Åh så spännande Brinkly! Grattis! Håller förstås alla tummar.
Deceree1 skrev 2015-05-25 15:36:38 följande:
Hej Lectin. Jag skulle vilja fråga dig en sak. En sak som inte hör till ämnet. Du berättade i TS att du har EDS ju. Har du lust att berättal lite om det? Jag tror själv att jag har det men min läkare tror inte det. Vilka kriterier uppfyller du. Jag vore så tacksam för svar om du orkar och vill berätta.
Ja absolut! Jag har alltid varit vig och genom livet haft värk av och till men trott det varit ledvärk. 2012 fick jag en rejäl förkylning/influensa som inte släppte taget. Jag fick värk, yrsel, matthet i hela kroppen m.m. Till att börja med fick jag diagnosen fibromyalgi men företagshälsovården drog igång utredning kring EDS och jag fick diagnosen 2013. Förmodligen förvärrades min EDS av infektionssjukdomarna. Idag har jag skov av värk, är alltid trött, jag har en del magproblem och synen försämras gradvis. Det är det jag märker av till vardags. Jag minns tyvärr inte detaljerna kring beightonskalan men jag är överrörlig i alla leder utom armbågarna. Inte extremt elastisk hud. Jag har smala fötter som "flyter ut" och blir breda när jag belastar. Gigantiska vader (också typiskt EDS). Hög gom och trångt mellan tänderna.... Ja det finns ju hur mycket som helst.
Vilka symtom har du som får dig att misstänka att du har EDS?