-
Vad lustigt, för mig var det tvärt om - lustgasen gjorde mig inte ett dugg full eller omtöcknad, den tog bara bort smärttopparna. Något morfin kom aldrig på tal. Och jag avslutade förlossningen med en manlig sjuksköterska.Trollunge85 skrev 2015-04-05 07:12:18 följande:Min bm försökte presentera smärtstillande under natten (hade en manlig förresten under nattskiftet och trots jag tyckte det var konstigt när han presenterade sig så störde jag mig aldrig på det sen) men jag tyckte morfin lät lite väl extremt och när han sa att lustgasen skulle göra att jag kände mig full men inte ta bort värkarna var jag inte intresserad förrän det blev alltför jobbigt. Epidural blev jag aldrig erbjuden.
-
W verkar inte ha magknip helt och hållet, men jag märker att han spänner, grimaserar och krumbuktar efter amning/matning och försöker trycka ut fisar. Oftast får han ut nåt till slut, men jag börjar fundera på om minifom kan vara nåt att testa, även om han inte har hard core magknip. Eller är Der överkurs?
-
Vad bra den här tråden är för tips och råd! Jag som förstagångsföderska har så många undringar.
Ang naveln igen; igår ramlade stumpen av och under den döljer sig en halvmåneformad röd bulle och resten ser ut som en grå röra med inslag av gult, som navelsträngen såg ut ny. Typ. Det ser inte infekterat ut (vad vet jag?) inte rött runt naveln. Är det så här det ska se ut? Eller har era rosa, hudfärgade, färdiga navlar därunder? -
Tack! Skönt att höra! Vad skulle jag göra utan er?snö 81 skrev 2015-04-05 20:09:32 följande:Under stumpen ser det grågult ut till dess att det har läkt. Det är aldrig en "färdig" navel där under. Fortsätt bara att tvätta och var nog med att torka torrt efter att du tvättat.
-
Ah! Det kan vara något alltså. Jag ska nog testa det. Det är ju ofarligt.SvanE skrev 2015-04-05 20:23:07 följande:Innan vi började med minifom var det mycket grimaser (är en del fortfarande) men han pruttar så mycket mer nu så det känns verkligen som att han mår bättre av dom :)
-
Tänk att amning ska vara förknippat med skuld. Vi har fått till mitt drömsystem nu (nästan), vilket innebär att jag ammar (med amningsnapp - bröstvårtorna Har inte hämtar sig helt än) och pumpar om vartannat, vilket innebär att maken (eller vem som helst) kan ta hälften av matningarna och jag kan köpa mig frihet och sömn. På tis ska jag tex på mitt fösta egna äventyr - åka till frissan.snö 81 skrev 2015-04-06 09:31:44 följande:Jag tycker du/ni gör helt rätt! Jag hade en ambition att göra så när min dotter var liten, men väntade för länge innan jag introducerade flaskan så hon totalvägrade.
Nu ger jag ju bara ersättning till Tage och jag tror absolut att det är ett nästintill lika bra alternativ som amning. Jag tror inte att han kommer bli en sämre människa än sin storasyster som är helammad :)
På natten tar maken det första 4-h-passet och han sover i gästrummet med w i sin babysäng bredvid och jag sover ensam i tyst sovrum. Efter 4 h går jag upp och kollar dem (de har sovit varje gång hittills), pumpar brösten och går och lägger mig igen. Efter sina första 4 h har maken ok på att byta om han vill, men än så länge har har han kommit med W först på morgonkvisten, så jag har sovit runt 7-8 h/natt nu sen Vi kom hem från BB.
Jag inser att vi har fått en enkel bäbis, ta i trä. Maken tror nästan att det är fel på honom.
Jag menar inte att vara mallig och trampa någon på tårna, (han kan ju bli ett vaket skrikmonster imorgon) jag vill bara berätta att jag älskar bröstpumpen som underlättar livet så, om det kan inspirera någon mer. -
Ja, jag inser att vi nog inte ska förmoda att vi kan hugga en 11 dagar gammal bäbis rutiner i sten riktigt än...snö 81 skrev 2015-04-06 10:29:55 följande:Det låter ju perfekt!! Skönt att kunna dela på matningen även med bröstmjölk.
Vi hade en jättebra bebis första tiden efter han föddes :) Då sov han 6-7 timmar i sträck innan han vaknade och åt, somnade sen om 3-4 timmar till. Vi fick sova minst till 8-9 på morgonen. Nu sover han 4 timmar, äter, sover 2.5 timme, äter, men därefter är det jättesvårt att få honom att somna om. Det tråkiga är att då är klockan bara runt 4 eller 5 - lite tidigt enligt mig. -
Jag har det i ständig åtanke och har redan upptäckt att han lägger sig till med nya fasoner hela tiden. Tex biter han till i bröstvårtan strax innan ha ska släppa. Aj! Och så har han börjat med ett skall som en hund när han vill ha uppmärksamhet.snö 81 skrev 2015-04-06 11:03:28 följande:Oavsett ålder på bebisen så ändras alla rutiner precis när man tror att man har koll på läget. En erfarenhet från dotterns bebistid :)
-
Jag gick inte på toa på fyra dar, fick ta ett piller och sen var ser som en miniförlossning, mest mentalt. Det gick ju bra. Knipövningar och knipa strålen gjorde jag inte förrän efter en v pga obehag i stygnen.Trollunge85 skrev 2015-04-06 12:29:38 följande:
Vi hade planerat att åka hem idag men väljer att stanna en natt till. Tror vi har fått till amningen även om det gör ont. H började med att amma ordentligt igår kväll och sen ville han inte sluta. Känns inte som om jag fick sova alls. Har lite problem med liggamning men orkar heller inte gå upp hela tiden så vi försökte under natten även om jag låg helt spänd och rädd för att mosa honom. Är glad över att det finns ett stöd här även om jag nog inte frågar dem tillräckligt mycket. Jag tycker dock det är jobbigt att han vill amma i princip varje timme. Svårt för mig att sova som verkligen behöver några timmars sömn till. Men mannen har försökt ta H när han sover så jag får lite mer kvalitativ sömn. Längtar till mjölken ska rinna till och hoppas det blir lite mindre intensivt då.
Är det fler som inte riktigt känner av knipreflexen när det gäller att kissa? Eller inte kände den precis i dagarna efter fl? Kom det tillbaka sen? Har inte vågat bajsa sen fl så nu har jag tagit microlax för att få ut det som finns. Det var inte så smärtsamt som jag var rädd för men det dröjer nog ett tag innan jag vill krysta ut det.
-
Frotterade plastlakan - har något tips på var man köper billiga och bra sådana? Typ spjälsängsstorlek eller större.