Inlägg från: Anonym (fuck off) |Visa alla inlägg
  • Anonym (fuck off)

Jag är socialsekreterare på försörjningsstöd, fråga vad ni vill :-)

Jag hatar er. Ett mer byråkratiskt system får man leta efter.

"Nej, du kan tyvärr inte få en enda spänn innan oktober 2017 eftersom du inte kan redovisa kvittot från statoil februari 2008."

"Det är klart vi bryr oss om alla människor och vill inte att någon ska behöva svälta. Så återkom vänligen när du lyckats hosta fram statoilkvittot."

"Nej, tyvärr. Vi kan inte godkänna några pengar till din schizofrena bror. Han klarar inte av att föra sin egen talan och vi är därför oroliga för att du ska supa upp hans pengar om vi beviljar nåt "

Kommunväxeln:

"Det är bara telefontid dit på tisdagar mellan 8 och 8.15. Jag förstår att det känns frustrerande när det tutat upptaget de senaste 14 veckorna, särskilt med tanke på att du svälter, men vi kan tyvärr inte hjälpa dig ändå."

• Anonym (fuck off)
    Anonym (SoL 4:1) skrev 2014-08-17 23:17:05 följande:

Jag ser inga frågor i ditt inlägg?

Det var en helt korrekt iakttagelse.
  • Anonym (fuck off)
    Anonym (SoL 4:1) skrev 2014-08-18 07:58:57 följande:

Ja, tak över huvudet ska ni få hjälp med men det innebär mest troligt inte en lägenhet utan någon form av dygnsboende som vandrarhem, härbärge eller liknande.

Varför ni inte fick hjälp till mat=akut livsmedel vet jag inte, det är ytterst svårt att svara på då jag inte vet detaljerna. generellt så brukar jag säga att man aldrig ska nöja sig med att bara ringa och fråga utan göra en formell skriftlig ansökan. Då får man också ett avslagsbeslut med motivering som man kan överklaga. Att n blev avvisade i telefon beror väl lite på hur ni framställde er situation och hur ni egentligen frågade samt såklart hur situationen var just då och varför.

Tycker du att det är acceptabel levnadsstandard för småbarn att bo på vandrarhem eller härbärge? Och dessutom behöva byta vandrarhem med jämna mellanrum? Och dessutom av nöd alltid hamna på vandrarhem för långt borta så att det blir omöjligt att gå kvar i förskolan?

För mig låter det i alla fall lite som USA.
  • Anonym (fuck off)
    Anonym (SoL 4:1) skrev 2014-08-18 01:24:04 följande:

Ok, men av vilka skäl ansågs ni ha rätt att ha bil och dessutom få bensinkostnader? Det kan ju inte vara pga praktiken som du ju kunde ta bussen till.

Varför skulle man inte ha rätt att äga en bil om bilen är köpt med lånade pengar? Den kan ju ändå inte omsättas till kontanter.
  • Anonym (fuck off)
    Anonym (SoL 4:1) skrev 2014-08-18 13:05:46 följande:

Nej, det tycker jag naturligtvis inte men det är ju inget vi på Socialtjänsten kan göra något åt. Finns det inga lägenheter så finns det inte, det är en politisk fråga.Nej, genererar bilen inget överskott vid försäljning så är det ju inte en realiserbar tillgång som måste säljas.

Men borde man inte omhänderta de här stackars bostadslösa barnen då de har en oacceptabel levnadsstandard?
  • Anonym (fuck off)

Ser ni ner på era klienter?

Svar på tråden Jag är socialsekreterare på försörjningsstöd, fråga vad ni vill :-)