, han fanns på mina sidor på FK direkt. Antog att det lästes av centralt. Han är född 2013.
  • Skumbollen
    Kpax skrev 2014-12-15 04:50:31 följande:
    Ah, det är ju DET också, åkpåsen ska få plats i vagnen. Nåja, jag har just gått med i en barnvagnsgrupp på Facebook, så jag kan säkert få svar på frågor om specifika kombinationer där.

Ja det där med kudde verkar ju inte så självklart. Har sneglat på den där pandakudden, men ska läsa på lite mer. Ska även klura ut hur man gör med täcke /filt i spjälsäng, och vad man använder om barnet ligger i ett bavynest i sängen (tänker spontant att den inte bör ligga mellan oss under dubbelsängstäcket). Gud vad mycket det är att tänka på första gången!
    Vi har aldrig samsovit med vår son så jag är inte så påläst, men det skall finnas information från socialstyrelsen (?) som heter "säker samsovning"

Jag har förstått att det är som en checklista över vad man skall tänka på om man har sina spädbarn i sängen men jag kanske är ute och cyklar :)
  • Skumbollen
    Kpax skrev 2014-12-15 21:00:57 följande:
    Åh vad bra, ska kolla upp det!

Frågan är om jag kan sova med en bebis i sängen, eller om jag blir för nervös. Annars tänkte jag att man kanske kunde ta bort en sida på spjälsängen och sätta ihop den med vår säng. Främst om jag ammar.
    Så gjorde vi, köpte en spjälsäng med sänkbar sida som stod intill min säng. Vår pojk ammade inte så när han slutade äta på natten så störde vi mest varandra. Han flyttade ut på eget rum när han var 3-4 månader. Bästa vi gjort, skall bli spännande och se om lillasyster blir lika enkel eller om det blir en liten klängapa :)
  • Skumbollen

Haha, den där jäkla bikinilinjen :) när värkarna startade med sonen så var jag fast besluten om att komma in till förlossningen med en välansad mus. Inga konstigheter, men vad ingen sagt till mig var att man är inte så sugen att stoppa ner en rakhyvel dör nere senare... Så dag tre efter förlossningen så var jag som ömmast och dessutom hade jag en tredagars stubb som stack mig i underlivet ( rakar hela vägen vanligtvis :) ) fy fan, det gör jag inte om, denna gång får barnmorskan ta mig a naturell helt enkelt :)

• Skumbollen

Vi köpte en maxi cosi cabriofix till sonen som vi var supernöjda med och kommer använda även denna gång. NTF, råd och rön och Trafikverket har bra information om babyskydd och bilbarnstolar. Vi valde mellan maxi cosi och be safe för att de toppade listorna över vilka dom var säkrast. Besafe är väldigt tung att bära dock.

Den bästa investeringen för sitt barn man kan göra är att köpa basen oavsett märke och att verkligen läsa på hur hårt man skall spänna bältena och hur bältena skall sitta över barnets axlar. Olyckor där små barn skadas är ovanliga just för att babyskydden gör sitt jobb, i 70% av fallen (enligt NTF) där små barn ändå skadas beror det på att antingen stolen eller barnet sitter bältad fel/slarvigt.

• Skumbollen

Oj... Vad kul med vagnar! Haha, vi har inte ens beställt någon än... Andra barnet, mer is i magen helt klart :) sen surar jag mest för att alla syskonvagnar är så fula och opraktiska... Känns så trist att slänga iväg 10-15 tusen på något som man inte ens gillar från början... Nåja... Det får bli ett projekt för nästa år.

Angående gekås så gäller det att vara uppmärksam när man fyndar... Sist märkte jag att alla MAM produkter är dyrare där än på vårt Ica maxi, så var det även med liberos produkter typ engångsunderläggen.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?