• Lilj3

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-04-08 08:38:50 följande:

Så himla typiskt! Igår kväll heldäckade grabben vid 20.30 och sov verkligen djupt. Jag tänkte passa på att få några timmars sammanhängande sömn så, men just när jag gjorde nig i ordning kände jag att högra bröstet ömmade som tusan och när jag kände efter var det massa små "kulor" undertill... Fattade ju att det var mjölkstockning på g och efter en del velande kom jag fram till att jag var tvungen att amma bort det innan det blev värre... Så var tvungen att väcka Folke och amma och sedan ville han inte sova bra inatt heller...så typiskt! Fick som mest 2,5 timme nu på morgonen. Men bröstet är bättre i alla fall!

Ang.vagnen så fick vi en superfin Åkpåse med tjockt, långhårigt lammskinn så Folke her bara vanliga innekläder. Superpraktiskr. Behöver inte ens mössa för han blir varm även om huvudet. Haft med overall ifall han behövt komma upp men hittills är den oanvänd.

Råkade ut för samma sak natten till igår. Fy vad obehagligt det var! Jag duschade varmt och gick och la mig med varm vetekudde på bröstet som ömmade och lät V amma från bröstet under natten. Jag hann inte få någon feber och det ömma var nästan helt borta på morgonen, tack och lov.

Hoppas du kan få mer vila under dagen.
  • Lilj3

Rekordnatt! Han sov i sin säng från 22-4, åt och sov tre timmar till. Han hade dock en riktig gnälldag igår då han mer eller mindre hängde vid mina bröst konstant från 5 på eftermiddagen tills han somnade. Så han sov väl av utmattning stackarn. Det känns skönt att han har börjat acceptera att sova i sin säng, då behöver inte jag ligga och sova på helspänn med honom bredvid mig i sängen.

• Lilj3

Mammahjärnan är inte alltid speciellt rationell har jag upptäckt. Nu har Valter sovit nästan hela natten och hela dagen med några få uppehåll för mat, det senaste för snart 4 timmar sen. Skönt kan man kanske tycka, men inte då! Istället sitter jag här och är orolig för att han inte mår bra som bara sover och sover trots att jag vet att det är normalt med mycket sömn för småttingar. Och igår var jag orolig för att nåt var fel när han var gnällig och vaken nästan hela dagen. Jaja, han laddar väl upp för ett nytt skrik- och gnällpass ikväll kan jag tänka mig.

• Lilj3

Kom på att jag inte har skrivit här på nån vecka men jag läser varje dag. Imorgon blir V två månader. Vill att tiden ska stå still samtidigt som jag vill se att han utvecklas och gör framsteg, märklig känsla det där. Idag var vi på BVC och han väger nu 5505 gram, så snart har han fördubblat sin födelsevikt! Tur att jag själv inte följer en liknande viktkurva, 2 kg kvar till inskrivningsvikten men tappar gärna 5 kg till efter det.

Var även på efterkontroll idag och allt såg bra ut. Pratade om preventivmedel och jag känner mig kluven. Mår mer eller mindre dåligt av olika hormonella P-medel men det känns så trist att krångla med kondom varje gång. Valter blev ju till för att vi slarvade ;). Hur ska ni göra?

• Lilj3
    sommarstad skrev 2015-04-22 21:00:56 följande:

Testade att pumpa samtidigt jag ammade och helt plötsligt fick jag ut 50ml utan större problem. Dock var det svårt att klara av att se till att V hade bröstet samtidigt. Vilgot brukar dessutom få raseriutbrott efter han ammas en stund. Han äter och skriker om var annat. Då fick jag ge upp pumpning.

Har nån samma problem vid amningen? Alltså att det skriks i samband med amningen.

Jag tog upp det med sjuksöterskan och hon trodde att det kunde bero på att när den tjockare mjölken kräver större ansträngning från honom vilket han inte gillar/förstår. Han förstår iaf inte att det blir svårare om han skriker. Jag vet inte vad jag ska göra mer än att vara tålmodig och försöka lugna honom. hon menar på att han lär sig med tiden. Men det är inte lätt att försöka amma en unge som skriker mellanåt. Testar att byta ställning, pausa honom från bröstet, försöka att rapa honom då och då (iaf det skulle vara det som stör honom). Jag sjunger, jag vaggar, jag stryker lugnade vilket ibland lugnar för stunden. Maken tar honom mellan åt för att få honom bort från mjölklukten för att lugna honom. Vilgot går upp i vikt så han får ändå i sig den tjocka mjölken. Dessutom är vi fortfarande nybörjare när det kommer till amningen så det blir förhoppningsvis lättare med tiden men oj vad det tar på en med en bebis som skriker fast han har maten framför sig.

Har samma problem, speciellt när han är trött och inte riktigt orkar anstränga sig. Värst är det på kvällar innan läggdags. Då fäktas, boxas och sparkas det för fullt vid bröstet. Väldigt frustrerande!
  • Lilj3
    Frallanz skrev 2015-04-22 22:46:17 följande:

Hej mars mammor! :)

Undrar om det kanske är någon/några här inne som har lust och ork mitt i allt bebismys o bestyr, att berätta om er förlossning? :)

Var det er första? Smärtlindring, epidural, hur tog den tex? Att det gör ont förstår väl alla, men hur upplevde ni smärtan o vad gjorde ni som fick er att ta er igenom varje värk osv :)

Förstföderska och är nyfiken som attans! :) inte rädd o så, men man vill ju ändå höra andras åsikter osv kan jag tycka :) intressant!

Min första förlossning började i vecka 37+3 med vattenavgång klockan halv 9 på morgonen. Hade inte haft några känningar innan, förutom några jobbiga förvärkar kvällen innan. Dagarna innan förlossning var jag känsligare och mer lättirriterad än vanligt. En timme efter vattenavgång började jag få värkar, svaga och oregelbundna med ca 4-10 minuters mellanrum. Ringde förlossningen vid 10 som ville att jag skulle komma in på kontroll senare under dagen men att jag kunde stanna hemma så länge värkarna inte blev starkare och mer regelbundna.

Värkarna tilltog i styrka och vid 2 var vi inne på förlossningen. Där konstaterades vattenavgång och jag fick ligga med ctg i ca 20 minuter. Fick värktabletter som inte hjälpte ett dugg. De ville inte ge mig ett eget rum på en gång utan vi fick hänga i väntrummet och korridorerna. Det var skitjobbigt att sitta där det var annat folk med värkar som bara gjorde ondare och ondare.

Till slut gick min sambo och sa till att jag måste få ett eget rum och vid 16.00 hade jag fått det. Fick lustgas på lägsta dosen som kanske inte hade sån stor effekt, men det hjälpte mig att fokusera på andningen så på sätt och vis hjälpte det ändå.

Klockan 17 undersöktes jag och var då öppen 4 cm. Vi ökade lustgasen som nu verkligen blev min bästa vän. Värkarna gjorde fortfarande ont men ruset från lustgasen gjorde att jag kunde härda ut och gå in i en egen liten bubbla. Bad aldrig om någon annan smärtlindring eftersom jag är enormt envis och hade gett mig tusan på att klara det med bara lustgas.

När nattskiftet började vid 22 hade jag full styrka på lustgasen och hade öppnat mig 10 cm med en liten kant kvar. En halvtimme senare var det dags att börja krysta. Jag var väldigt trött och hade svårt att få ordentlig kraft i krystningarna. Droppet ökades på för att ge mig kraftigare krystvärkar men det hjälpte inte. 00.30 kom en kraftig barnmorska in som skulle hjälpa till genom att trycka på magen när jag krystade. Värsta smärtan jag varit med om! Jag skrek helt hjärtskärande rakt ut enligt vad min sambo berättade efteråt. Inte heller detta hjälpte och bebisens hjärtljud började gå ner så de beslutade att hjälpa mig med sugklocka. Efter två krystvärkar med sugklocka var han äntligen ute. 16 timmar efter första värk och efter tre timmars krystarbete. Världens bästa känsla! Anledningen till att hjärtljuden gick ner var tydligen att han höll i navelsträngen framför ansiktet.

Hur jag upplevde smärtan:

Olik nån annan smärta jag tidigare känt. Har väldigt kraftig mensvärk annars men det här gjorde ont på en annan nivå. Dock gick smärtan lättare att härda ut än min mensvärk eftersom jag visste att jag skulle få en fin "belöning" i slutändan :)

Sammanfattningsvis: Fin och häftig upplevelse. Fruktansvärt smärtsamt och jobbigt, men skulle utan tvekan göra om det igen. Men det får gärna vänta ett par-tre år till nästa gång.
  • Lilj3
    Frallanz skrev 2015-04-23 19:48:50 följande:

Tusen tack för din fina berättelse! :) verkligen intressant att få läsa om den. Man har ju väldigt svårt att förstå att man själv kommer få ut en bebis på ett eller annat sätt.

Men antar att man förstår det när det väl är dags kanske haha.

Enda jag är rädd för är att jag ska gråta och bara ha panik genom hela tiden, de vill jag helst undvika då man såklart vill va med så mycket som möjligt i nuet. Men såklart inget man kan styra över :)

Ja på ett eller annat sätt kommer de ju ut, det är det enda man kan vara säker på. Läste själv massa förlossningsberättelser innan. Tyckte det hjälpte mig att förbereda mig mentalt, men jag vet att vissa absolut inte vill veta nånting alls. Lycka till med allt!
  • Lilj3
    tovemaja skrev 2015-04-25 22:37:53 följande:

Ååååå... Haft en sådan fin kväll med lillen! Först sov han nästan hela bilresan (3,5 timmar) och sedan lite gnäll hemma följt av maken som matade med ersättning och jag som pumpade för att frysa in och sedan hade vi mys i soffan till braveheart hela familjen! Första gången han kunde vara haken och lugn så länge utan att äta! Lår och mös på pappas bröst och tittade runt... Somnade på mitt bröst och sover nu gott i vaggan bredvid mig! Myspys! Börjar verkligen, verkligen gilla bebistiden nu... Men oj så mycket bättre det känns att vara hemma!

Avis! Hoppas att det fortsätter så för er. Valter är fortfarande en riktig gnällis på kvällarna. Han vill inte ligga själv, inte ligga på bröstet eller i famnen ( undantaget om man står upp och gungar eller studsar på pilatesboll), inte ens bröstet duger längre som tröst. På förmiddagar är han dock en riktig charmör och han sover bra på natten när han väl har somnat, så det är väl bara att vänta på bättre tider när det gäller kvällarna.
  • Lilj3

Inatt somnade V efter sista amningen kl 22.20 och vaknade inte för att äta förrän halv 6 och sov därefter 4 timmar till, åt och sov 2 timmar till! Har hunnit med att både duscha och ta fram och vika storlek 62-kläder nu på förmiddagen. Känns som det verkligen gått åt rätt håll med nattsömnen, men man får väl vara beredd på bakslag. Synd bara att han ofta är på dåligt humör stor del av eftermiddag och kväll fortfarande.

• Lilj3
    Kpax skrev 2015-04-27 13:50:57 följande:

Härligt! Hoppas han håller sig glad längre och hellre somnar en timme tidigare om han är på dåligt humör för att han är trött. Men FÖR lätt ska man väl inte få ha det förstås ;)

Tycker det är mycket svårt att veta vad gnälligheten beror på, men övertrötthet kan ju vara en del av det på kvällarna. Det är som att när han har passerat en viss gräns av trötthet är det nån mystisk osynlig kraft som håller ögonlocken uppe ändå. Och om han mot förmodan somnar tidigare nån kväll vaknar han och bajsar, pruttar, får hicka eller dylikt och sen är cirkusen igång igen. Kvalitetstid med sambon på kvällar är ett minne blott :P
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?