Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

josejo skrev 2015-03-02 12:56:58 följande:
    Haha, ja minst sagt och jag är inte till någon hjälp direkt. Skönt att höra om andra som utsatt sig för samma, det löser ju sig. Hade vart skönt att verkligen få vila det sista nu. Jag har jobbat fram tills nu och verkligen längtat efter att få gå hem men det börjar redan kännas lite långtråkigt trots allt som behövs göras. :'D

Skönt att ni har barnrummet färdigt, ska försöka börja med vårt i veckan.

Härligt med en händig karl (låter som han är det iaf) hoppas min ska bli det nu när vi ska sköta ett helt hus själva ;) vilka projekt har ni framför er?

Angående vattenavgång som några skrev om tidigare är det väl extra viktigt att ringa förlossningen om barnet inte fixerat sig ännu? Annars kan väl navelsträngen ramla ner under? Men det kanske jag har läst här? :)
    Det löser sig alltid :)

Ja han är händig, han är utbildad inom bygg och jobbar inom bygghandeln :D
    Det är nästan största anledningen varför vi bor i hus, för att han ska kunna gå och fixa och bygga saker. Han höll på att gå under medan vi bodde i en hyresrätt.och han mår mycket bättre nu när han kan gå och fixa det han vill :p

Vi har bara bott i huset 1,5 år så vi har en del som vi vill fixa.
    Vi (läs: han) ska bygga ett förråd med vedskjul och enklare utekök. Efter det kan han börja göra i ordning garaget, Vi hade tänkt att byta ut garagedörrarna till nya samt göra ordentlig arbetsplats åt honom i garage så han även kan bygga och fixa vintertid.
    Vi ska även göra ordning framsidan med staket och ny murad rabatt (har en nu som håller på att ramla ihop). carport vill han även bygga eftersom vi ändå inte kommer ha en bil i garaget :p Sen har vi halva trädgården som ska bli vanlig villa trädgård som idag är mer som en ovårdad naturtomt (fast vi har huset mitt i ett villa område och angränsar inte till skog eller liknande)

Inne vill han göra i ordning vårat sovrum och tv-rummet, men det får han ta när han blir föräldraledig :P Matsalen behövs också göras om, då det har fula tapeter men det står långt mer på listan. 

Oj jag skulle nog kunna fylla listan med mer saker men detta är de "stora" projekten 
  • sommarstad
    ebe91 skrev 2015-03-02 13:11:24 följande:

Var så trött igårkväll så orkade inte fara o handla efter middagen, sa till sambon att jag kunde fara idag istället (tänkte att det kan ju hjälpa till o få igång förlossningen om jag gör ngt annat än o ligger på soffan hela dagen - bf+3 idag...). Sagt o gjort, åkte på ica men nu säger jag det - jag åker aldrig mer på ica själv innan den här knodden är ute. Tog mig 50 minuter inne på affärn att fylla 1,5 kasse, stånkandes o stönandes över vagnen tog jag mig tillslut runt affären. Fyfan. O yrslig o svettig o lätt illamående hann jag bli också. Nu ligger jag på kökssoffan o stirrar på kassarna i tron om att de kommer packa upp sig själva...

Stackare. Jag försökte med affären i går men då hade jag maken med mig. Ingen bra idé. Hoppas du mår bättre snart!
  • sommarstad

Oj jag har ganska många sidor att läsa igen. För göra det lite senare men vill uppdatering först. 

Jag var hos barnmorskan idag (40 + 0). När jag var där förra veckan hade jag läckt lite protein så de ville att jag skulle komma tillbaka redan denna vecka. Förra veckan låg mitt blodtryck bra, idag låg det med ett undertryck på 85 men gränsen är på 90, så det ligger fortfarande på rätt sida. Nu var det även tydligare att jag läckte protein. Eftersom jag dessutom fått huvudvärk sen igår så ville hon att jag kommer in på fredag igen ( egentligen skulle detta vara sista besöket).  Blir huvudvärken värre är jag tillsagd att ringa förlossningen eftersom det finns misstankar om havandeskapsförgiftning. Har känt mig väldigt dålig sen igår så skönt att de vill hålla koll. 
    Bebisen mår iaf bra. :)

• sommarstad
    ebe91 skrev 2015-03-03 11:39:35 följande:

Alltså jag kanske letar efter fel sak, letar ju den vanliga hårda tappen - den kanske har mjuknat o det är därför jag inte hittar den? Är ju ändå på bf+4 idag, så något borde väl snart börja hända? Hoppas få föda denna vecka iaf, eftersom jag har en begravning 16/3... Om jag ska sättas igång blir det ju tidigast 14e....

Håller verkligen tummarna för dig att det sätts igång snart så du kan gå på begravningen.
  • sommarstad
    josejo skrev 2015-03-03 09:35:03 följande:

Ganska händig då ja:) skönt att kunna göra det själva när man har en sån välfylld lista. Min sambo vill också göra ett utekök så småningom, han gillar att lga mat om jag säger så. Vi köpte detta huset nästan enbart för att han skulle kunna få ett sånt kök som han vill ha :')

Vi har snickare till hjälp just nu, sen får min pappa hjälpa till med resterande grejer, han är överlycklig :D

Jag kan känna mig lite avundsjuk på er som har lite förvärkar och annat, jag känner ingenting förutom sd som får det att kännas som att jag ska kissa ner mig. Men kanske lite tidigt än med förvärkar om man ska få vänta i 2,5-5 veckor till.

Hade han inte varit händig hade vi nog inte haft en sån fylld lista. Han mår som bäst när han får gå och fixa som sagt så för honom är en välfylld lista bara bra. :)

Skönt att ta hjälp av snickare och din pappa. :)
  • sommarstad
    LillLouise84 skrev 2015-03-03 12:35:16 följande:

Hemkommen från bm, nu är det lite skräckblandad förtjusning. Jag hade okej blodtryck, ingen protein men jag har gått upp 2 kilo sen i fredags. Så bm rådgjorde med en gammal bm. De kom fram till att eftersom jag är omföderska och gått 37+ 2 fick jag göra en hinnsvepning om jag ville. Självklart tog jag chansen!!! det var inte skönt och magen svarade med en rejäl värk. Tappen har bara lite kvar och jag är öppen 2 cm och fixerad. Nu är jag ordinerad vila och absolut inte stressa så det ska dra igång.

Oj spännande! :)
  • sommarstad
    Kpax skrev 2015-03-03 18:54:25 följande:
    När man mår dåligt, har ett blodtryck som är på gränsen, och har protein i urinen OCH har passerat bf. Då tycker jag att man borde få hinnsvepning eller igångsättning på en gång om man vill. Pratade ni något om det?
    Det som sas var att om jag mådde sämre (värre huvudvärk, flimmer för ögonen eller smärta i magen) så skulle jag ringa förlossningen. Hon sa även att på kommer de troligen  vilja sätta igång mig om det visar sig vara havandeskapsförgiftning.

Fick inte heller nån riktig förklaring om vad havandeskapsförgiftning skulle innebära mer än att enda "botemedlet" är att föda. 
  • sommarstad

Mina fina kollegor bjöd mig på middag idag. Alla kunde inte komma men de som inte kunde komma hälsade så gott.  Kändes skönt att få lite annat att tänka på än alla gravidbekymmer. 

Huvudvärken är fortfarande kvar men tycker det är så svårt att avgöra om den är värre än innan eller inte. Tänker iaf sova på saken så får jag se hur jag mår imorgon. Har jag riktigt tur så kanske bebisen bestämmer sig för att själv komma ut imorgon. 

• sommarstad
    snö 81 skrev 2015-03-03 21:33:17 följande:
    Det finns olika grader av havandeskapsförgiftning. Vanlig Hf är inte lika farlig som den variant som kallas HELLP! Om du vill veta mer kan du googla, men inte om du är av den oroliga typen :) Det är lätt att man blir skrämd, men samtidigt blir man även lite mer informerad.

Min BM säger också till mig varje gång att åka till förlossningen om jag skulle börja må sämre plötsligt. Jag har ju haft en mild variant av Hf förra gången jag var gravid så med mitt höga blodtryck och medicinering nu har jag ju legat i riskzonen sen v.25, men det verkar hålla sig till "bara" högt blodtryck.

Hoppas det sätter igång för dig snart!!
    Nu var jag ju tvungen att googla bara för du skrev så. :p Trodde att det bara fanns en variant. Alltid lär man sig nåt nytt. Men eftersom de verkar inte vara så oroliga för hf känner jag att jag också kan vara lugn, skönt dock att de vill hålla koll. :)
  • sommarstad
    LillLouise84 skrev 2015-03-03 21:33:54 följande:
    Min kusin åkte på en riktigt rejäl hf i höstas. Hon låg på sjukhus i minst en vecka innan de satte igång henne ca en månad innan bf, som slutade med akutsnitt. Hon fick äta blodtrycks medicin i tre månader efter fl. Men hon fick hf tidigt och gick med det länge eftersom bebisen inte var färdigbakad.
    Usch det lät inte kul. Tur är om det är hf jag åkt på är ju fördelen att jag kan förlösas direkt eftersom min lille är färdigbakad. Jag hoppas dock på att det får sättas igång av sig själv. 
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?