BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
Tänkt, Bosse ska få en lillasyster :')
Jag börjar jobba på måndag och det blir heltid till semestern i juli-aug nån gång. känns kul o pirrigt men jag kommer sakna barnen väldigt! Samtidigt vill jag ju att min sambo ska få sin del av föräldraledigheten.
Nån mer som inte fått tillbaka sin mens? Jag ammar ju fortfarande, kväll & natt, men förra barnet kom den tillbaka vid nio månader. Rätt skönt att slippa men är ändå nyfiken på hur kroppen fungerar.
Börjar fundera på om det är nattskräck eller mycket mardrömmar eller både ock som H lider av. Sen i helgen har det varit längre skrikperioder på natten och det snurras och klättras och skriks men det är så svårt att få kontakt med honom. Jag är helt slut efter alla dessa nätter. Ammar ändå fortfarande på nätterna men det är mer här är bröstet och sen somnar jag om. Här väcks vi alla och det tar tid att få honom att bli lugn och somna om. Men eftersom jag inte vet vad som är fel är det också svårt att göra något. Mardrömmar ska man trösta men nattskräck ska man tydligen lämna de ifred eftersom man kan skrämma dem mer med närhet...
Hur sover era små? Vaknar de och är ledsna mycket? Isak vaknar ofta en timme efter han somnat och är då ledsen. Han brukar stå upp i spjälsängen... Brukar gå bra att bara lägga ner honom o stoppa om honom. Sen samma visa efter en timma igen. Andra eller tredje gången han vaknar går det inte längre lägga ner honom då får jag amma honom tills han somnar. Sen blir det några amningar till per natt. Inatt var han vaken o krånglade mellan 00 - 02. Sen sov han faktiskt resten av natten. Så jag gick upp kl sex och hade då fått fyra timmars sammanhängande sömn vilket är längre än på väldigt länge!! Nyfiken på om fler har så här!
Vi var på försenad tiomånaderskontroll i fredags och sen åtta månader har Isak gått NER 50 gram. Han väger alltså 50 gram mindre än gör tre månader sedan. Däremot hade han växt fyra cm på längden... Så nu väger han 9 kg och 77 cm lång. Blev lite orolig men sjuksköterskan verkade lugn...
Nu är vi inlagda på barnkliniken... Han hade 41,4 i temp när vi vakna, stackarn :/ blir att ta massa prover idag och observera till iaf imorgon. Sambon ligger hemma med halsfluss o 40 graders feber till råga på allt. O jag har ångest för att börja jobba på tisdag. Måtte Bosse vara frisk då!
Gah va trött jag är på vår killes dåliga sömn. Jag ammar till sömns och försöker sen lägga honom i spjälsängen, ofta vaknar han då och man får börja om från början. Går liksom inte lugna ner honom utan han måste ammas till sömns igen. På nätterna använder han mig som napp... Minst fyra fem ggr per natt ammar jag honom o så har det varit sen oktober. Hoppas varje kväll att det ska vända. Ursäkta för gnäll. Nån mer som har det så här?
Här är en till som fantiserar om en ensam natt på hotell : )
Är det nån vars barn har astma eller förkylningsastma? Vi misstänker att Isak har det. Han fick RS virus och lunginflammation för två veckor sen o vi fick ligga inne på barnsjukhuset fyra nätter. Nu är han förkyld o flåsig igen.
En rolig sak som Isak gör nu: han säger Thunder fast på bebisspråk, då vill han lyssna på AC/DC Thunderstruck o så står han o typ headbangar! Vad gör era små för tokigheter?
Wow tänk att ni är några som snart får småsyskon till marsbebisarna! Visst blir det mer jobb o man är mer trött o stressad ibland men det är ju så mkt kärlek o glädje! Tänker varje dag på att jag skulle vilja ha ett tredje fast det är lite kaos här hemma o jag inte sovit en hel natt på typ 1,5 år. Så nu funderar jag på hur mycket mer jobbigt det kan bli med en trea, orkar man????
Vilken stl har era barn nu på blöjor? Sambon hade råkat köpa 5or (pampers pants), funderar på om dom blir alldeles för stora eller om det kan funka... Såg att kiloangivelsen var 12-18, och Bosse väger knappt 10kg... Men vet också att kiloangivelsen inte alltid stämmer...
Varma handdukar tyckte jag lindrade mycket då det tryckte på som fasen bakåt tyckte jag! Annars fick jag lära mig att man inte kan bestämma så mycket själv utan bara hänga med! Min första fl tog två dygn med mkt värkar som inte gav så mkt o slutade i akutsnitt. O andra tog typ fyra timmar från onda sammandragningar till han var ute! Jag funderade jättemycket på huruvida jag skulle ha Eda eller ej, och hur jag skulle uthärda värkarna då länge som möjligt hemma innan vi åkte hem. Men det fanns ingen tid till Eda för jag var öppen 10 cm när vi kom in. Vi var på fl 40 min innan han kom ut. Om det skulle bli nån mer gång skulle jag tänka på varma handdukar. Och träna lite på att mentalt hantera värkarna då jag fick lite panik när det blev så intensivt.
Lycka till ni som ska föda snart! Min jobbarkompis fick barn förra veckan, hon sa innan att hon inte visste om det var pojke eller flicka. Men vad hon visste men inte sa till nån var att det var tvillingar!! Så kom en bild med två små bebisar hehe alla blev helt chockade...
Grattis till lilltjejen!!
Hur är era små nu? Min gosse gör mig lite gråhårig nu... River o drar runt grejer överallt, stoppar saker i toaletten, drar storebror i håret, vaknar säkert fem ggr per natt, mycket gnäll och hänger i mina ben när jag försöker laga mat. Ursäkta gnället men jag känner mig lite sliten. Nån mer som har det så här? Önskar jag kunde hjälpa honom bli lite mer harmonisk : )