Inlägg från: pickadolla |Visa alla inlägg
  • pickadolla

Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?

Jag känner igen mig! Har en bror som alltid hade jättebra betyg och pluggat både till civilingenjör och civilekonom, samt är med i Mensa. The pressure! Själv är jag dessvärre superlat och jag var helt ointresserad av att plugga i grundskolan o gymnasiet och fick sådär medelbetyg. Så när jag skulle börja plugga på högskolan så kändes det först skitjobbigt.

Men kan säga att nu sitter jag med en fil.kand.examen och har dessutom pluggat en del över det, så visst går det! Efter ett tag blev det till och med roligt. Men allt handlar om självdisciplin. Stäng av mobilen, stäng av TV:n (musik kan dock ibland funka bra) så du inte har sånt som distraherar.

Kör korta pass i taget (iaf i början) där du belönar dig efteråt. Lägg gärna upp ett pluggschema så du får bra översikt. Google kan vara bra, men var källkritisk och använd det mer som hjälp än som underlag (beroende på sida såklart). Google translate om du inte fattar all engelska ;)

TÄNK PÅ att universitetsstudier inte handlar om att läsa allt o kunna all text. Ofta behöver man inte läsa hela böcker. Utan det handlar om att lära sig att plocka ut det som är viktigt i texten. Så jag brukar skumma övrigt och sen anteckna och stryka under det som är viktigt. Som någon sa, understrykningspenna! Det är alltså bara bra att kladda i böckerna (ja om du inte lånat dem på bibblan förstås!) Glad

Lycka till!

Svar på tråden Kan en normalbegåvad människa ändå vara för dum för universitetsstudier?