-
För att det är deras ägg, och därmed deras barn. Ett fel har begåtts, och ska därför rättas till.Anonym (Diskutera mera) skrev 2014-08-10 13:45:58 följande:Kan du motivera varför du GIVETVIS tycker att äggen tillhör de biologiska föräldrarna?
-
I detta fall kan man rätta till felet, och då ska det naturligtvis göras också.Anonym (Diskutera mera) skrev 2014-08-10 14:14:46 följande:
Ja men om man tar emot ägg skriver man under ett bindande dokument om att de äggen man får tillfaller en - lagligt! Då har man ju laglig rätt till dem! Hur löser man det då?
Någon skriver: ett fel har begåtts och ska rättas till! News: Alla fel kan inte rättas till!!!
Någon kör full och kör på ett barn som dör! Hur fan ska det rättas till!???!
-
Fast det har ju tidigt i graviditeten upptäckts att det var fel ägg. Dokumentet gäller väl endast om det är rätt ägg, inte vilka ägg som helst. Dvs dokumentet skrevs på i god tro. Sedan har det visat sig vara fel ägg. Eller fanns där en paragraf som sade att även om fel ägg, dvs ägg som tillhör någon annan, använts så ska de inte lämnas tillbaka?Anonym (Diskutera mera) skrev 2014-08-10 14:21:33 följande:Nja, lagligt har någon annan också fått rätt till äggen.
Eftersom förutsättningarna inte stämmer, så kan ju inte dokumentet gälla längre, anser jag. -
Du menar att den kvinna som haft det jobbigast ska få behålla barnen? Du bryr dig inte om barnens rätt till sina egna föräldrar, och det faktum att äggen och sperman inte var avsedda för den andra kvinnan?Gästrikott skrev 2014-08-11 08:56:01 följande:
Jag förstår inte hur så många kan tycka att de som ägg och spermie kom ifrån ska få barnen?! Själv tycker jag att det verkar fan så mycket värre att tvingas till att vara surrogat än att tvingas vara donator. För donatorerna är det lite könsceller, för surrogaten är det ett barn hon burit i nio månader och sedan fött fram. Hade jag "förlorat" ett embryo genom ihopblandning på klinik hade jag aldrig tvingat av den födande modern barnet. Det är fullkomligt omänskligt! Dock hade jag förväntat mig en generös ekonomisk ersättning från kliniken samt hjälp till ett eget barn.
-
Exakt. Ett fel har begåtts. Klart det ska rättas till.Anonym (-) skrev 2014-08-11 09:17:06 följande:
Rubriken säger väl dock allt; "Äggen gick till FEL par".
-
Hur får du "kvinnans rätt till sin egen kropp" att bli "kvinnans rätt till andras barn"?Haskel skrev 2014-08-11 09:57:46 följande:
Jag är konsekvent.
Det är kvinnans kropp. Kvinnan bestämmer helt vad hon ska göra vid en graviditet. Endera föda eller göra abort.
Så fungerar det ALLTID när en mans spermier befinner sig i en kvinna. Så självklart måste detsamma gälla om en annan kvinnas ägg hamnat där. Ingen annan människa, varken man eller kvinna, ska kunna tvinga henne till abort, födande eller adoption.
Eller gäller nu plötsligt inte "kvinnans rätt till sin kropp", bara för att det finns en annan kvinna med i bilden???
Det må vara beklagligt. Men vill man att kvinnan ska ha rätt till sin kropp, vid "oplanerade" graviditeter, så får man stå för det.
Detta handlar ju om en kvinna som fått en annans kvinna ägg, ägg som alltså inte var avsedda för denna kvinna. Dessutom är detta inte en oplanerad graviditet, den är väl så planerad den kan bli, eftersom man uppsöker en klinik för att plantera in både ägg och spermier. Ägg och spermier som tillhör ett annat par.
Detta går inte att jämföra med en random graviditet. -
.
Som sagt, hennes kropp ja. men inte hennes barn. Viss skillnad.Haskel skrev 2014-08-11 10:13:43 följande:Vad händer om mina spermier hamnar i en annan kvinna. Det väntade barnet är ju tveklöst mitt då. Men kvinnan har full bestämmanderätt, eftersom det är hennes kropp och hennes graviditet.
Det kvittar hur oönskat mina spermier hamnat i hennes kropp, det spelar ingen roll om hon så stuckit hål på en kondom, eller stulit ett spermaprov. Det är lik förbannat hennes kropp.
Detsamma måste gälla om en annan kvinnas ägg hamnat i en kvinna.
Barnen är redan födda, så vi kan skippa snacket om att kvinnan gör vad hon vill med sin kropp, det är inte aktuellt längre. Hon har valt, hon valde att föda barnen. -
Jag jämför inte denna situation med någon annan, där kvinnan bär på ett barn som hon gjort med en man hon har haft sex med.Haskel skrev 2014-08-11 10:27:27 följande:Gäller inte rätten till sin kropp retroaktivt då, menar du?
Den som burit och fött barnen är barnens mamma. Det enda den biologiska mamman kan kämpa för, enligt Svenska lagar, är gemensam vårdnad.
Vad anser du själv om ofrivilliga fäder, kvinnan eller mannens beslutanderätt?
Detta är en helt annan situation, och det har begåtts ett fel när man satte in ägget och spermierna. Då kan man inte komma med samma konsekventa svar som man alltid drar fram.
Att bara kunna se ett svar för alla situationer är att vara inskränkt, tycker jag.
Detta är en delikat och svår fråga, för alla inblandade. Ser man inte det komplexa i det, så blir det lätt att man drar man sitt konsekventa svar, för då behöver man inte sätta sig in i situationen.
Det är svårt att se utanför sin egen lilla box, det kan även vara skrämmande. För många är det en trygghet att alltid ha ett standardsvar, att alltid vara konsekvent, för att det underlättar. -
Skillnaden här, som jag hoppas du också ser, även om jag tvivlar, är ju att varken kvinnan eller mannen har begått ett misstag. Det är sjukvården som begått ett misstag.Haskel skrev 2014-08-11 10:57:55 följande:Ska jag vara fullkomligt ärlig, så är även jag kluven i frågan.
Just "att se utanför sin lilla box". Se på detta forum, vad händer generellt då en man av misstag gjort en kvinna gravid?
Det ropas högt och vilt att "kvinnan har rätt till sin kropp, och hon bestämmer".
Den här situationen är exakt jämförbar. Men nu ser många kvinnor att deras självbestämmande över sina gener är hotade. Och helt plötsligt tycks inte kvinnans rätt till sin kropp vara så viktig längre.
Varken det ena eller det andra paret i denna situation har kunnat kontrollerat det som hänt, ingen av dom har valt detta. Ingen av dom kan klandras för att ha varit vårdslösa, eller för att lurat någon annan. Det är ett misstag gjort av en utomstående part. -
På vilket sätt har denna kvinna inte rätt att bestämma över sin egen kropp?Haskel skrev 2014-08-11 11:38:48 följande:Så om någon annan har gjort fel, har alltså inte en kvinna rätt till sin kropp längre.
Är det rätt uppfattat?
Blev hon tvingad att föda barnen alternativt göra abort?
Men, ja, jag tycker att i detta fall, när någon utomstående gjort ett sådant allvarligt fel, så kan inte principen råda. Kvinnans rätt till sin egen kropp är inte större än det andra parets rätt över sina ägg och spermier.
-
Klart det är tragisk för kvinnan och mannen som trodde att det var deras barn.Anonym (Passionata) skrev 2014-08-11 11:43:00 följande:Mm och ska en gravid kvinna behöva förlora ett barn på grund av ett misstag som gjorts av utomstående? Hon har ju inte gjort nåt fel, hon har gjort hela jobbet.
Ta ut ett ägg - några minuter. Inga känslor inblandade i ägget.
Bära ett barn i nio månader - hmm...
Men det ger ändå inte dom rätt att behålla barnen, tycker jag.
Man kan bli drabbad av andras fel, det händer väl hyfsat ofta i vården. -
Anonym (Linn) skrev 2014-08-11 11:53:48 följande:Absolut, och det är också där "barnets rätt till sina biologiska föräldrar" väger tyngre än kvinnan som bar barnen väger in tycker jag. Måste också vara fruktansvärt för de biologiska föräldrarna att veta att deras ägg/biologiska barn getts bort till någon annan.
Däremot bör kvinnan som bar barnen kompenseras både ekonomiskt och med hjälp att bli gravid igen samt ev psykologhjälp.
Även om det är hårt anser jag att barnens rätt till sina biologiska föräldrar väger tyngre. -
Notetur Nomen skrev 2014-08-11 12:22:26 följande:Så, du får dra helt obskyra jämförelser men inte jag?
Du snackar om kvinnans rätt till sin kropp, när frågan är barnets rätt till föräldrar/föräldrars rätt till sitt barn. -
Jag tycker de biologiska föräldrarna ska ha barnen . Den kvinnan visste redan i 3 månaden att barnen inte va hennes då kunde hon ju gjort abort isåfall för hon kan ju inte va så dum att hon trodde biologiska föräldrarna skulle acceptera detta ?!
-
Så klart jag fattar att abort hade dödat blivande barnen men då hade barnen inte blivit drabbade av detta vem som ska ha dom efter att sjukhuset gjort fel ! Tycker ändån ett fel är begått och sjukhuset får rätta till felet.Haskel skrev 2014-08-12 09:37:39 följande:
Vem tror du fick äggen då... någon "random" kvinna som bara gick förbi avdelningen???
Kvinnan som "fick" äggen var väl sannolikt i exakt samma sits som den andra kvinnan. En kvinna som gjort allt för att försöka bli gravid, men misslyckats. Nu lyckades hon med hjälp av IVF.
Tror du på fullaste allvar att en kvinna i hennes sist "bara gör abort"?
Abort kan även minska chanserna att bli gravid ännu mer i framtiden.
Kvinnan gick 3 månader, i tro om att det var hennes egna ägg. Efter 3 månader upplevde hon sannolikt att de kommande barnen var hennes.
Jag kan även upplysa dig om att barnet/barnen dött, om hon gjort abort. Man hade alltså INTE kunnat sätta in de aborterade fostren i "den rätta kvinnan".
Kvinnan som födde barnen hade inte skrivit på något papper som "surrogatmamma". Hon var på kliniken för att bli inseminerad, vilket hon också blev. Hon är därmed barnens mamma.
Man får faktiskt också donera både ägg och spermier till behövande kvinnor/par. Vem/vilka blir föräldrar till de barnen?