Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Alltså denna ålder! Alla ord som bara bubblar ut! All glädje! Underbart! MEN också detta testande av gränser och alla illskrik rakt ut!! Jösses! Börjar ana vad de närmsta åren har i beredskap åt mig!

• tovemaja

Så lustigt att det är så olika! Trots att barnen är lika gamla. Folke är inte alls framåt fysiskt, skulle aldrig hoppa från kanter osv. Har precis börjat klättra upp och ner från pallar... Springer ju mycket och så. Men försiktig annars. Inga tvåordsmeningar men massa massa massa ord!

• tovemaja

Aaaahh... Giv mig styrka! Folke har varit vaken sedan midnatt och skrikigt, lillen är pigg nu och bajsar och äter i ett kör... Och maken har ryggproblem och kan inte lyfta. Småbarnslivet är ju bara fantastiskt ibland! Det blir ett helvete att ta sig igenom dagen men det är väl bara att bita ihop. Zzzzz

• tovemaja
    Kpax skrev 2016-09-20 07:17:12 följande:

Våran tvåa kom igår!

Inskrivna 16.15 och han är född 17.30.

Förlossningen var verkligen HELT olik första.

Var öppen 7cm när jag kom in (2-3cm förra gången), struntade i eda (förra fick jag eda vid 10cm, behövde värkstimulerande dropp och kateter som sedan gav mig uvi), skitkort krystskede (1h45min sist). Var på förlossningen 1h 15min (10h sist).

Kände mig som vanligt orkesmässigt efter nån timme. Trodde jag skulle vilja vara kvar här ett tag ändå, men redan efter ett par timmar hade jag helst velat åka hem (fast kände ändå att ett dygn med personal på plats kan vara skönt).

Kände tyvärr inte alls samma kick efter den här förlossningen... Jag vet inte om det beror på att det gick så fort? Eller på att jag inte väntat på den här bebisen som jag gjorde på Josefin?

Stort stort grattis kpax! Det är ju så häftigt att det kan vara så Olivia från gång till gång. Vad är det för kock du saknar? Handlar det om förlossningen i dig eller mer om anknytningen till barnet? Vad ska nr två heta tror du?
  • tovemaja
    KarinIngrid skrev 2016-09-20 11:00:51 följande:
    Julian blev till på första försöket till vår stora överraskning, Vi räknar inte med att det går lika snabbt denna gång men jag hoppas på så snart som möljigt. Jag skulle helst vilja att syskonet föds under 2017 och inte 2018. 
    2018 fyller jag 40 och det är min egna gräns för när jag vill föda barn. 
    Så kul med syskonförsök! Lycka till! Kan nästan känna mig besviken över att vi inte fick försöka med lillebror... Vilket är helt bisarrt eftersom vi fick försöka ett helt år med Folke. Borde ha fått nog av väntan på bim :)
  • tovemaja

Ebe: vi var på 18m för snart en månad sedan. Vaccinationen gick hur bra som helst denna gång, i armen tog de och Folke reagerade inte ens. BVC sköterskan sa också att 18 m vaccinet är det absolut snällaste att ta.

Folke hade inte växt så mycket. Var 86 lång och 13,2 tung. En stadig kille.

• tovemaja
    LillLouise84 skrev 2016-09-22 21:27:09 följande:

Här hemma kämpar vi med vardagen. Både jag och pappan jobbar heltid, barnen på dagis och en hund. Plus ett renoveringsprojekt modell xxxxl. Häromdagen satt pappan och grät vid köksbordet när jag kom hem, ren utmattning som tar knäcken på oss. Jag kämpar med gravidkilon 18 månader efter graviditeten. Min hormonspiral krånglar och jag har blödningar varje vecka och håller på att bli galen. Men vad tusan ska jag ha för preventivmedel? Något tips? Jag är tydligen väldigt fertil och har oregelbunden cykel.

Å hu! Fasar för situationen framöver nu då! Dock ingen renovering i sikte. Kan någon av er gå ner i tjänst? Låter hemskt om ni gråter av utmattning!

Preventivmedel ja. Jag är också i valet och kvalet. Vill inte ta någon form av hormoner, inte heller ha det i kroppen. Vill inte ha spiral, någon sort... Känner mig låst. Har du testat kopparspiral? Minipiller?

Vi har i 10 år kört natural cykles som funkat så bra fram tills efter förlossningen då jag ammade... Det kan jag inte använda nu när jag ammar. Knappast du heller om du har oregelbundna cykler.

Börjar fundera på pessar. Någon dom testat?
  • tovemaja
    ebe91 skrev 2016-09-23 09:40:06 följande:
    Jag kör NC och har tänkt använda pessar under de fertila dagarna. Håller faktiskt på att skaffa en just nu! Beställde från gröna barnmorskan men blev ngt fel vid beställningen så efter mailkontakt med henne visar det sig att jag har rätt till femcap kostnadsfritt (bor i norrbotten och är under 26 år). Har efterkontroll inbokat i mitten av okt så ska ta upp det då med min bm.

Alltså det är så konstigt med min mens... fick första mensen 4,5 v efter förlossningen. 33 dagar senare kom andra mensen (hade innan en cykel på 30-31 dagar). I söndags fick jag positivt äl-test men tempen steg aldrig? Och idag fick jag mens. Denna cykel var alltså 24 dagar. Med 5 dagar mellan pos äl-test och mens...
    Om du ammar så ät det nog risk för att cykeln blir lite hipp som happ... Det är därför NC inte känns så bra under den perioden. Jag blev ju gravid för att vi hade sex i samband med "mens", som uppenbarligen inte var mens :)

Toppen att du ska testa pessar! Då får vi kanske utvärdera ihop sedan då. Jag har efterkontroll 30/9 och ska prata pessar då.
  • tovemaja

Denna bild säger mycket om mitt liv just nu. En glad och busig Folke som ska "gosa" med lillebror tills tårarna kommer hos sistnämnda :)

• tovemaja
    LillLouise84 skrev 2016-09-29 19:10:37 följande:
    Idag ringde BVC till pappan och sa att de kan inte vänta med uppföljning av vikten till två år utan vi ska mellan väga till jul. Eftersom läkaren sett kurvan och det var inte bra. Jag blir så ledsen han äter som en vuxen och mår bra, räcker inte det?
    Men va? Så knasigt! Byta BVC?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?