Kisseriet vill ej fungera!
Hjälp! Har en liten dotter på 3,5 år som vi har fått blöjfri. Det har gått gallant I sommar och I våras utan problem. För tre veckor sedan började hon på förskolan igen. Första veckan gick hon bra på toaletten. Hände ett fatal olyckor. Nu denna vecka då hon börjat på stora avdelningen har det hänt olyckor varje dag och flera ggr på en dag. Hon vill inte gå, hon sager inte ens till. Även hemma har det hänt mera olyckor. Vad ska jag göra! Kan det vara urinvägsinfektion/blåskatarr?? Hon har inte ont när hon kisser sager hon. Hon bajsar på toaletten så det har aldrig hänt olycka angående det. Kan det vara nya omställlningar på dagis? Kan det vara vi som föräldrar som gör fel? Har testat att ge belöningar varje gang hon gått på toaletten med klistermärken..det funkade hemma I helgen men inte på dagis...tips råd, andras erfarenheter kring detta??? De på dagis vill nu(en del av personalen) att hon ska börja med blöja igen, och en del tycker att det är att kränka henne och göra henne liten igen...vad gör jag???
Men kan det vara något med toalettsituationen på förskolan som stressar henne?
Vår son var väldigt orolig för att gå på toaletten på förskolan när han slutade med blöja. Han ville behålla blöjan på förskolan fastän han var blöjfri hemma. Men han sa att det var så många barn på toaletten och att han inte ville gå då. De hade tyvärr bara en toalett...
Så han fick ha blöja där ett tag fastän han var utan hemma. Men sen tog vi bort blöjan även på förskolan. Han gick med på det. Men jag upptäckte att vissa dagar höll han sig och var akut kissnödig när jag hämtade, eller så gick han till sin favoritpedagog när det var dags. Men efter ett tag lossnade det så att han kunde kissa med alla pedagoger. Inga olyckor.
Men nu har han också bytt avdelning, till storavdelning. Och plötsligt höll han sig igen en hel dag (bara 5 tim, men ändå...) fastän han har varit blöjfri i 8 månader. Och nästa dag skedde den första kissolyckan på 8 månader dessutom. Men nu har jag pratat med alla nya pedagoger och med sonen, och jag tror att det kommer att gå bra nu. Men vissa barn har stark integritet kring det där.